Nytt taxeringsvärde

Hänger på tråden:
Vi fick vårt hus värderat förra sommaren och har ett taxeringsvärde som är drygt 50% högre än värderingen... Känns ju sådär.... I och för sig innebär läget att vi nog egentligen ligger närmare taxeringsvärdet än värderingen (en stekare som inte riktigt fattade vitsen med att bo lantligt). Men jag hamnar över max oavsett och kommer inte göra något åt saken i nuläget i alla fall. Det framgår inte så tydligt heller hur man går tillväga eftersom det verkar intressantare att ändra taxeringsvärde uppåt än neråt enligt skatteverkets hemsida. Jag blev inte riktigt klok på det i alla fall, men någon annan här kanske kan förtydliga?
 
Hänger på tråden:
Vi fick vårt hus värderat förra sommaren och har ett taxeringsvärde som är drygt 50% högre än värderingen... Känns ju sådär.... I och för sig innebär läget att vi nog egentligen ligger närmare taxeringsvärdet än värderingen (en stekare som inte riktigt fattade vitsen med att bo lantligt). Men jag hamnar över max oavsett och kommer inte göra något åt saken i nuläget i alla fall. Det framgår inte så tydligt heller hur man går tillväga eftersom det verkar intressantare att ändra taxeringsvärde uppåt än neråt enligt skatteverkets hemsida. Jag blev inte riktigt klok på det i alla fall, men någon annan här kanske kan förtydliga?
Du får ju mindre skatt med ett mindre taxeringsvärde, så du kan spara några tusen per år. Det verkar vara fördelen.
 
Hänger på tråden:
Vi fick vårt hus värderat förra sommaren och har ett taxeringsvärde som är drygt 50% högre än värderingen... Känns ju sådär.... I och för sig innebär läget att vi nog egentligen ligger närmare taxeringsvärdet än värderingen (en stekare som inte riktigt fattade vitsen med att bo lantligt). Men jag hamnar över max oavsett och kommer inte göra något åt saken i nuläget i alla fall. Det framgår inte så tydligt heller hur man går tillväga eftersom det verkar intressantare att ändra taxeringsvärde uppåt än neråt enligt skatteverkets hemsida. Jag blev inte riktigt klok på det i alla fall, men någon annan här kanske kan förtydliga?
En fördel med högre taxeringsvärde är att banker hittills brukat tillåta att belåna fastigheten upp till taxeringsvärdet utan problem. Behöver du pengar till en renovering, en bil, etc. så går det att få billiga lån om din fastighet har det låneutrymmet.
 
Hur sjutton hittar man max fastighetsskatt? Gissar att det diffar mellan kommunerna?

Såg att vi hade en del vi gjort om också som kommer påverka lite :o
 
En fördel med högre taxeringsvärde är att banker hittills brukat tillåta att belåna fastigheten upp till taxeringsvärdet utan problem. Behöver du pengar till en renovering, en bil, etc. så går det att få billiga lån om din fastighet har det låneutrymmet.
I mitt fall krävde banken en värdering för att ge lån, och gick då på värderingen och inte taxeringsvärdet, vilket innebar ett högre amorteringskrav. Så, de går tyvärr inte så mycket på taxeringsvärdet längre (eller, rättare sagt, de vill ha en värdering om man inte har fått huset värderat på länge).
Skatteverket har ju någon sorts områdesindelning som de utgår ifrån också(förutom helkaklat badrum, treglasfönster och sånt) och vårt hus (ett större torp) hamnar i samma område som bygdens nybyggen för åtskilliga miljoner och vårt hus värderas då utefter försäljnings/värderingspriserna på dessa nya lyxkåkar. Då blir det väldigt fel på alla sätt och vis. :p
 
I mitt fall krävde banken en värdering för att ge lån, och gick då på värderingen och inte taxeringsvärdet, vilket innebar ett högre amorteringskrav. Så, de går tyvärr inte så mycket på taxeringsvärdet längre (eller, rättare sagt, de vill ha en värdering om man inte har fått huset värderat på länge).
Skatteverket har ju någon sorts områdesindelning som de utgår ifrån också(förutom helkaklat badrum, treglasfönster och sånt) och vårt hus (ett större torp) hamnar i samma område som bygdens nybyggen för åtskilliga miljoner och vårt hus värderas då utefter försäljnings/värderingspriserna på dessa nya lyxkåkar. Då blir det väldigt fel på alla sätt och vis. :p

Samma erfarenhet. Noll chans till lån utan fräsch värdering, trots belåning under taxeringsvärden. Jag tycker i och för sig att det är bra att banken är lite försiktig med lån till privatpersoner.
 
En fördel med högre taxeringsvärde är att banker hittills brukat tillåta att belåna fastigheten upp till taxeringsvärdet utan problem. Behöver du pengar till en renovering, en bil, etc. så går det att få billiga lån om din fastighet har det låneutrymmet.

Nej det stämmer inte. Banker går på marknadsvärdet, det är ju bästa måttet på vad bostaden är värd nu. Vårt taxeringsvärde gick från 46% av marknadsvärdet 2017 till 90% av marknadsvärdet 2018 till följd av högre taxeringsvärde. Detta förändrade absolut ingenting för banken. Taxeringsvärdet är ju passé innan det ens är fastställt.
 
Nyss fick jag ett mail om att jag har brev från Skatteverket på Kivra. Det var en uppmaning att gå in och kontrollera taxeringen.

det har jag redan gjort. :)
 
Nej det stämmer inte. Banker går på marknadsvärdet, det är ju bästa måttet på vad bostaden är värd nu. Vårt taxeringsvärde gick från 46% av marknadsvärdet 2017 till 90% av marknadsvärdet 2018 till följd av högre taxeringsvärde. Detta förändrade absolut ingenting för banken. Taxeringsvärdet är ju passé innan det ens är fastställt.
Du får inte alltid låna upp till marknadsvärdet, lånetaket beror ju också på din betalningsförmåga, och prognosen för vart ekonomin är på väg. Fastighetspriser går inte alltid uppåt. Att få lån upp till taxeringsvärdet är en säkrare affär för banken, och därför mycket lättare att få, även för t. ex. pensionärer.
 
I mitt fall krävde banken en värdering för att ge lån, och gick då på värderingen och inte taxeringsvärdet, vilket innebar ett högre amorteringskrav. Så, de går tyvärr inte så mycket på taxeringsvärdet längre (eller, rättare sagt, de vill ha en värdering om man inte har fått huset värderat på länge).
Skatteverket har ju någon sorts områdesindelning som de utgår ifrån också(förutom helkaklat badrum, treglasfönster och sånt) och vårt hus (ett större torp) hamnar i samma område som bygdens nybyggen för åtskilliga miljoner och vårt hus värderas då utefter försäljnings/värderingspriserna på dessa nya lyxkåkar. Då blir det väldigt fel på alla sätt och vis. :p
Det beror ju på hur stor del av ditt taxeringsvärde som är fastighet, dvs mark/tomt och hur stort, nytt och fint fastighetstillbehöret, dvs själva huset/bostaden är.

En stor tomt i Stockholmstrakten kan vara så värdefull att själva husvärdet är försumbart.
 
Du får inte alltid låna upp till marknadsvärdet, lånetaket beror ju också på din betalningsförmåga, och prognosen för vart ekonomin är på väg. Fastighetspriser går inte alltid uppåt. Att få lån upp till taxeringsvärdet är en säkrare affär för banken, och därför mycket lättare att få, även för t. ex. pensionärer.

Banken lånar givetvis inte ut upp till marknadsvärdet. Bolånetaket ligger på 85% av marknadsvärdet. Det är finansinspektionens råd och vad bankerna följer. Givetvis kan man man goda ekonomiska förutsättningar få låna mer, men inte med bostaden som säkerhet. Då är inte heller taxeringsvärdet vägledande utan privatekonomiska förutsättningar.

Givetvis är inte marknadsvärdet stabilt men det är ändå ett bättre sätt att värdera bostäder än utifrån taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet baseras på flera års eftersläpning plus ett områdessnitt och inte värdering utifrån den unika fastighetens egenskaper.

Om det vore så som du påstod hade jag kunnat låna upp till 90% av marknadsvärdet med bostaden som säkerhet. Det är inte möjligt pga bolånetaket. Men nu var det bara ett exempel. Jag är utbildad mäklare. Har arbetat på bank med just bolån. Det var förvisso innan bolånetaket infördes 2010, men jag är fortfarande rätt väl insatt i hur bolånereglerna fungerar och hur bankerna värderar bostäder och kunders betalningsförmåga. Vet du något som jag inte vet? Då får du gärna styrka det på något sätt för nu låter det som du killgissar.
 
min man fick Kivra meddelande om detta men inte jag som äger halva huset, blir samtal till skatteverket om detta kommande vecka
Från Skatteverkets hemsida.
"En fastighetsdeklaration omfattar alltid hela fastigheten (taxeringsenheten). Därför går det inte att deklarera för bara en andel.När två eller flera personer äger en fastighet tillsammans, skickar Skatteverket ut deklarationen till bara en av delägarna. Vanligtvis är det den som står överst i lagfarten som får deklarationsblanketten. Har du som är blankettmottagare digital brevlåda får du i stället ett meddelande där om att du ska deklarera fastigheten i e-tjänsten. Vill ni ändra mottagare är det bara att anmäla det till Skatteverket.Vem som helst av er kan deklarera fastigheten. I e-tjänsten kan alla delägare som har e-legitimation logga in och se uppgifterna i fastighetsdeklarationen. Men det räcker att en av er skickar in deklarationen."
 
Det beror ju på hur stor del av ditt taxeringsvärde som är fastighet, dvs mark/tomt och hur stort, nytt och fint fastighetstillbehöret, dvs själva huset/bostaden är.

En stor tomt i Stockholmstrakten kan vara så värdefull att själva husvärdet är försumbart.
Ungefär 50/50 på hus respektive tomt i mitt fall. Hur som helst hade vi för avsikt att amortera så mycket som möjligt på lånet oavsett amorteringskrav eller ej så i det avseendet spelade värderingen ingen större roll, jag blev bara väldigt förvånad när det skiljde nästan 1 miljon mellan taxeringsvärde och värdering. 😐
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 246
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 546
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Man ska betala 0,75% av fastighetens värde i fastighetsskatt. Maxtaket är 7700kr/år. Tänker jag helsnurrigt nu om 0,75% av 100 000 är...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp