Nytt jobb på arbetsplats utan kollektivavtal

Det är inget som lärs ut i läkarprogrammet. Och som f d facklig läkare kan jag säga att de flesta har väldigt dålig koll på avtal och regler. De stora arbetsgivarna är ju regionerna som har kollektivavtal.

Men kanske de som väljer att jobba privat eller som hyrläkare generellt är bättre pålästa än offentligt anställda, men det har de i så fall lärt sig helt på egen hand.

Och till @Malibu_Stacy; jag är relativt bra påläst men skulle aldrig våga skriva på ett avtal hos någon som ej har kollektivavtal utan att först kolla med fackets jurister så jag inte missar något viktigt. Kan du inte säga att du är väldigt intresserad men att du vill ha möjlighet att förhandla om detaljer när det fackliga kansliet öppnat igen? Är det verkligen så bråttom med ett svar att arbetsgivaren inte kan vänta någon vecka?
Jag känner också att jag vill bolla med en facklig och tänker att jag gör det direkt när de öppnar, vilket visst var på måndag och inte onsdag som jag först trodde. Så får de helt enkelt vänta till jag har gjort det, jag tror inte att det är något större problem. De har själva sagt att jag har förhandlingsläge just nu, eftersom bristen är stor och de gillar mig och min kompetens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp