Nypon till äldre häst

Bukefalos 30 år!

Användare86

Trådstartare
Är det någon här som ger nypon till sin häst och upplever någon skillnad? Och är det någon som gjort eget tillskott på nyponen i trädgården?.
Har tänkt att gammgubben på 24 skulle ha börjat få det för lederna. Men började samtidigt fundera om det var några särskilda nypon eller om jag kan ta tillvara på alla jag har själv här hemma. 😀

Jag provade nypon till min gamla dam i två månader, men ingen som helst skillnad. Jag gav glukosamin, djävulsklo och metacam/butta - allt på veterinärs inrådan. Så jag experimenterade inte så mycket själv. glukosamin fungerade fint första åren. Sedan fick hon en o annan kur med djävulsklo och när jag började prata om att ta bort henne två år innan jag tog bort henne pga artros och dåliga tänder, skrev veterinären ut metacam/butta 2-3 gånger om året. Hon höll sig pigg glad och promenerbar på det, mellan kurerna. Givetvis motionerade jag henne inte när hon gick på smärtstillande, som djävulsklo, metacam och butta. Utan då agerade hon cirkushäst a la högre skolan, passage, galopp fullt ös medvetslös, samt caprioler, flera gånger om dagen, när hon inte kastade sig i nån lerpöl (i stort sett vit flugskimmel - gissa hur glad man blev) och reste sig upp lika kvickt och enkelt igen.

Men det är ganska individuellt vad som fungerar på olika hästar. De är individer, som vi. Jag vet många som har använt mussla, minns inte vad den heter-men det finns säkert någon annan, som ger bra resultat. Det gav inte något resultat på min dam heller.

Ej skrivet med Ai

Senast ändrad:
Jag ger nypon då min häst haft lite "torra" leder. Det har gjort skillnad för henne och hennes leder "glider" bättre. Kan inte säga säkert att det beror på nypon eller inte, men det blev bättre i samband med att hon började få det. Det var dock också i samband med att hon hade en del hovproblematik som sedan blev bättre.

Tack för svaren, hästen är mjuk å fin å har mest problem vid skoning bak men tänker att det inte blir bättre ju äldre de blir. Men då tar jag och provar å ser om det gör någon skillnad. Någon som vet om man kan göra de själv med egna nypon eller är det bästa att köpa färdigt?

Tack för svaren, hästen är mjuk å fin å har mest problem vid skoning bak men tänker att det inte blir bättre ju äldre de blir. Men då tar jag och provar å ser om det gör någon skillnad. Någon som vet om man kan göra de själv med egna nypon eller är det bästa att köpa färdigt?
Jag hade testat med att ge henne egna nypon först, kostar inget och blir det inte bättre kan du testa med köpta. Jag gav min gamling ½ dl gurkmeja i fodret varje dag och tycker det gjorde skillnad. Köpte i storpack på invandrarbutiker.

Jag gav min gamling nypon, funkade bra, även jag åt nypon när jag hade problem med axlarna, då kunde jag äntligen sova!!

Min gammelman fick nyponskal och Flexi Joint varje dag för sina leder och hovar
Funkade bra förutom att FJ smakade päk enligt honom. Så jag fick lösa upp det i en spruta vatten och ge i munnen

Min häst älskar att äta nypon! Men blir bara några år gången såklart och inte så ofta. Han plockar dem från busken.

Liknande trådar

• En tråd om örter
  • Mer hö eller halm?
  • Ett hästköp som inte blev som tänkt.
  • Foderstat till tunt fullblod

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat