Bukefalos 28 år!

Nytt hö-nya problem

Pontevecchio

Trådstartare
Idag fick vi analysen på nya höet. Skit jämfört med tidigare så från att haft problem med höga värden fick jag nu omvänt problem. Värde på nya höet:
8,2 MJ
40 smrp
Ger en kvot på 4,8.

Mitt fullblod behöver en kvot på ca 6,5-7.

Vill använda mig av Hippos foder och med Alfa kommer vi upp en bit men skulle gärna hamna högre.

Damen ligger på ca 100 MJ/dag och jag vill ge henne ca 9-10 kg hö om dagen. Idag äter hon hö + 1,5kg basic.

Tar tacksamt emot förslag och värden på Hippos lusern.(kan inte läsa fram värdena på datorn hemma) Vet att de är höga och antagligen skulle lösa våra problem. Ger gärna det i kombination med basic.
 
Värden på Hippo Alfa:
10 MJ
135 Smrp
9 Ca
5 P
3,5 Mg

Värden på Hippo Basic:
11 MJ
80 Smrp
7 Ca
5 P
3,5 Mg

Har även ett foderstatsförslag. Tror du att du får i henne två kg Alfa?

9 kg hö
2 kg Hippo Alfa
0,5 kg Hippo Basic
+ selen och vitaminer

MJ 99,3
Smrp/MJ 6,75

mvh Jessica
 
*hostar till* Hippo Alfa och hippon täcker väl med råge hästens selen och vitaminbehov..?
 
Du har inte värdena på Hippo Lucern?

Tack för förslaget. Inga problem att få i henne mängden men det känns som ett dyrt alternativ.

Tycker hon är finare på Hippo än med korn men borde det inte bli billigare med Lucern?
 
Oops, har nog fattat fel. :o

Trodde Alfa var namnet på Hippos lucern, vilken miss *skäms*. Borde ju ha fattat när jag läste innehållsdeklarationen för Alfa.

Tur att någon håller koll. :D

Värden på Hippo Lucern

8,5 MJ
120 Smrp
16 Ca
2,5 P
1,6 Mg

Nytt förslag

9 kg hö
1 kg Hippo Lucern
1 kg Hippo Alfa
0,7 kg Hippo Basic

MJ 100
Smrp/MJ 6,71

Eller:

10 kg hö
1 kg Hippo Lucern
1 kg Hippo Alfa
+selen och vitaminer (här kan det behövas en skvätt) :smirk:

MJ 100,5
Smrp/MJ 6,52

mvh Jessica
 
Kraffts lucern ligger ännu lägre än Hippos, 105 i Smrp.

mvh Jessica
 
Hippo Alfa har 135 SMRP och 10 MJ! :banana: Jag ska börja fodra med det snart! Woho!! :D

Min hästs vitamin och selenbehov täcks av 1 kg hippo alfa iaf..(+havre, lite soja o krafft protein) + 50 mg miner grön. :) Och hö också ja.. :D

Jessica: Jag har en bra fodertabell, med alla vitaminer etc införda på en jäkla massa foder- vill du ha den? PM:a mig din mailadress isf! :)
 
Himlans svårt att få tag på Alfan. Ska tydligen inte vara så populärt och ha kort hållbarhet?

Blir 10 kg hö och 2 kg alfa per dag. Ger 102 Mj och en kvot på 6,57. Blir det dåligt ridunderlag så hon får överskottsenergi sänker jag höet 1 kg så får jag högre kvot men bara 93,8 MJ.

Låter väl inte helt tokigt?
 
Blir säkert prima!

Men vadå kort hållbarhet? :crazy: Hade tänkt köpa på mig 2 säckar när det kommer "till oss", vilket bör vara imorrn- och det är visst en del i min stad som efterfrågat det, så det ordnar sig nog.. Ska ge 1 kg per dag..
 
Ingen aning. En av återförsäljarna gav det som orsak till att de slutat med alfan.

Men nu har jag hittat en återförsäljare jättenära! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 513
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
700
Foder & Strö Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög...
Svar
9
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp