Bukefalos 28 år!

Nytt jobb - gå ner 10.000 kr i lön.

Zoya

Trådstartare
Skulle ni kunna tänka er att byta jobb till något roligare och mer stimulerande än det ni har idag och därmed gå ner 10' i lön första året (utbildningstid) och sedan i slutändan som bäst ha ca 5000 kr mindre än det du har i dagsläget?

Frågeställningen gäller inte mig personligen men beslutet kommer i allra högsta grad att påverka mig.
 
I teorin ja, men jag har svårt att se vad det skulle vara för jobb för min del. Möjligtvis skulle det kunna handla om en deltidstjänst. Men jag skulle absolut klara mig på 5000 mindre i månaden och även 10 000 mindre under en period.
 
Vet inte vad som händer med inlägget :confused: men svaret på frågan är nej. Jag skulle inte byta.
 
Senast ändrad:
Väldigt svårt fråga. Det beror ju helt på vad det är för jobb. Jag tyckte det var lite jobbigt när jag bytte jobb förra gången och gick ner 3 000 i lön, plus missade 1-2 löneförhöjningar efterföljande 18 månader. Men i efterhand ångrar jag mig inte en sekund, trots att jag fortfarande ligger efter i lön jämfört med klasskamraterna som gick ut samma år. Skulle jag gå ner 10 000 eller 5 000 i lön idag så skulle det krävas ett jobb inom en helt annan bransch med andra villkor, andra arbetstider och annat sätt att leva (kan inte ens specificera vad det skulle vara för jobb men något friare än 8-5 måndag-fredag på kontor).
 
Jag gick ned 7.000 i lön när jag gick ifrån att bilpendla in i stockholmsgröten till cykelavstånd, och ja - jag räknade hem den förlusten.
 
Ja. Jag har gjort ungefär det för ca 15 år sen. Och inte ångrat mig en sekund.

Nu finns det inget roligare jobb än det jag har som jag skulle kunna få, men annars skulle jag göra det om jac inte var nöjd som det är. Det största hindret idag skulle vara att jag nog inte skulle kunna behålla min häst.
 
Kanske ska precisera lite till, såg att jag missade det i ursprungsinlägget. Inte bara skulle personen ifråga behöva gå ner detta i lön - denne skulle också få betydligt längre till jobbet och då få lägga ytterligare kanske 2-3.000 kr på bensin + ca 1-2 h extra på att pendla till jobbet.
 
Svår fråga, men det första jag tänker är "Nej". Men det skulle bero på så många saker, i dgasläget skulle jag omöjligt kunna överleva på 10 000 mindre i lön då jag har sambo i annat land (dubbelt boende och höga resekostnader). Men om jobbet innebar att jag kunde flytta hem, så skulle jag ju klara mig på 10000 kr mindre i lön, så... det beror på på många saker helt enkelt :).

OM jag kunde klara mig på lönen och det i sin helhet ökade min livskvalité att byta jobb, så skulle jag nog göra det. Men det skulle ju ta emot att gå ner i lön! Speciellt om det gick ut över t.ex. min sambo. I så fall skulle jag nog tänka mig om både en och två gånger!
 
Kanske ska precisera lite till, såg att jag missade det i ursprungsinlägget. Inte bara skulle personen ifråga behöva gå ner detta i lön - denne skulle också få betydligt längre till jobbet och då få lägga ytterligare kanske 2-3.000 kr på bensin + ca 1-2 h extra på att pendla till jobbet.

Alltså nej, det kan inte vara ett sååååå roligt jobb som är värt det. Javisst att förlora 2000-3000 kr, men 13.000 kr med bensinen då? Måste vara ett sanslöst roligt jobb...
 
denne skulle också få betydligt längre till jobbet och då få lägga ytterligare kanske 2-3.000 kr på bensin + ca 1-2 h extra på att pendla till jobbet.
1.5h extra pendlingstid per dag är lika med 34.5h extra pendlingstid i månaden.
Hur mycket värderar ni fritiden.
 
Det skulle bero på vad jag tjänar innan. För mig som tjänar under 25 vore en sänkning jobbig. Skulle jag däremot tjäna mot 40, ja då skulle jag nog kunna fundera på det.

Men, innebär det mer pendling så nä, det vore inte värt att ha roligare på jobbet.
 
Skulle ni kunna tänka er att byta jobb till något roligare och mer stimulerande än det ni har idag och därmed gå ner 10' i lön första året (utbildningstid) och sedan i slutändan som bäst ha ca 5000 kr mindre än det du har i dagsläget?

Frågeställningen gäller inte mig personligen men beslutet kommer i allra högsta grad att påverka mig.

Nej, men det beror på att jag redan har det där jobbet som jag har valt för att det är roligt och stimulerande, och som innebar att jag gick ner 10 000 i lön under utbildningstiden (som var 7 år), och i slutändan har kanske 15 000 mindre än vad jag skulle ha haft i ett annat yrke som jag kunnat med min grundutbildning.

Men hade du frågat mig för tio år sen, så hade jag sagt absolut, eftersom det var så jag gjorde. I efterhand är jag nöjd med mitt val.
 
Nej, för det skulle betyda att jag tjänade så lite att jag inte skulle ha råd att ha häst, eller göra någonting överhuvudtaget förutom betala hyra och mat.
 
Under förutsättning att jag hade råd - ja. Jag måste ha ett jobb som är stimulerande och där jag har utvecklingsmöjligheter. Om enda möjligheten att få ett sådant var att gå ner i lön och börja pendla skulle jag göra det.
 
Det beror ju på hur lönen ligger idag. I mitt nuvarande jobb hade det inte funkat ekonomiskt om jag skulle råka bli lämnad t.ex. jag kan ju inte ha med i mina beräkningar att jag kommer att ha min karl för jämnan när det handlar om en så pass långsiktig lösning. Dessutom är det för långt att åka för min smak.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 876
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 071
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 282
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp