Mina halvskruttiga 21-åringar blev som nya efter att jag började ge dem hyaluronsyra. Nu vågar jag inte sluta.

Har testat nypon från BoT på mig själv, då jag också har ont i lederna, men märkte ingen skillnad. Är nog individuellt.
 
Vi ger hästarna nyponpulver från Timotej Andersen. Endast nypon inge konserveringsmedel eller klumpförebyggande. Det har vi gjort i många år.
Vi äter även nyponpulver min man och jag i perioder. Ändå naturläkemedel jag använder. Jag fick ofta nyponsoppa som barn för att det var så nyttigt. Jag hoppas jag får i mig vitaminer med de torkade nyponen.
Min häst älskar nypon. I höstas plockade jag flera liter nypon. Som jag klippte i små bitar och torkade på nät. Jag ger lite torkade nypon då och då i samband med lusern. Inga mängder.
Min hovslagare säger att nypon är klassat som doping hos körhästar. Det måste ju betyda att nypon är bra för leder.
 
Jag läste i någon artikel att man ska undvika att ge det till hästar med känsliga magar och det gjorde att jag som har en häst som haft mycket kolik inte riktigt vågade prova. Har varit sugen på att testa det annars. En person i min närhet har en häst som fått koliksymptom av det också. Hon har provat ett par gånger, så det känns inte som en slump. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men är rädd för att chansa.
Då skulle jag inte chansa. Det kan nog vara tufft för magen, om den är känslig. Kolik måste man undvika med alla medel.
 
Känner mig inte alls heller vid att nypon skulle vara tufft för magen. Min H.H har känsligare mage och står på Yea-Sacc sedan flera år tillbaka, men han har tålt nypon från dag 1, dock med en intrappning på typ 12 dagar. Men ändå. Aldrig sett minsta tecken på att han inte skulle tåla det.
Kolik låter snarare som någon form av allergisk reaktion i sammanhanget.
 
20190428_144039.jpg
 
Nypon växer fritt överallt i massor... Bara plocka. Har haft nyponbuskar i hagen och mina hästar har det som vanlig kost... Tror inte man behöver betala dyra pengar för allt... Gå ut i närmaste blandskog. Ja inte just nu då. Nu får man vänta någon månad.
 
Sitter och kollar på preparat en kan ge som tillskott för lederna. Nypon finns det studier på att det ska hjälpa och har även fått det rekommenderat av veterinär. Back on Track har nypon och de har rätt bra produkter i övrigt, men så finns även LitoVet som är dubbelt så dyrt. Men är LitoVet bättre än BoT? Andra märken någon vill tipsa om?

Är det nypon som så eller just mängden GOPO som Litovet påstår som artiklarna berör och veterinär tipsar om?

Jag orkade inte engagera mig tillräckligt när jag letade runt om med preparat och köpte Litovets på rabatt/delade tunnan med vänner. Nu ger jag bara HA efter tips av @spaderÄss
 
För att nypon ska ha någon effekt på ledbesvär ska det vara chillionnypon eller danska strandnypon. Svenska "vanliga" är inte samma sak. Men de är proppfulla med C-vitaminer, så nyttiga är de i.a.f.
 
Är det nypon som så eller just mängden GOPO som Litovet påstår som artiklarna berör och veterinär tipsar om?

Jag orkade inte engagera mig tillräckligt när jag letade runt om med preparat och köpte Litovets på rabatt/delade tunnan med vänner. Nu ger jag bara HA efter tips av @spaderÄss
Hmm, hon sa faktiskt bara nypon. Jag har inte riktigt engagerat mig så mycket jag läst forskningen själv.
 
Sitter och kollar på preparat en kan ge som tillskott för lederna. Nypon finns det studier på att det ska hjälpa och har även fått det rekommenderat av veterinär. Back on Track har nypon och de har rätt bra produkter i övrigt, men så finns även LitoVet som är dubbelt så dyrt. Men är LitoVet bättre än BoT? Andra märken någon vill tipsa om?

Kolla EvaVets produkter. Finns högkoncentrerad hyalonsyra men även produkter för hård ansträngning av häst och för hästar under behandling. Själv ger jag just nu Conquest från EvaVet och Cosequine från Vetsupport. Du kan alltid maila Eva och rådfråga just för din hästs behov. Har fått bra råd och tips för min häst med artos. Lycka till!
 
Kolla EvaVets produkter. Finns högkoncentrerad hyalonsyra men även produkter för hård ansträngning av häst och för hästar under behandling. Själv ger jag just nu Conquest från EvaVet och Cosequine från Vetsupport. Du kan alltid maila Eva och rådfråga just för din hästs behov. Har fått bra råd och tips för min häst med artos. Lycka till!

De har dock bara 1,4 miljoner Dalton i sina hyaluronpreparat. Och en lägre koncentration öht än det bästa preparatet på marknaden som har 2 miljoner Dalton och högre koncentration hyaluronsyra.
 
Sitter och kollar på preparat en kan ge som tillskott för lederna. Nypon finns det studier på att det ska hjälpa och har även fått det rekommenderat av veterinär. Back on Track har nypon och de har rätt bra produkter i övrigt, men så finns även LitoVet som är dubbelt så dyrt. Men är LitoVet bättre än BoT? Andra märken någon vill tipsa om?
Jag har gett Hedwig litovet i perioder. Hon blev piggare vet jag annars kan jag inte säga så mycket. Ingen skillnad alls på back on tracks nypon. Min man äter faktiskt litomove (samma fast för människor) o har inte ont i lederna längre. Han har ätit i flera år nu o vill inte sluta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 304
Senast: gammalek
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Veterinären rekommenderade att ge probiotika ett tag. Jag tänker att det är bra att ge alla tre, i förebyggande syfte. Nu vill jag ha...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: Bison
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 381
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp