Nytt Objektiv

lisa412

Trådstartare
Hej hopp!

Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om ni har några tips på olika objektiv.

Jag är jättedålig på termer och att förklara vad jag vill ha, gillar/ inte gillar osv men jag hoppas ni förstår på ett ungefär :)

Det jag inte är så förtjust i med mitt objektiv är att det är fast. Inget stort problem men jag vill gärna ha lite mer att röra mig med sas. Jag tycker också att det ryms så lite i bilden, jag skulle vilja få med mer utan att behöva backa långt för OM jag backar från objektivet så tycker jag att kvaliteten inte blir lika bra.

Jag h o p p a s ni förstår mig! :nailbiting: Jag vill helt enkelt ha ett bra vardagsobjektiv som funkar till det mesta. Jag tar mycket naturbilder både nära och mer landskap och några hästbilder blir det ju också :D

Min kamera är en Canon eos 1000d

:heart
 
Hej hopp!

Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om ni har några tips på olika objektiv.

Jag är jättedålig på termer och att förklara vad jag vill ha, gillar/ inte gillar osv men jag hoppas ni förstår på ett ungefär :)

Det jag inte är så förtjust i med mitt objektiv är att det är fast. Inget stort problem men jag vill gärna ha lite mer att röra mig med sas. Jag tycker också att det ryms så lite i bilden, jag skulle vilja få med mer utan att behöva backa långt för OM jag backar från objektivet så tycker jag att kvaliteten inte blir lika bra.

Jag h o p p a s ni förstår mig! :nailbiting: Jag vill helt enkelt ha ett bra vardagsobjektiv som funkar till det mesta. Jag tar mycket naturbilder både nära och mer landskap och några hästbilder blir det ju också :D

Min kamera är en Canon eos 1000d

:heart
Jag köpte nyss ett "nytt" (begagnat) objektiv som jag än så länge är himla nöjd med, ett Sigma 18-50mm, f/2,8. Med det behöver jag inte kompromissa med ljusstyrkan allt för mycket jämfört med ett fast, samtidigt som jag får mer vidvinkel när jag vill, plus att jag får det där korta skärpedjupet :) Så Jag skulle kolla på något sådant, Tamron har något likvärdigt har jag för mig och det finns säkert bland Nikon och Canons egna objektiv. Och känns det för dyrt så håll koll på Blocket! Jag betalade 1500 för detta, nytt kostar det runt 4' (till Nikon, men det bör ligga i samma prisklass hos Canon).
 
@Flixon Jag håller med, ett begagnat Sigma 18-50/2,8 i bra skick är ett väldigt prisvärt och bra alternativ. Har också ett sådant och det är nog det som används mest :)
 
@Flixon Jag håller med, ett begagnat Sigma 18-50/2,8 i bra skick är ett väldigt prisvärt och bra alternativ. Har också ett sådant och det är nog det som används mest :)
Jag köpte nyss ett "nytt" (begagnat) objektiv som jag än så länge är himla nöjd med, ett Sigma 18-50mm, f/2,8. Med det behöver jag inte kompromissa med ljusstyrkan allt för mycket jämfört med ett fast, samtidigt som jag får mer vidvinkel när jag vill, plus att jag får det där korta skärpedjupet :) Så Jag skulle kolla på något sådant, Tamron har något likvärdigt har jag för mig och det finns säkert bland Nikon och Canons egna objektiv. Och känns det för dyrt så håll koll på Blocket! Jag betalade 1500 för detta, nytt kostar det runt 4' (till Nikon, men det bör ligga i samma prisklass hos Canon).

Och sigma funkar till min kamera?
 
Och sigma funkar till min kamera?
Sigmas objektiv tillverkas med flera olika anpassningar/fästen, även till Canon.
Håller med om det objektivet, nästa steg uppåt hamnar runt 3500-4000 och då får du ett begagnat Canon 24-105 4.0 L.
Dock, zoomobjektiv (och egentligen alla objektiv) är alltid kompromisser. Vill man ha bra ljusstyrka OCH brett zoomomfång OCH bra skärpa+färg så kostar det en hel del. Ju mer man kan tänka sig att tumma på någon av variablerna, desto lägre i pris kan man komma. Ett Canon 50/1.8 är kanske det mest prisvärda objektivet på marknaden, totalt sett.
 
Och sigma funkar till min kamera?
Sigma gör både till Nikon och Canon men det är olika så det gäller att få rätt. Sen finns det ett par olika versioner, den första var EX 18-50/2,8 DC, nästa EX 18-50/2,8 DC Macro och den nyaste heter EX 17-50/2,8 DC OS HSM och har bildstabilisator. Alla tar bra bilder och kostar normalt som beg runt 1500kr om de är i lite använda och i bra skick, den första versionen några hundra mindre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
364
IT & mobiler Hej Buke, jag behöver lite hjälp från er som kanske är lite mer insatta i kamerornas värld än jag är. Jag skall under våren försöka...
2
Svar
22
· Visningar
1 754
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 011
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp