Nytt avslag – ingen dispens för bloggkossan Hilda

Från ägaren själv
"Många har frågat Marika om varför hon inte bara skaffar en till ko. Men hon berättar att det har hon gjort. För ett år sedan lånade hon en kalv till Hilda. Efter en kvart tröttnade hon på kalven och råmade högt och ville ut till sina hästkompisar i hagen.

Dessutom har jag inte plats för en till ko, min gård är för liten just nu. Jag har för små marginaler för det."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAJmw3/myndigheterna-jagar-bloggkossan-hilda

Så ni som säger att orsaken är att Hilda är otrevlig emot andra kor och att det är orsaken får gärna länka den infon, för enligt ägaren själv var Hilda inte aggressiv emot kalven och den egentliga orsaken är platsbrist.
Det ser mest ut som testet var designat för att inte fungera, för att visa att kosan föredrar hästkompisar. In ett seriöst test med avsikt att behålla kalven hade man testat längre och låtit kalven gå med alla de andra.
 
Från ägaren själv
"Många har frågat Marika om varför hon inte bara skaffar en till ko. Men hon berättar att det har hon gjort. För ett år sedan lånade hon en kalv till Hilda. Efter en kvart tröttnade hon på kalven och råmade högt och ville ut till sina hästkompisar i hagen.

Dessutom har jag inte plats för en till ko, min gård är för liten just nu. Jag har för små marginaler för det."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAJmw3/myndigheterna-jagar-bloggkossan-hilda

Så ni som säger att orsaken är att Hilda är otrevlig emot andra kor och att det är orsaken får gärna länka den infon, för enligt ägaren själv var Hilda inte aggressiv emot kalven och den egentliga orsaken är platsbrist.

Jag fattar inte. Kunde inte bara ko och kalv ha fortsatt gå med hästarna, så hade problemet med avsaknad artfrände ändå varit löst? Om hon nu hade haft plats för kalven, vill säga.

Mycket märkliga undanflykter i mina ögon.
 
"Vad händer om domen blir fällande?
- Då får vi skaffa en liten dexterkalv, den blir inte mer än en meter hög och skulle få plats i stallet men först måste jag bygga om"
Enligt artikel i inlägget högst upp i bloggen..

Så enda anledningen till att hoppas att myndigheterna gör undantag för denna ko är väl att ägaren ska slippa bygga om så att stallet passar de djur hon håller?

Annars får kon en artfrände och allt är bra?
 
"Vad händer om domen blir fällande?
- Då får vi skaffa en liten dexterkalv, den blir inte mer än en meter hög och skulle få plats i stallet men först måste jag bygga om"
Enligt artikel i inlägget högst upp i bloggen..

Så enda anledningen till att hoppas att myndigheterna gör undantag för denna ko är väl att ägaren ska slippa bygga om så att stallet passar de djur hon håller?

Annars får kon en artfrände och allt är bra?

Det kostar att bygga om och ägaren har väl inte behov av en ko till. För övrigt hörde jag henne tala i radion. Hon sa att kära Hilda svarar när hästarna gnäggar men inte då grannens kor gnäggar😄 !!!!. Fick mig ett gott skratt. Om nu inte alla på buke vet det så råmar kor. Barn brukar säga att dom muar.
 
Om jag inte minns fel av det jag läst om detta fallet så är det dispens för att skaffa ett nötsällskap NU hon vill ha, att få 2 (har jag för mig) år för att kunna bygga ordentligt till en nöt till och inte bara paniklösa.
 
Spontant - hur hade ni reagerat om någon hade en ensam häst och ägaren påstod att det räckte med två grisar som sällskap? Skulle det varit tillräckligt för hästen, om ägaren påstod att "den inte gillar andra hästar"? Jag tycker att det är lite tokigt. Säger lagen att vissa djur ska ha en kompis av samma art så förstår jag inte ens frågeställningen. Skaffa en till eller låt bli att ha djuret i fråga. Att slå upp en lösdrift tar en helg och kostar en slant, men det är inte gratis att ha djur heller.
 
Spontant - hur hade ni reagerat om någon hade en ensam häst och ägaren påstod att det räckte med två grisar som sällskap? Skulle det varit tillräckligt för hästen, om ägaren påstod att "den inte gillar andra hästar"? Jag tycker att det är lite tokigt. Säger lagen att vissa djur ska ha en kompis av samma art så förstår jag inte ens frågeställningen. Skaffa en till eller låt bli att ha djuret i fråga. Att slå upp en lösdrift tar en helg och kostar en slant, men det är inte gratis att ha djur heller.
Varför just gris, det har ju varit väldigt vanligt med en häst och en flock kor istället. Varenda småbonde hade så. Hästar gillar generellt inte grisar.
 
Varför just gris, det har ju varit väldigt vanligt med en häst och en flock kor istället. Varenda småbonde hade så. Hästar gillar generellt inte grisar.
Dåligt exempel, säg får/kor eller liknande. Grejen är att jag tycker att ko-ägaren inte har några bra argument. "Jag kan/vill inte bygga om, för kon tycker ändå inte om andra kor". Då får man lösa problemet, inte överklaga till alla instanser som finns.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att hästarna håller kvigan Hilda sällskap räcker inte. Det måste till en artfrände, enligt djurskyddslagen. Nu kan Hilda bli ett fall...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: rebus
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland kan jag inte låta bli att drabbas av en väldig frustration över att det känns som att jag lever i fel värld! Kan jag inte få en...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp