Nytt jobb avsluta gammalt

Jag förstår dig. Jag skulle vilja säga till direkt, men om du misstänker att du kommer få gå, då hade jag varit lite egoistisk i det läget. Eventuellt sagt till typ en månad innan och sett dom veckorna som lite ledighet, beroende på om man känner att man har råd med det.

Jag tänker lite så med. Fick ett apotrevligt Mail av min chef nu och har bara lust att svara ”jag slutar” :p
 
Tack hörrni för svar och grattis :)

Jag vågar inte göra något innan kontraktet är påskrivet vilket kan dröja då säpo ska göra en bakgrundskoll (väldigt basic dock så inga konstigheter) först då det är på en myndighet.

@Lovisaleonora men visst är det så att jag kan inte imorgon säga att jag vill sluta typ 15/1-20? Utan säger jag imorgon att jag vill sluta så är det om 14 dagar dvs 27/11? Vill jag sluta i mitten januari får jag vänta tills början januari med att säga ngt väl?

Vänta i alla fall tills säkerhetsprövningen är klar. Min erfarenhet är att den kan ta ganska så lång tid.
 
Gud vad det här är svårt. Vill ju helst avsluta snyggt men hur gör en det?

Jag är en superlojal medarbetare men har tyvärr fått erfara och hårt försöka lära mig att ens arbetsgivare inte alltid är så lojal tillbaka. Så jag jobbar på att se om mitt eget så gott det går (än så länge rätt dåligt 😅). Pepp till dig!

Jag hade nog försökt utnyttja tillfället till att säga några väl valda ord antingen 2 veckor innan du vill sluta eller (obs, efter att ALLT är klart med det nya!) vid ett tillfälle du känner dig okej med att bli utskickad och chefen betett sig extra orättvist.
 
Var tyst och se om ditt eget. Det är chefens huvudvärk att reda upp personalproblemet och om du inte fått något av chefen så ska du inte ge denne något heller. Det kommer aldrig löna sig för dig att vara lojal. Du kommer bara underlätta för chefen utan att få något tillbaka.
 
Jo men det går ju åt båda hållen. Vill jag bli respekterad kanske jag får sköta det snyggt också. Facket rekommenderade dock att vara tyst. Men just nu är det en ganska infekterad konflikt, den blossade upp igår och jag såg den inte komma alls. Vilket gör att det känns sådär att vara här.

Jag har hunnit bli tillräckligt gammal för att känna att det kan vara värt att bara få gå ifrån sånt. Inte alltid det bästa kortsiktigt ekonomiskt, men långsiktigt för välmåendet - utan tvekan bäst.

Och på längre sikt en bra grej för företaget som verkligen måste se över sina rutiner om det försvinner värdefulla resurser när det stormar
 
Jo men det går ju åt båda hållen. Vill jag bli respekterad kanske jag får sköta det snyggt också. Facket rekommenderade dock att vara tyst. Men just nu är det en ganska infekterad konflikt, den blossade upp igår och jag såg den inte komma alls. Vilket gör att det känns sådär att vara här.
Som sagt, jag tog bort texten då jag tänkte på en helt annan tråd när jag skrev det där. Sorry! 😅
 
Jag har hunnit bli tillräckligt gammal för att känna att det kan vara värt att bara få gå ifrån sånt. Inte alltid det bästa kortsiktigt ekonomiskt, men långsiktigt för välmåendet - utan tvekan bäst.

Och på längre sikt en bra grej för företaget som verkligen måste se över sina rutiner om det försvinner värdefulla resurser när det stormar

Jag kommer nog göra det. Jag ska se till att få allt klart med nya jobbet att säkkollen är klar och skriva kontrakt. Sen tar jag ledigt. Eller ja säger upp mig.
 
Har tagit ca 1-2 veckor när jag gjort sådan tidigare. Så ganska fort. Men känns som en evighet...

Det kan nog vara olika beroende på SÄPOs belastning för tillfället. Det tog nästan 6 veckor för mig sist. Visserligen högre säkklass men det spelar nog ingen roll.
 
Det kan nog vara olika beroende på SÄPOs belastning för tillfället. Det tog nästan 6 veckor för mig sist. Visserligen högre säkklass men det spelar nog ingen roll.

Såklart, men borde va klart innan dec är slut iaf. Eller ja är ju ledigheter och så i dec med. Aja det tar väl den tid det tar :)
 
Jag har sagt upp mig när papperna varit klara men så har jag också haft nån månads uppsägningstid och den nya arb. givaren har fått vänta in mig så att säga tills den gamla släppt mig. Ibland har jag fått gå tidigare på överenskommelse och ibland jobbat hela uppsägningstiden och ibland jobbat på båda ställena i olika grad.

I ditt fall hade jag sagt upp mig när det passat mig bäst, att man fått papperna på nya joobbet och hållit tyst då jag har noll sympati för "röviga " chefer, var noga med att skicka iväg det skriftligt också från det datum det passar dig att säga upp dig.
 
Jag har sagt upp mig när papperna varit klara men så har jag också haft nån månads uppsägningstid och den nya arb. givaren har fått vänta in mig så att säga tills den gamla släppt mig. Ibland har jag fått gå tidigare på överenskommelse och ibland jobbat hela uppsägningstiden och ibland jobbat på båda ställena i olika grad.

I ditt fall hade jag sagt upp mig när det passat mig bäst, att man fått papperna på nya joobbet och hållit tyst då jag har noll sympati för "röviga " chefer, var noga med att skicka iväg det skriftligt också från det datum det passar dig att säga upp dig.

Tycker det är lite trist bara för jag gillade min chef. Hens tvärvändning får mig att bli lite fundersam. Sen vet jag att nya jobbet passar mig så mkt bättre än nuvarande så det är ju ingen tvekan om att jag ska byta. Men hade hellre velat kunna avsluta allt bra.
 
Jag skulle vänta tills allt är klart med det nya jobbet och kontrakt påskrivet då det bara är 2 veckors uppsägning
registerkoll kan ta 2-6 veckor
 
Jag har avstämning med min chef på måndag och det känns så himla fel sitta där och låtsas va intresserad och prata om upplägg och fördelning nästa år blabla när jag vet att jag inte kommer vara kvar.

Jag vill berätta på avstämningen, för jag tänker att det visar att jag är ärlig och de får chans att hitta ngn så kan jag stötta fram tills jag slutar. Men min sambo tycker att det är korkat, att jag inte tjänar något på det utan lär bli uppsagd på plats typ. 😬 är det verkligen som himla korkat? Krasst sett så får jag ju a-kassa om jag skulle bli uppsagd fram tills nya jobbet börjar antar jag (varit med i flera år + har tillräckligt med timmar/lön etc för att vara berättigad). S Å svårt!
 
Skitsvårt verkligen. Jag är i en annan för mig knepig sits där jag inte vet vad jag ska säga eller inte, känner som du. Har tyvärr inga råd alls att bidra med, ibland suger det att vara så öppen som person trots att jag vill se det som en tillgång.
 
Ska man vara krass så är det nog mer fördelaktigt att mörka. Dvs att sitta där och hyckla intresse en timme. Det ger dig möjligheten att vara kvar ända tills det är dags att börja med det nya. Men jag själv hade inte klarat det. Jag hade varit tvungen att vara ärlig. Dels för att jag inte gillar att vara oärlig. Och dels för att jag inte hade velat ha samtalet om x antal veckor när du säger upp dig - "Ja, du chefen. Jag satt ju och blåljög häromveckan på vårt samtal. Jag slutar!"
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 349
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp