Nytt bruksprov i SWB

Kristall10

Trådstartare
Vad tycker ni om förslaget som SWB tagit fram ang att göra om bruksprovet?

Kortfattat går förslaget som nu är ute på remiss ut på att fas 1 görs tidigt på våren och fas 2 görs på hösten under SWB Equestrian weeks. Blir hingsten godkänd på våren får den betäcka den säsongen men hingstar från 4 år måste gå fas 2 på hösten för att fortsätta vara godkända.
Även ett nytt system avseende godkännande föreslås med sänkta krav på ett godkännande och på så vis lämna mycket av bedömningen till storägarna. Detta med hänvisning till att många utländska hingstar som inte uppfyller SWBs krav för godkännande ändå kan användas via ett-sto-licensen som det ser ut idag.
 
Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om förslaget men är ändå av åsikten att bruksprovet måste förändras och göras mer attraktivt.
 
Tycker inte man ska sänka kraven.
Men utomlands finns det väl förbund som delar upp sitt bruksprov eller?
Uppdelningen har jag inga åsikter om, det kan säkert vara bra för både hästar och människor. Men jag tycker det låter lite oroväckande om de ska sänka kraven för ett godkännande och lämna mer ansvar till storägarna. Det är få av de som betäcker sina ston som kan så pass mycket att man på ett korrekt sätt kan avgöra en hingst kvalité. Jag tror att risken är att de hingstar som godkänns men får en lägre ”stämpel” kommer vara något billigare att använda än de med ett högre godkännande. De billigare hingstarna lockar många gånger de mer okunniga som endast betäcker sitt sto en gång för att det är deras högt älskade kompis och vill ha en avkomma oavsett stoets kvaliteter. Sett medför sämre kvalité på avkommorna.
Men vi får helt enkelt se vad SWB beslutar.
 
Uppdelningen har jag inga åsikter om, det kan säkert vara bra för både hästar och människor. Men jag tycker det låter lite oroväckande om de ska sänka kraven för ett godkännande och lämna mer ansvar till storägarna. Det är få av de som betäcker sina ston som kan så pass mycket att man på ett korrekt sätt kan avgöra en hingst kvalité. Jag tror att risken är att de hingstar som godkänns men får en lägre ”stämpel” kommer vara något billigare att använda än de med ett högre godkännande. De billigare hingstarna lockar många gånger de mer okunniga som endast betäcker sitt sto en gång för att det är deras högt älskade kompis och vill ha en avkomma oavsett stoets kvaliteter. Sett medför sämre kvalité på avkommorna.
Men vi får helt enkelt se vad SWB beslutar.
Håller med!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 163
Senast: dobbis
·
Avel http://www.tidningenridsport.se/Avel/Nyheter1/2016/11/SWB-tar-nya-grepp-2017/ Innehåller bl a att treårstest och kvalitet tas bort och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 376
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Meibla
·
Avel Vad tycker ni om dessa nya förslag som kommit upp på ASVHs hingstmöte? (Saxat från Ridsport) Jag reagerar mest på att...
Svar
12
· Visningar
1 621
Senast: SussiLull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp