Bukefalos 28 år!

Analys av hö till dräktigt sto

surprice1985

Trådstartare
Är ny på det här med analyserat hö.
Har ett dräktigt sto och är på jakt efter ett bra hö/hösilage.
Vad ska man kolla efter på analysen?
Vilka värden ska man titta lite extra på?
Har en tjej jag pratat med som undrade vilken sorts analys jag ville ha? har läst mig till att det finns två sorter, en vanlig och en mineralanalys, stämmer det?
Mineralerna bör väl vara med då speciellt med tanke på dräktogheten?
Vet att många i våra trakter är noga med att höet ska vara analyserat men begär aldrig ut resultaten utan nörjer bara sig med att dom är analyserade :meh:
 
Sv: Analys av hö till dräktigt sto

Du ska absolut ha med energi, protein och mineraler på analysen. Helst både mikro och makromineraler men åtmonstone makromineraler. Och sedan ta hjälp med att räkna ut en lämplig foderstat om du inte kan det själv.

Du ska kolla efter ett grovfoder med hög kvot, gärna över 9 och den kan vara hur hög som helst. (De bästa avelsstofoder jag har haft har varit kvot 12-13).
Tänk "koncentrat" dvs höga värden på MJ och Smältbart råprotein så är det troligare att stoet orkar äta det hon behöver även i slutet av dräktigheten när hon har ett stort föl som ska få plats i magen också.
Med ett sådant grovfoder kanske du bara behöver tillsätta mineraler om du har tur, det är dock svårt att hitta....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 252
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 166
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 694
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vårt dräktiga sto får mer eller mindre fri tillgång av hösilage. (Väntar på analyssvar) samt att hon får Vitafor Solid mineraler. Att...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Tilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp