Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Hur menar du nu ??

Vithet är i västvärlden (och till stor del globalt) det normala. Allt det som inte är vitt är definierat från vad det inte är, dvs vithet. Vithet kan inte existera utan rasism. Jag menar vithet som social kategori eller egenskap, inte bara som en nyans på hyn. För det är inte bara en nyans på hyn (det är givetvis inte heller en ras eller på annat sätt essentiellt). En diskussion om rasism som inte diskuterar de(t) privilegierade blir bara en diskussion om De Andra.

Jag skrev om att signalera ickevithet som ett svar till Tomas angående kläder. Tomas ställde klädesplagg mot hudfärg och jag menar att kläder och hudfärg kan vara sammankopplat. T ex då att slöja i västvärlden signalerar ickevithet. Ickevit = ej priviligerad, dvs den som är "den andre", eller otherness som man brukar säga på engelska.

Jag kan köpa att en slöja signalerar ickevithet. En slöja signalerar även icke-buddhism för övrigt. Det jag vänder mig emot att du även skriver att det är just ickevitheten som provocerar människor att begå hatbrotten även i de fallen när det inte finns någon part som signalerar vithet. I de fallen har de ingenting med vithet att göra. Att använda begreppet vithet på det sättet är obegripligt.

F ö är det en töntig rasistisk klyscha att man i den antirasistiska diskursen är taskig mot vita.

Den är ju främst taskig mot individer (tillhör oftast en minoritet själva) som förtrycks av minoriteter. Allt annat bleknar i jämförelse givetvis. Det döljs som påvar döljer sexuella övergrepp.

Och det som har hänt i Malmö är vardagsmat menar du? Eller vad är det som gör att det inte är en ytterlighet? Rasismen och våldet finns ju överallt varje dag men den här händelsen är uppseendeväckande.

Vithet är i västvärlden (och till stor del globalt) det normala. Allt det som inte är vitt är definierat från vad det inte är, dvs vithet. Vithet kan inte existera utan rasism. Jag menar vithet som social kategori eller egenskap, inte bara som en nyans på hyn. För det är inte bara en nyans på hyn (det är givetvis inte heller en ras eller på annat sätt essentiellt). En diskussion om rasism som inte diskuterar de(t) privilegierade blir bara en diskussion om De Andra.

Hmm, byt det till svart så är du en renodlad rasist by yourself .med tanke på hur mycket rasism det finns mellan massa olika nationaliteter, hur kan du tillskriva "vita" människor som enda grunden till rasism ??? Då är du ju rasist själv. Har du tänkt på det ?

Det är den "avvikande" hudfärgen som provocerar. Dvs i det här fallet att mannen var svart. Man behöver inte vara vit för att förhålla sig till vithet, även om man begår rasistiska hatbrott. Vem vet hur förövarna betraktar sig själva, de kanske skulle definiera sig som vita om de fick frågan. Vi kan däremot sluta oss till att de troligen inte skulle definiera sig som svarta.

Ditt sista stycke begriper jag inte alls.

Läs om, läs rätt.

Här, jag hjälper dig. Lägg särskilt märke till den röda texten.

Jag menar inte att det är så här det ska vara, utan att det är så det är.

"De kanske skulle definiera sig som vita om de fick frågan" och att "man behöver inte vara vit för att förhålla sig till vithet" är alltså dina argument till att dra upp icke-vithet som skäl till hatbrott mellan minoriteter? Jag förstår inte logiken.

Läs om, läs rätt.

Här, jag hjälper dig. Lägg särskilt märke till den röda texten.

Jag menar inte att det är så här det ska vara, utan att det är så det är.

generaliserar du inte lite nu ?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...om_8503088.svd

det är väl knappast VITHET som gör rasismen...du är ju själv rasist om du resonerar på det viset

( jag förstår mig inte på den här tråden , dom som verkligen är antirasister är rasister mot dom som är "vita" ..och dom som är mest för mänskliga rättigheter är taskigast mot andra )

Senast ändrad:

Om du läser tråden igen så ser du att jag har skrivit att jag inte menar att det bara är vita som uttrycker och reproducerar rasism. Och när jag skriver vithet menar jag givetvis inte enskilda människor utan vithet som en social kategori eller egenskap.

Och det som har hänt i Malmö är vardagsmat menar du? Eller vad är det som gör att det inte är en ytterlighet? Rasismen och våldet finns ju överallt varje dag men den här händelsen är uppseendeväckande.

Varför är det en ytterlighet om förövaren var svensk? Skulle det varit en yttterlighet om förövaren var en engelsman? En kanadensare? En kines? En lett? En amerikan? Varför? Varför inte? Breivik förvånade mig inte det minsta.

Rasism är inte ett rasbetingat beteende, det är tunnelseende oavsett vem som bär åsikten helt enkelt.

http://www.upworthy.com/a-boy-makes...n-soldier-the-soldiers-reply-priceless?c=ufb1

Det jag menar är exakt detta:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/rasismen-vi-sallan-pratar-om_8503088.svd
Jag ser och delar synen med denne herre. Det han beskriver är människor som öppet och ogenerat hatar, de är många och det är vardag.

Det var väl ändå hudfärgen som var "skälet till" hatbrottet? Att vara svart är att vara ickevit. Jag vet ingenting om förövarnas hudfärg eller hur de själva ser på den. Men vad både du och jag vet är att de inte betraktade offret som vit, eller hur?

Jag delar inte författarens erfarenhet att det skulle vara "en rasism vi sällan pratar om".

Du menar att det som har hänt skulle höra till någon slags förortsvardag?

Känns mest som att du vill stjälpa över problemet på "invandrare". Att såhär beter sig minsann inte svenskar.

Jag delar inte författarens erfarenhet att det skulle vara "en rasism vi sällan pratar om".

Känns mest som att du vill stjälpa över problemet på "invandrare". Att såhär beter sig minsann inte svenskar.

Du delar inte det pga att du kanske inte är iranier, irakier, kurd, serb etc....varför tror du att hans vardag inte är sann ?

Det var väl ändå hudfärgen som var "skälet till" hatbrottet? Att vara svart är att vara ickevit. Jag vet ingenting om förövarnas hudfärg eller hur de själva ser på den. Men vad både du och jag vet är att de inte betraktade offret som vit, eller hur?

Ja det stämmer. Här lyder det:
1. Brottsoffret blev attackerade p.g.a sin hudfärg
2. Brottsoffret är svart

Däremot har din logik i andra inlägg varit:
2. Brottsoffret är svart
3. Är man svart är man ickevit
4. Brottsoffret blev attackerad därför att han var ickevit

Och med den logiken kan man lika gärna påstå:
2. Brottsoffret är svart
3. Är man svart är inte ashkenazer
4. Brottsoffret blev attackerad därför att han var inte var ashkenazer

Varför tror du att jag tror så?

För att jag #hör dig bara prata om vita som rasister#.

och vilka är vita o vilka är svarta...är polacker svarta? ..är iranier svarta ? är afrikaner svarta ? är kurder svarta ? Är thailändare svarta ?
Inte många är svarta utan det beror på olika kulturer och religioner .....TROR jag ...

Det är en rasism som det varken talas om eller har ett eget tufft åtgärdsprogram - trots de omfattande problemen.

Detta är uppenbarligen en svår och obegriplig fråga för somliga av er.
När man nätverkar och arbetar nära frågorna, teoretiskt som praktiskt, är det svårt att inte påverkas.
Jag vet inte hur ofta ni kommer i kontakt med invandrare - relativt nyanlända som inbodda, hur ert nätverk ser ut när det gäller de olika myndigheterna.

Att ha direktlinje inom polis/väktarkår, arbetsförmedling, migrationsverk, sjukvård, brandkår, skolor, människor som arbetar med integrationsfrågor och utslussning ex validerar påstådd kompetens och yrkeskunskaper osv - är inget jag kan bortse från bara för att det vore bekvämare för vissa om jag använde min erfarenhet till att hävda att det inte finns stora kulturella skillnader mellan människor från olika länder och att dessa kulturella skillnader (som inte finns) inte utgör någon praktisk skillnad mellan människor.

Vill någon annan som delar bredden av informationsinflödet hävda motsatsen, så är det givetvis ok, men vi hamnar vid den enkla slutdestinationen att vi är av olika ståndpunkt och överens lär vi aldrig bli eftersom vi ser världen ur olika ögon och tolkar informationen olika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka