Nytt jobb avsluta gammalt

Från fks hemsida :
Det finns ett undantag från den här regeln. Om du slutade arbeta för mindre än 3 månader sedan kan du få sjukpenning även om du inte är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Men du får ingen sjukpenning för de första 14 dagarna.
 
Det var förvisso fint att de gav mig arbetsfritt månaden ut, speciellt som uppsägningstiden egentligen bara är 14 dagar men blev månaden ut. Så en får va glad för det lilla ;)
Månaden ut, hela december alltså?
Ja man får vara glad för det lilla iallafall :p
 
Från fks hemsida :
Det finns ett undantag från den här regeln. Om du slutade arbeta för mindre än 3 månader sedan kan du få sjukpenning även om du inte är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Men du får ingen sjukpenning för de första 14 dagarna.
Ja det tolkar jag som att jag ska skriva in mig på af för att kunna sjukskriva mig, annars är det ju ingen större vits med att söka sjukpenning för de veckorna, då kan jag lika gärna söka a-kassa direkt istället tänker jag.
 
Jag sa som det var, att jag fått nytt jobb. Och blev uppsagd 1 sekund senare 😂😂 dock arbetsbefriad månaden ut så ska väl inte klaga. Men sen när jag ska ha a-kassa för januari, hur funkar det med sjukskrivning? Jag ska operera mig i början av januari och kommer då vara sjukskriven 3-4 veckor dvs fram tills jag börjar nya jobbet. Då är det väl egentligen inte a-kassan jag ska vända mig till utan fk? Vad baserar de ersättningen på då när jag inte har ngt jobb i januari? Är det min tidigare Sgi?
Jisses :p låter bra att du lämnar det stället.
 
Ska du ha sjukpenning behöver du som huvudregel vara inskriven på AF som aktiv arbetssökande, undantaget beskrivet innan I tråden.

Ok tänker nog köra på den, skriver in mig på af första dagen sen ansöker sjukpenning då. Eftersom jag inte har någon arbetsgivare antar jag att det är fk direkt och inte efter 14 dagar? Söka jobb kan jag göra, inga problem med den delen, är ju bara skicka lite cv :) ska jag söka jobb även om jag är sjukskriven förresten? Eller gör jag det sen?

typ 2 v sjukskriven, 1 vecka karens a-kassa (ska jag söka jobb då?), 1 vecka a-kassa söka jobb, sen börja nya
 
Ok tänker nog köra på den, skriver in mig på af första dagen sen ansöker sjukpenning då. Eftersom jag inte har någon arbetsgivare antar jag att det är fk direkt och inte efter 14 dagar? Söka jobb kan jag göra, inga problem med den delen, är ju bara skicka lite cv :) ska jag söka jobb även om jag är sjukskriven förresten? Eller gör jag det sen?

typ 2 v sjukskriven, 1 vecka karens a-kassa (ska jag söka jobb då?), 1 vecka a-kassa söka jobb, sen börja nya

Du blir sjukskriven från att söka jobb. Ja om du inte kan söka jobb då
Sjukanmäla till FK första dagen

Dock är det inte säkert du får igenom din sjukskrivning, det avgör ju FK

Tillägg. Som arbetslös prövas din sjukskrivning mot alla arbeten. Dvs bedöms du klara något arbete så kan du inte vara sjukskriven. Haken är att du troligen inte ens hinner få svar innan du är frisk igen om du räknar med två veckor sjukskriven.
 
Du blir sjukskriven från att söka jobb. Ja om du inte kan söka jobb då
Sjukanmäla till FK första dagen

Dock är det inte säkert du får igenom din sjukskrivning, det avgör ju FK

Tillägg. Som arbetslös prövas din sjukskrivning mot alla arbeten. Dvs bedöms du klara något arbete så kan du inte vara sjukskriven. Haken är att du troligen inte ens hinner få svar innan du är frisk igen om du räknar med två veckor sjukskriven.

har varit sjukskriven för samma sak tidigare och det har aldrig varit något problem att få ersättning av FK eftersom det är en såpass begränsad tid. Sen skriver min kirurg bra intyg :)
Men egentligen skulle jag ju lika gärna kunna ta a-kassa direkt tänker jag. Söka jobb är ju inte superjobbigf, det kan jag ju göra även som opererad. Tycker det är otydligt ang karens, fattar inte riktigt om det är karens eller inte när man blir uppsagd? Nä jag skippar sjukskrivningen tror jag och kör a-kassa direkt. Känns smidigare.
 
BernT 6 ersättningsbara dagar i karens

Så vid heltidsarbetslöshet må - fre första veckan och måndag v 2. Sen börjar ersättningsdagarna
 
7 dagar karens fick jag innan jag fick ersättning från a-kassan
Tror inte du kan vara sjuk och få a-kassa samtidigt för har man a-kassa ska man kunna jobba
Finns massa olika ställen att kryssa i när jag ansöker om ersättning
 
BernT 6 ersättningsbara dagar i karens

Så vid heltidsarbetslöshet må - fre första veckan och måndag v 2. Sen börjar ersättningsdagarna

Kör på a-kassan direkt, känns bara krångligt blanda in både fk och a-kassa. Ser fram emot två chilla månader med ledigt dec-jan helt enkelt :) och innan någon påpekar så ja jag vet att jag förväntas söka jobb under a-kassa-tiden men att skicka iväg lite ansökningar tycker iaf inte jag är direkt jobbigt. Eftersom mitt nya börjar 1/2 så kommer jag knappast hinna erbjudas något annat jobb heller.
 
7 dagar karens fick jag innan jag fick ersättning från a-kassan
Tror inte du kan vara sjuk och få a-kassa samtidigt för har man a-kassa ska man kunna jobba
Finns massa olika ställen att kryssa i när jag ansöker om ersättning

Nä är man sjuk så får man ju från fk men bara för att jag opererat mig måste jag ju inte vara sjukskriven. Kan lika gärna ta a-kassa den månaden enbart och söka lite jobb för syns skull.
 
Kör på a-kassan direkt, känns bara krångligt blanda in både fk och a-kassa. Ser fram emot två chilla månader med ledigt dec-jan helt enkelt :) och innan någon påpekar så ja jag vet att jag förväntas söka jobb under a-kassa-tiden men att skicka iväg lite ansökningar tycker iaf inte jag är direkt jobbigt. Eftersom mitt nya börjar 1/2 så kommer jag knappast hinna erbjudas något annat jobb heller.
När jag har varit arbetssökande så kort tid så har det varit väldigt lugnt från AF, jag har inte behövt söka några jobb alls faktiskt. För december är du väl arvetsbefriad? Då är det bara en månad det gäller.
 
När jag har varit arbetssökande så kort tid så har det varit väldigt lugnt från AF, jag har inte behövt söka några jobb alls faktiskt. För december är du väl arvetsbefriad? Då är det bara en månad det gäller.
Ja precis under december får jag lön för ingenting. Januari blir a-kassa. Får se vad de säger, aldrig någonsin haft kontakt med af innan :)
 
Lite spinoff men Apropå säkerhetsprövning och säpos registerkontroll. Jag fick svar idag, 15 dagar (inkl helg) efter att begäran skickades till Säpo. Så det verkar gå ganska raskt igen!
Åh vad skönt, hoppas det går fort för mig med. Har gått hmm 15 dagar idag med haha men inget svar än. Iofs är det ju inte jag som får svaret utan den som ska anställa mig. Förhoppningsvis svar innan jul iaf.
 
Åh vad skönt, hoppas det går fort för mig med. Har gått hmm 15 dagar idag med haha men inget svar än. Iofs är det ju inte jag som får svaret utan den som ska anställa mig. Förhoppningsvis svar innan jul iaf.

De meddelar dig förhoppningsvis när de fått svaret ;) Det är alltid den som anställer som får det. Det är ju en del av deras säkerhetsprövning. Sen meddelar de dig sitt beslut av sin sammanlagda säkerhetsprövning (oftast CVgranskning och kontroll, referenstagning, säkerhetsintervju och registerkontrollen då). Så först när alla bitar är kvar får man ju svaret. Men oftast är ju Säpo sist, dvs man har gjort det övriga innan. Och sen får man svaret om man klarat säkerhetsprövningen eller ej.

Men teoretiskt skulle ju t ex HR kunna vara långsamma med en CVkontroll och det därför dröjer trots att Säpo svarat.

Men håller tummarna du får svar snart :)
 
De meddelar dig förhoppningsvis när de fått svaret ;) Det är alltid den som anställer som får det. Det är ju en del av deras säkerhetsprövning. Sen meddelar de dig sitt beslut av sin sammanlagda säkerhetsprövning (oftast CVgranskning och kontroll, referenstagning, säkerhetsintervju och registerkontrollen då). Så först när alla bitar är kvar får man ju svaret. Men oftast är ju Säpo sist, dvs man har gjort det övriga innan. Och sen får man svaret om man klarat säkerhetsprövningen eller ej.

Men teoretiskt skulle ju t ex HR kunna vara långsamma med en CVkontroll och det därför dröjer trots att Säpo svarat.

Men håller tummarna du får svar snart :)

Allt utöver RKn är klart så det är bara den vi väntar på :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
608
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 307
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp