Jag provade nypon till min gamla dam i två månader, men ingen som helst skillnad. Jag gav glukosamin, djävulsklo och metacam/butta - allt på veterinärs inrådan. Så jag experimenterade inte så mycket själv. glukosamin fungerade fint första åren. Sedan fick hon en o annan kur med djävulsklo och när jag började prata om att ta bort henne två år innan jag tog bort henne pga artros och dåliga tänder, skrev veterinären ut metacam/butta 2-3 gånger om året. Hon höll sig pigg glad och promenerbar på det, mellan kurerna. Givetvis motionerade jag henne inte när hon gick på smärtstillande, som djävulsklo, metacam och butta. Utan då agerade hon cirkushäst a la högre skolan, passage, galopp fullt ös medvetslös, samt caprioler, flera gånger om dagen, när hon inte kastade sig i nån lerpöl (i stort sett vit flugskimmel - gissa hur glad man blev) och reste sig upp lika kvickt och enkelt igen.
Men det är ganska individuellt vad som fungerar på olika hästar. De är individer, som vi. Jag vet många som har använt mussla, minns inte vad den heter-men det finns säkert någon annan, som ger bra resultat. Det gav inte något resultat på min dam heller.
Ej skrivet med Ai