Nytt jobb avsluta gammalt

Ska man vara krass så är det nog mer fördelaktigt att mörka. Dvs att sitta där och hyckla intresse en timme. Det ger dig möjligheten att vara kvar ända tills det är dags att börja med det nya. Men jag själv hade inte klarat det. Jag hade varit tvungen att vara ärlig. Dels för att jag inte gillar att vara oärlig. Och dels för att jag inte hade velat ha samtalet om x antal veckor när du säger upp dig - "Ja, du chefen. Jag satt ju och blåljög häromveckan på vårt samtal. Jag slutar!"

Sista meningen är precis hur jag känner. Jag kan ju knappast säga att nä men du vet jag fick jobbet efter vårt möte. Utan det blir ju så uppenbart att jag bara låtsades då eftersom rekrytering ju alltid tar lite tid. Varför ska det va så svårt för...
 
Skitsvårt verkligen. Jag är i en annan för mig knepig sits där jag inte vet vad jag ska säga eller inte, känner som du. Har tyvärr inga råd alls att bidra med, ibland suger det att vara så öppen som person trots att jag vill se det som en tillgång.

Svåraste är att vi håller på med upplärning och sånt och det är ju helt onödigt att lägga tid och resurser på att jag ska lära mig ett system som går i bruk nästa år som jag aldrig kommer använda. Då skulle jag kunna göra ngt vettigare sista tiden.
 
Sista meningen är precis hur jag känner. Jag kan ju knappast säga att nä men du vet jag fick jobbet efter vårt möte. Utan det blir ju så uppenbart att jag bara låtsades då eftersom rekrytering ju alltid tar lite tid. Varför ska det va så svårt för...

Företag hade aldrig haft sådana här funderingar om rollerna var ombytta. Uppsägningar är strategiska och tar hänsyn till vad som passar arbetsgivaren bäst, så jag tycker inte di ska oroa dig över att känna dig oärlig eller att du har kompromissat på din integritet. 'Hate the game not the player' typ..
 
Företag hade aldrig haft sådana här funderingar om rollerna var ombytta. Uppsägningar är strategiska och tar hänsyn till vad som passar arbetsgivaren bäst, så jag tycker inte di ska oroa dig över att känna dig oärlig eller att du har kompromissat på din integritet. 'Hate the game not the player' typ..

Det låter ju enkelt. Men för mig hade det handlat om att jag varit oärlig mot chefen inte mot Företaget.
 
Företag hade aldrig haft sådana här funderingar om rollerna var ombytta. Uppsägningar är strategiska och tar hänsyn till vad som passar arbetsgivaren bäst, så jag tycker inte di ska oroa dig över att känna dig oärlig eller att du har kompromissat på din integritet. 'Hate the game not the player' typ..

Sant kanske, men jag har jättesvårt för att låtsas, märker att min engagemang stendött och det är mest ”nu är det 4 timmar och 23 minuter kvar tills jag kan gå hem, 4 timmar 20 minuter” osv. Till det hör att det varit väldigt tjafsigt bland folk, hade det inte varit det hade det kanske inte känts lika segt.

Jobbar jag tiden ut är jag lite orolig för att den negativa dåliga stämningen här ska ”stanna kvar” och att jag tar med den till nya stället omedvetet. Kanske bra få en paus emellan. För är ganska säker på att om jag ens yppar att jag fått annat jobb får jag en ”ok du är uppsagd”.
 
Det låter ju enkelt. Men för mig hade det handlat om att jag varit oärlig mot chefen inte mot Företaget.

Jovisst, men jag tänker på så sätt att jag ser en viss skillnad mot ens personliga förhållande med chefen och ennuppsgningssituation där chefen är mer en företagsrepresentant än en vän eller kollega. Jag gör stor skillnad på person och roll.

Oärlig är man väl först den stund man fått frågan om man tänker på att sluta, inte för att man inte delger all information direkt med chefen. Förstår att det kan kännas som en semantisk skillnad som kanske inte alla känner sig bekväma i, men den hårddragningen mellan person och professionell roll funkar för mig.

@BernT - om frågan är om di ska ta obetalt ledigt mellan jobb så kan ju såklart bara du svara på det. Från ett eget perspektiv så har jag ångrar att jag inte gett mig själv mer tid mellan jobb, då jag tidigare tagit 1 vecka mellan roller - men som sagt, den rätta timingen kan vara svårt för en utomstående!
 
Har tagit ca 1-2 veckor när jag gjort sådan tidigare. Så ganska fort. Men känns som en evighet...
Var det länge sedan? Har hört att det varit trubbel sista kanske 1-2 åren med att få det klart i tid och att det legat på ca 6-8 veckor men det är ju där jag hört om. Delar de upp det kanske du hamnar på ett ställe där de inte tar lika lång tid på sig.
 
Jovisst, men jag tänker på så sätt att jag ser en viss skillnad mot ens personliga förhållande med chefen och ennuppsgningssituation där chefen är mer en företagsrepresentant än en vän eller kollega. Jag gör stor skillnad på person och roll.

Oärlig är man väl först den stund man fått frågan om man tänker på att sluta, inte för att man inte delger all information direkt med chefen. Förstår att det kan kännas som en semantisk skillnad som kanske inte alla känner sig bekväma i, men den hårddragningen mellan person och professionell roll funkar för mig.

@BernT - om frågan är om di ska ta obetalt ledigt mellan jobb så kan ju såklart bara du svara på det. Från ett eget perspektiv så har jag ångrar att jag inte gett mig själv mer tid mellan jobb, då jag tidigare tagit 1 vecka mellan roller - men som sagt, den rätta timingen kan vara svårt för en utomstående!

Jag tänkte mest att jag blir uppsagd och får a-kassa sista månaden :D
 
Typ 6 år sen sist kanske. Så ja längesen :D men vad drygt om det tar så lång tid, tror ändå jag ska berätta och ta risken med att bli uppsagd. Blir jag det får jag ju a-kassa. Blir jag inte uppsagd så kan jag ju jobba kvar och då vet ju de andra och då behöver jag inte låtsas och inte heller prata om nästa års fördelning osv. Utan bara göra det jag ska sen gå hem.




Var det länge sedan? Har hört att det varit trubbel sista kanske 1-2 åren med att få det klart i tid och att det legat på ca 6-8 veckor men det är ju där jag hört om. Delar de upp det kanske du hamnar på ett ställe där de inte tar lika lång tid på sig.
 
Jovisst, men jag tänker på så sätt att jag ser en viss skillnad mot ens personliga förhållande med chefen och ennuppsgningssituation där chefen är mer en företagsrepresentant än en vän eller kollega. Jag gör stor skillnad på person och roll.

Oärlig är man väl först den stund man fått frågan om man tänker på att sluta, inte för att man inte delger all information direkt med chefen. Förstår att det kan kännas som en semantisk skillnad som kanske inte alla känner sig bekväma i, men den hårddragningen mellan person och professionell roll funkar för mig.

@BernT - om frågan är om di ska ta obetalt ledigt mellan jobb så kan ju såklart bara du svara på det. Från ett eget perspektiv så har jag ångrar att jag inte gett mig själv mer tid mellan jobb, då jag tidigare tagit 1 vecka mellan roller - men som sagt, den rätta timingen kan vara svårt för en utomstående!

Naturligtvis så är chefen en representant för företaget och den som representerar arbetsgivaren. Men det är fortfarande en person. En person som litar på dig, en person som du pratar med och som också har ett jobba att sköta.

I min värld är det solklart oärligt. I ett samtal om framtiden så säger man ju att man vill jobba med uppgifterna A och B och gärna utvecklas mot C. Men i verkligheten så tänker jag ju säga upp mig om ett par veckor. Det är oärligt, även om jag inte får den exakta frågan om jag avser att sluta. Sen kan det vara rätt i en del situationer att faktiskt glida på sanningen. Men i den situation som TS beskriver hade jag inte klarat det. Jag har ett för stort behov av ärlighet för det.
 
Naturligtvis så är chefen en representant för företaget och den som representerar arbetsgivaren. Men det är fortfarande en person. En person som litar på dig, en person som du pratar med och som också har ett jobba att sköta.

I min värld är det solklart oärligt. I ett samtal om framtiden så säger man ju att man vill jobba med uppgifterna A och B och gärna utvecklas mot C. Men i verkligheten så tänker jag ju säga upp mig om ett par veckor. Det är oärligt, även om jag inte får den exakta frågan om jag avser att sluta. Sen kan det vara rätt i en del situationer att faktiskt glida på sanningen. Men i den situation som TS beskriver hade jag inte klarat det. Jag har ett för stort behov av ärlighet för det.

Ja, fast i ts situation där hon vet att hon kommer bli uppsagd direkt så är det ju faktiskt en ekonomisk fråga också. Hade hon haft en bra relation med chefen så hade jag sett annorlunda på det. I det här fallet tycker jag att chefen lite får skylla sig själv.
 
Ja, fast i ts situation där hon vet att hon kommer bli uppsagd direkt så är det ju faktiskt en ekonomisk fråga också. Hade hon haft en bra relation med chefen så hade jag sett annorlunda på det. I det här fallet tycker jag att chefen lite får skylla sig själv.

jag vet ju inte till 100 % men jag vet ju hur chefen betett sig mot andra. Och det går ju inte direkt att testa säga att jag fått nytt och se vad svaret blir, kan ju inte säga ”skoja bara” om hen blir sur 😅
 
jag vet ju inte till 100 % men jag vet ju hur chefen betett sig mot andra. Och det går ju inte direkt att testa säga att jag fått nytt och se vad svaret blir, kan ju inte säga ”skoja bara” om hen blir sur 😅

Då hade jag varit tyst tills det passade mig. Om chefen sen blivit sur för att jag inte berättat tidigare så hade jag bett om ursäkt men förklarat att jag inte ville riskera att bli uppsagd och lagt till att det var pga det som hände x som du var orolig för det.
 
I ditt läge hade jag varit tyst. Även om jag skulle lida av det.

Jag är i sluttampen själv. Allt är klart förutom en registerkontroll av Säpo. Alla vet och det är SÅ skönt. Mina chefer har vetat sen jag blev kallad på intervju i oktober. Mina kollegor har vetat sen jag blev erbjuden det i november. Men kände mig usel mot kollegor den där månaden. Dessutom var allt klart för ett byte av tjänst internt när jag bara "det hände en grej..." Men jag visste jag absolut INTE kommer bli uppsagd. Vet man eller med fog befarar det skulle jag hålla tyst.

Registerkontrollen tar 2 - 8 v har jag fått höra, snittid just nu 3 - 4 v... Och så en jävla jul snart. Bah.
 
Tillägg förresten. Företaget har VALT att ha provanställning. Det är en fördel men även en risk att personen kan gå med 2 v varsel.

Du behöver inte ens säga du fått ett annat jobb utan kan bara "nä jag vill inte fortsätta".

Och igen företaget har VALT det själv. Så släpp ditt dåliga samvete.
 
Typ 6 år sen sist kanske. Så ja längesen :D men vad drygt om det tar så lång tid, tror ändå jag ska berätta och ta risken med att bli uppsagd. Blir jag det får jag ju a-kassa. Blir jag inte uppsagd så kan jag ju jobba kvar och då vet ju de andra och då behöver jag inte låtsas och inte heller prata om nästa års fördelning osv. Utan bara göra det jag ska sen gå hem.
Risken är ju att du blir uppsagd, och sedan blir det inte något av med det nya jobbet.
 
Risken är ju att du blir uppsagd, och sedan blir det inte något av med det nya jobbet.
Det här tycker jag att TS ska tänka på. Innan det är påskrivet för nya jobbet så finns det faktiskt inget nytt jobb. Än så länge är det bara ett jobb som sökts och som TS är förstahandskandidat till.
Fram till den dagen TS skriver på så är det nog smart att planera utifrån en fortsättning på nuvarande ställe
 
Risken är ju att du blir uppsagd, och sedan blir det inte något av med det nya jobbet.

fast jag har jättelätt för att få jobb och en utbildning i en bra bransch, och har dessutom rätt till a-kassa plus om jag inte vill gå på a-kassa kan jag hoppa in på ett gammalt jobb om det blir någon månad emellan, redan kollat med chefen där och hen ville gärnà ha mig tillbaka om jag får lite ”mellantid” :) så det är jag inte det minsta orolig över.

dessutom har jag jobbat för den här myndigheten förut så jag vet hur rekryteringen går till och att det inte skulle bli något med jobbet där händer bara om jag tackar nej.

och som sista, jag vill verkligen inte vara kvar där jag är nu. Att jag står ut är för att jag vet att det finns ett slut inom kort.
 
I ditt läge hade jag varit tyst. Även om jag skulle lida av det.

Jag är i sluttampen själv. Allt är klart förutom en registerkontroll av Säpo. Alla vet och det är SÅ skönt. Mina chefer har vetat sen jag blev kallad på intervju i oktober. Mina kollegor har vetat sen jag blev erbjuden det i november. Men kände mig usel mot kollegor den där månaden. Dessutom var allt klart för ett byte av tjänst internt när jag bara "det hände en grej..." Men jag visste jag absolut INTE kommer bli uppsagd. Vet man eller med fog befarar det skulle jag hålla tyst.

Registerkontrollen tar 2 - 8 v har jag fått höra, snittid just nu 3 - 4 v... Och så en jävla jul snart. Bah.
Aha i mitt fall gick allt väldigt snabbt. Intervju + samtal om att jag fått det tog inte ens en vecka :p allt är klart så väntar bara på Säpos genomgång. Och jag vet ju att jag inte har ngt där :) men ändå segt vänta 😬
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 361
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp