Taxeringsvärde

Unafraid

Trådstartare
Man ska betala 0,75% av fastighetens värde i fastighetsskatt. Maxtaket är 7700kr/år.

Tänker jag helsnurrigt nu om 0,75% av 100 000 är 7500? Så har jag ett högre taxeringsvärde spelar det ingen roll?

Om man bortser från skatten så är det väl en fördel att ha ett högre taxeringsvärde?

Våran gård ska taxeras om och den gick upp ca 200000kr men är fortfarande typ en miljon lägre än värdet. (Taxeringsvärde ska vara 75% av värdet på boendet). Är det en fördel eller nackdel att det är lägre?
 
Räknade fel i första posten, 0,75% av 100000 är 750kr, men vi säger att man nått maxtaket, är det en fördel att ha så högt taxeringsvärde som möjligt?
 
Räknade fel i första posten, 0,75% av 100000 är 750kr, men vi säger att man nått maxtaket, är det en fördel att ha så högt taxeringsvärde som möjligt?
Jag har en känsla av att det inte är så noga? Man får ju papper att fylla i avseende taxeringen med några års mellanrum.
Vi har fyllt i när vi renoverat kök, badrum, lagt till ett badrum, vad vi har renoverat osv.
Bl.a har det tillkommit 85m2 boyta i ett gårdhus med kök och badrum.

Men det händer inte något till nästa papper eller på taxeringen. Dvs, taxeringsunderlaget har inte uppdaterats med nya uppgifter.
Besutet om den nya taxeringen kom ganska nyligen.
Bostadshusen står kvar på. 250-300 000.

Vi har inte tänkt att sälja, så för vår del spelar det ingen roll att aktivt få upp taxeringen. Pengar har vi fått låna ändå.
 
Jag har en känsla av att det inte är så noga? Man får ju papper att fylla i avseende taxeringen med några års mellanrum.
Vi har fyllt i när vi renoverat kök, badrum, lagt till ett badrum, vad vi har renoverat osv.
Bl.a har det tillkommit 85m2 boyta i ett gårdhus med kök och badrum.

Men det händer inte något till nästa papper eller på taxeringen. Dvs, taxeringsunderlaget har inte uppdaterats med nya uppgifter.
Besutet om den nya taxeringen kom ganska nyligen.
Bostadshusen står kvar på. 250-300 000.

Vi har inte tänkt att sälja, så för vår del spelar det ingen roll att aktivt få upp taxeringen. Pengar har vi fått låna ändå.
Fast ju högre taxeringsvärde , desto mer skatt får du betala också. :)
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 429
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu är jag värsta peppad att utöka mitt sparande. Ynka 25 000 kr sparade. Ska sätta in 15 000 kr på bättre sparkonto av dessa pengar. Och...
2
Svar
25
· Visningar
4 441
Senast: Gabbi
·
Anläggning Skapat ett anonymt nick så ingen vet vem jag är, är lite kännsliga funderingar. Har fått reda på att anläggningen jag står på ev är...
Svar
15
· Visningar
2 296
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp