Bukefalos 28 år!

Nytt terrordåd i Nice, Frankrike

Jag funderar ibland över, om religion inte existerade i världen (en omöjlighet, jag vet, men om man låtsas...) - skulle extrema grupper ändå finnas med en annan "anledning" som grund?

Jag tänker mig att dom hade kunnat vara fotbollshuliganer eller något istället, om inte religionen fanns. Rasister, gangsters? Jag undrar ibland vad som är hönan och vad som är ägget. Är det våldsamma och mörka själar som söker sig till ställen där man får utlopp för det - eller blir man våldsam och tappad när man råkar hamna i en sådan gemenskap, och ser det som ett nödvändigt ont?
Tänker lite på det där med att man rekryterar från fotbollssupportrar till t ex english defence league. Våldsbenägna är dom ju redan - varför dom sen ska slåss verkar vara av mindre vikt.
Religion ställer säkert till en del, men jag tror nog helt enkelt att det hade hittats andra grejer att bråka om utan den som stöd.
 
Så jag kan sitta här och vara nedlåtande mot dig och säga att det är pga jag har rätt enligt yttrandefriheten.
Har du svårt att svara på en rak fråga?
En följdfråga: Tycker du att det bara är "någons tro" som skall ha den exklusiviteten? Eller är det generellt?
Så jag kan sitta här och vara nedlåtande mot dig och säga att det är pga jag har rätt enligt yttrandefriheten.
Känns som att detta är både en fråga och ett påstående....så mitt svar är kort och gott och utan krusiduller-Ja
Och sen blir jag förvånad över att du blir upprörd tillbaka
DET kan inte jag svara på. Det är helt upp till dig att svara för hur du reagerar på min upprördhet, men jag tror inte att du förväntar dig att bli dödad för att du väljer att vara nedlåtande mot människor....
 
Jag tycker absolut inte att man ska driva med eller kritisera islam.

Varför inte? Varför ska man inte få kritisera islam eller kristendom?

Problemet är som @Jeffery påpekar att mycket av satiren och kritiken är så svepande, att man kopplar ihop terrorister från IS med islam och vinklar det sedan som "kritik mot islam". Ungefär som att koppla ihop alla kristna och kristendomen med George W Bushs korstågspolitik i Mellanöstern. Jag ser inte hur kriget mot Irak är samma sak som kritik mot kristendomen eller kritik mot IS är samma sak som kritik mot islam. Det finns kopplingar, visst. Men de är svaga och bräckliga. Men jag skulle inte vilja behöva ta ansvar för vad Jimmie hittar på nästa vecka bara för att jag rest igenom Sölvesborg som liten.

Religionskritik får vi aldrig censurera. Då är vi ute på djupa vatten. Vi får aldrig undanta något från möjligheten att debattera, kritisera och tycka till om. Det är demokratins själva fundament vi ger upp om vi upphöjer företeelser att stå över all kritik. Många religiösa företeelser är ett hot mot demokrati, därför att religionen ber oss att just låta bli att ifrågasätta.
 
Varför inte? Varför ska man inte få kritisera islam eller kristendom?

Problemet är som @Jeffery påpekar att mycket av satiren och kritiken är så svepande, att man kopplar ihop terrorister från IS med islam och vinklar det sedan som "kritik mot islam". Ungefär som att koppla ihop alla kristna och kristendomen med George W Bushs korstågspolitik i Mellanöstern. Jag ser inte hur kriget mot Irak är samma sak som kritik mot kristendomen eller kritik mot IS är samma sak som kritik mot islam. Det finns kopplingar, visst. Men de är svaga och bräckliga. Men jag skulle inte vilja behöva ta ansvar för vad Jimmie hittar på nästa vecka bara för att jag rest igenom Sölvesborg som liten.

Religionskritik får vi aldrig censurera. Då är vi ute på djupa vatten. Vi får aldrig undanta något från möjligheten att debattera, kritisera och tycka till om. Det är demokratins själva fundament vi ger upp om vi upphöjer företeelser att stå över all kritik. Många religiösa företeelser är ett hot mot demokrati, därför att religionen ber oss att just låta bli att ifrågasätta.
Nu är det ju en viss skillnad mellan att driva med en religion och att kritisera utövare av densamma.
Detta gäller oavsett om det är Islam, Kristendom, Judendom eller ngn annan religion som diskuteras.
 
Nu är det ju en viss skillnad mellan att driva med en religion och att kritisera utövare av densamma.
Det är alltid en skillnad mellan att driva med någon/något och att kritisera någon/något.
Anser du att det är värre att driva med religion än att driva med exempelvis feministrörelsen?
 
Att driva med en politisk rörelse är egentligen inte ok. Att kritisera och peka på realiteter är nu inte riktigt samma sak som att driva med någons tro. för då handlar det inte om fakta.

Att driva gäck med politiska företrädare, en politisk åskådning är till största delen ok.
Då jag anser att feminism är uttrycket för politiskt arbete i en demokrati så anser jag att den ska tåla både kritik och en smula humor.
Sedan är det inte ok, att driva med feminister så som många ser dem, som manhaftiga icke kvinnliga kvinnor. För det har knappast med sakfrågan att göra.
 
@sjoberga och.. Hm.. @gulan ? Jag har funderat en stund nu på varför jag inte tycker att man ska kritisera islam och jag är nog delad. Alltså, religion generellt anser jag är roten till mycket ont. För mig är det skräp. Samtidigt är det så väldigt viktigt för troende med religion. De som egentligen inte stör andra med sin tro såsom terror etc känns det som man ska vara lite försiktig med för att de inte ska känna sig onödigt påhoppade. Ifall det blir personligt eller hur man ska säga.
 
@sjoberga och.. Hm.. @gulan ? Jag har funderat en stund nu på varför jag inte tycker att man ska kritisera islam och jag är nog delad. Alltså, religion generellt anser jag är roten till mycket ont. För mig är det skräp. Samtidigt är det så väldigt viktigt för troende med religion.
Jag tror din delad-het består i att du blandar ihop Islam med inte-Islam.
 
Jag tror din delad-het består i att du blandar ihop Islam med inte-Islam.
Ja, det tror jag med. Eller inte blandar ihop utan ser att både inom kristendom och islam, säkert fler, har folk krigat under religionens namn. Å andra sidan är det väl skitsamma för en täckmantel går väl alltid att hitta på.
 
Att driva med en politisk rörelse är egentligen inte ok. Att kritisera och peka på realiteter är nu inte riktigt samma sak som att driva med någons tro. för då handlar det inte om fakta.
Men alltså...Om vi lämnar det där med vad som är ok eller inte, vad man inte bör göra osv och kokar ner det hela till....inom ramen för våra svenska lagar.....ska man få säga vad man vill, ska man få skämta om vad man vill, ska man granska vad man vill, ska man få kritisera vad man vill osv -rakt av få utnyttja (missbruka i en del fall kan jag tycka) yttrandefriheten....utan att riskera få halsen avskuren?? Eller hotat, eller hamna i fängelse? Ja eller Nej?
Med tanke på att det bara behövs några rondellhundar för att få säpo som sängkamrater gör mig mörkrädd.
 
Bara jag som tvivlar på att personen ens var terrorist? Han låter snarare som en sinnessjuk dåre utan motiv. Han sökte ju psykisk hjälp i flera år och var inte ens religiös.
 
Tja, han kanske hade ett lika avslappnat förhållande till religionen islam som IS/Daesh har?
Oavsett hur det är med den här personen, så är det ju något aningens besvärande att vi - vi i mycket vid mening - är så snabba att anta att det handlar om (islamistisk) terror då brottslingen har vissa utseendekarakteristika och namn. Jfr tex Breivik, där "ensam galning" låg mycket närmare till hands än "politisk terror" i princip genast när vi hörde om hans dåd.

För mig är det inte alls orimligt att tänka sig att den sociala utsatthet som svarta killar i tex Nice-området får utstå, är en grogrund för kriminalitet och allmänt asocialt leverne, enligt vanliga teorier på området "social utslagning". Under rådande omständigheter, med stor uppmärksamhet på just islamistisk terror, framstår det för mig som begripligt om det blir brott inspirerade av annan terror som en del av de här killarna "ramlar in" på. Att de alltså mycket väl kan begå terrorliknande brott utan att vara nämnvärt organiserade. Jag är inte säker på att terror då är den mest rimliga kategoriseringen?

Framförallt stör det mig att terror ligger olika nära till hands som tolkning, relativt brottslingens namn och utseende. Jag kommer inte ifrån en obehaglig känsla av att det faktiskt är så.
 
Men alltså...Om vi lämnar det där med vad som är ok eller inte, vad man inte bör göra osv och kokar ner det hela till....inom ramen för våra svenska lagar.....ska man få säga vad man vill, ska man få skämta om vad man vill, ska man granska vad man vill, ska man få kritisera vad man vill osv -rakt av få utnyttja (missbruka i en del fall kan jag tycka) yttrandefriheten....utan att riskera få halsen avskuren?? Eller hotat, eller hamna i fängelse? Ja eller Nej?
Med tanke på att det bara behövs några rondellhundar för att få säpo som sängkamrater gör mig mörkrädd.
Principiellt så ska du kunna säga vad du vill.
Men det är ju bara att kolla här på forumet, hur svårt en del har att skilja sak från person så inser man ju att "där ute" finns det de som är beredda på att gå långt för att tysta sak genom att tysta person...tyvärr.
 
Tja, han kanske hade ett lika avslappnat förhållande till religionen islam som IS/Daesh har?
Som @Petruska skrev och tillägger att jag inte uppfattat DAESH som speciellt avslappnade i sin framtoning vad gäller religion. Daesh vill ju gärna sprida sin "tro", att den ska höras, synas och fruktas.

Har man ens fått fram något motiv eller budskap bakom dådet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp