Nytt hö/ny analys/ny foderstat

skjona

Trådstartare
Har fått hem den nya analysen på höet vi fått köpa in eftersom vårt hösilage tagit slut.
Håller nu på att göra en ny foderstat och undrar lite.
Det vi köpt in är ängshö,ogödslat med mycket olika örter i.Det har mera energi i än vad jag trodde (8,1MJ/kg)och därför får jag nog dra ner lite på havren.Smältbart råProtein är däremot lågt(32.9g/kg)) och jag kompletterar med luzern.
Jag undrar bara sedan om det är onyttigt med för mycket calcium?(4,9)Det trodde jag bara var bra men jag får en varning på det,att fosforn är låg förstår jag eftersom det är ogödslat ängshö det handlar om och det är ju lättare att göra något åt.
 
Sv: Nytt hö/ny analys/ny foderstat

Öka intaget av fosfor, så länge kvoten är ok spelar det ingen roll om ett överskott uppstår.
 
Sv: Nytt hö/ny analys/ny foderstat

Klippt från Agrias hemsida

"Vetekli innehåller mycket fosfor och B-vitaminer, vilket är bra för matsmältningen. Det innehåller även en hel del protein. Vetekli kan ges fuktat i små doser (inte mer än 0,5 kg/dag eller högst 0,1 kg/100 kg kroppsvikt) som komplement till havre."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 858
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Är ny på det här med analyserat hö. Har ett dräktigt sto och är på jakt efter ett bra hö/hösilage. Vad ska man kolla efter på...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Var tvungen att köpa annat hösilage nu eftersom bonden hade slut. Finns ingen analys på det, och tycker det känns lite "onödigt" att ta...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Latest
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp