Bukefalos 28 år!

Nytt terrordåd i Nice, Frankrike

Men det är ju också så att muslimer i allmänhet inte erkänner den islam som IS hänvisar till, så de kan man inte koppla ihop dem alls. Vilket jag tror att du menar också. En muslim ska inte kopplas ihop med IS. Islam kan kopplas ihop till IS.

Som jag brukar säga; Daesh är inte en religiös rörelse, det är ett rövarband som gömmer sig under ett religiöst skynke.
De låtsas vara religiösa då de passar deras agenda, och gör som de vill annars.

Och de av oss som tror att de är riktiga muslimer är de verkligt lurade.
 
Jag är fullt medveten om hur halal fungerar i Sverige och ser inga andra problem i det mot den vanliga slakterislakten så att säga. Däremot har jag sett det ramaskri på exempelvis sociala medier om hur hemskt det är med halal och att muslimska barn ska ha specialmat i skolan pga sin eller föräldrarnas tro och fy jävlar om de serverar halalkyckling till hela skolan! :grin: I samband med detta har det även kommit ord som att muslimerna tar över vårt samhälle osv. Jag håller inte med dem mer för det men tyvärr har jag bevittnat det och tog väl kanske felaktigt för givet att det var en större grupp än de jag stött på som höll på sådär. Faller det sig så att detta är mer än en liten grupp kan jag se att det, fel hanterat, leder till att religionen som sådan blir drabbad och att det blir mer utanförskap än nödvändigt. Naturligtvis måste man ju stå upp och säga ifrån om terrorism men jag tror att det vill till att man, till vår allmänhet, gör det prydligt för att inte hälla vatten på kvarnar till dessa trångsynta.

Jag vet inte hur jag bättre ska förklara. Det känns som om jag blir påhoppad för att jag råkat höra/läsa jävligt tråkiga attityder mot muslimer och tror att det, för att undvika ramaskri och utanförskap, måste skötas snyggt när/om det tas upp på riksnivå. Tänk att Sverige på allvar tar ställning i detta, det smäller på t-centralen i rusningstid. Min teori är att de som får ta stryk inte är terrorister utan muslimer generellt och att det blir utanförskap av högre grad. Hur når man ut till alla dessa att terror och religion inte är samma sak i det här fallet? Att de lugnt kan låta sina ungar gå kvar i en skola med muslimer utan att rekryteras till is? Bör man börja med att göra klart skillnaden innan man faktiskt går ut och tar ställning på allvar för att undvika högre nivå av utanförskapet än vad vi har idag? Går det ens?

Muslimer får ju redan idag ta otroligt mycket slit och misstankar från andra så nog har du rätt i det allt.
 
Muslimer får ju redan idag ta otroligt mycket slit och misstankar från andra så nog har du rätt i det allt.
Det är lite så jag känner. Utanförskap finns men just där jag hänger idag, framför allt på buke och inte särskilt mycket på fb, har mindre än 5 vänner där, verkar det ändå vara på väg åt rätt håll. Att de får ta mindre skit. Att det är mer ok att vara muslim än jag upplevde att det var för ett par år sedan. Iofs ungefär då jag la ner fb så det kanske är kopplat dit. Jag vet inte. Det är svårt. Jag önskar bara att alla kunde vara snälla mot varandra eller åtminstone prata sig ur bekymmer i stället för att döda varandra :( att den där gruppen kunde tänka "yeye. De otrogna är helt galna som inte begriper att de lever smutsigt och att de kommer att hamna i helvetet" eller vad nu motsvarigheten är. Att de i stället kan knalla ut och predika eller något.
 
Jamen det är ju precis det jag menar! Vilka SKA vi vara "misstänksamma" mot?

Till skillnad för hur det var under tiden med t.ex. al-Qaeda så handlar det ju mer om "gangster-jihadister" i dag. Det är betydligt lättare att få kriminella till att bli religiösa, än att få troende religösa till att begå kriminalitet (brott är ju en synd i de flesta religiösa sammanhang...).

Personer som redan lever på samhällets skuggsida är sökare. De hungrar efter en grupptillhörighet och de välkomnas med öppna armar in i terrorgrupperna. Jag tror att den enda möjligheten för att få vänt skutan om är att lägga massiva insatser på ungdomar som är på glid ut i det kriminella gränslandet. Folk som redan har fått tveksamma åsikter och gummi-dogma planterat i medvetandet är ju svåra att omvända nu när de väl har hittat "hem" till den enda grupp av människor som, i deras ögon, hjälpt dem.
 
Till skillnad för hur det var under tiden med t.ex. al-Qaeda så handlar det ju mer om "gangster-jihadister" i dag. Det är betydligt lättare att få kriminella till att bli religiösa, än att få troende religösa till att begå kriminalitet (brott är ju en synd i de flesta religiösa sammanhang...).

Personer som redan lever på samhällets skuggsida är sökare. De hungrar efter en grupptillhörighet och de välkomnas med öppna armar in i terrorgrupperna. Jag tror att den enda möjligheten för att få vänt skutan om är att lägga massiva insatser på ungdomar som är på glid ut i det kriminella gränslandet.
Det är väldigt effektivt att locka till sig unga män med redan sänkt respekt för andra människors rättigheter (läs: kriminella) med fria och legala våldtäkter.
 
Om man skärskådar dem som ansluter sig till ultraradikala grupper överlag så brukar bulken utgöras av desillusionerade missanpassade psykiskt svaga individer. Eller som polisen brukar uttrycka , individer på glid.

Sedan finns en elit med en politisk (maktpolitisk) agenda som fångar upp dessa skolar in dem till användningsbara , lätt kasserbara verktyg.
Samma princip används av hallickar, maffian, motorcykel band såsom HH med flera. Och nu de senare åren av fundamentalistiska religiösa extremister.

Genom att höja dessa gruppers farlighet i media gör vi dem ännu attraktivare för dess "sökande grupper av ungdomar"
Frågan är om man inte istället skulle förlöjliga och skratta åt tokstollarna , så att meddelandet når extremisternas målgrupper, att det bara är nötter värda att skratta åt som ansluter sig..
 
@landsbygdsbo intressant synvinkel. Det hade varit kul att se effekten när man förlöjligar dem. Om de kvarvarande blir ännu mer extrema innan de eventuellt tappar anhängare eller om det enbart är förenat med skam.
 
@landsbygdsbo intressant synvinkel. Det hade varit kul att se effekten när man förlöjligar dem. Om de kvarvarande blir ännu mer extrema innan de eventuellt tappar anhängare eller om det enbart är förenat med skam.
Det finns sådana bilder på framför allt Internet. Men det är inte så många medier som anammar den approachen.
 
Det finns sådana bilder på framför allt Internet. Men det är inte så många medier som anammar den approachen.
Jag har också sett bilderna men som du säger är det ju inte så många som publicerar dem. Det kan jag förstå, det lär ju inte ta lång tid förrän det smäller i den tidningen/kanalen.
 
Till skillnad för hur det var under tiden med t.ex. al-Qaeda så handlar det ju mer om "gangster-jihadister" i dag. Det är betydligt lättare att få kriminella till att bli religiösa, än att få troende religösa till att begå kriminalitet (brott är ju en synd i de flesta religiösa sammanhang...).

Va? Religiösa begår ju massor av brott, precis som icke-religiösa.
 
Att förlöjliga och driva med någons tro är bara idiotiskt. Att diskutera och ifrågasätta är en sak, men jag tycker det är HELT förkastligt att förlöjliga. Det leder inte till nånting, väcker bara känslor av förnedring, disrespekt och nedlåtande. Usch. Jag tycker inte ens det är ok att publicera nidbilder a´la karikatyrer och liknande teckningar.
 
Att förlöjliga och driva med någons tro är bara idiotiskt. Att diskutera och ifrågasätta är en sak, men jag tycker det är HELT förkastligt att förlöjliga. Det leder inte till nånting, väcker bara känslor av förnedring, disrespekt och nedlåtande. Usch. Jag tycker inte ens det är ok att publicera nidbilder a´la karikatyrer och liknande teckningar.

Det handlar inte om att driva med någons Gudstro.
Det handlar om att driva med dem som ställer upp och gör hundgörat till kriminella organisationer , religiösa terrorister och gängbildningar.

För min del har jag ingenting annat än förakt för de svaga , ja rent ut sagt dumma individer som köper löftena de ges.

Islam är en av de stora kulturbärarna i vår tid. Utan Islam så hade Europa hållits kvar i den mörka medeltiden betydligt längre än vad som var fallet.
Mattematik, astronomi, medicin och alla klassisk Grekisk kultur hade då varit oss förborgade.
Tack vare Islam och de första universitet man grundade i Spanien så öppnades kunskapens fönster...
Så jag hyser samma respekt för Islam som för Kristendom eller Judendom.
 
Att driva med islam = dödsdömd. Det är riskabelt att kritisera islam också. Verkställande av dödsdomen behöver inte IS stå för -det jobbet sköter någon annan....
Jag tycker absolut inte att man ska driva med eller kritisera islam. Det blir för mig samma sak som att lasta fredliga muslimer för det is står för och blir väldigt osmakligt. Det som vore intressant att se är om alla medier världen över fick för sig att driva med is på bestämd dag exempelvis. Vad reaktionen hade blivit. Jag antar att det blir fler än en som får spö för det så det kan ju klassas som korkat. Det är nog svårt att få till säkerhet för anställda. De är ju minst sagt lynniga men leka med tanken kan man ju göra om man vill.
 
Att förlöjliga och driva med någons tro är bara idiotiskt. Att diskutera och ifrågasätta är en sak, men jag tycker det är HELT förkastligt att förlöjliga. Det leder inte till nånting, väcker bara känslor av förnedring, disrespekt och nedlåtande. Usch. Jag tycker inte ens det är ok att publicera nidbilder a´la karikatyrer och liknande teckningar.
Jag tycker inte heller det.
Bara för att vi anser att vi har rätt till det pga yttrandefriheten tycker jag inte man alltid bör göra det. Dvs jag kan gå och förlöjliga och såra någon och säga att jag har rätt till det- men varför?
Vad leder det till?
Tvärtom om jag vill att en relation ska fungera bör jag behandla den personen väl och inte vara nedlåtande.
 
Att förlöjliga och driva med någons tro är bara idiotiskt
Jag tycker inte ens det är ok att publicera nidbilder a´la karikatyrer och liknande teckningar
En följdfråga: Tycker du att det bara är "någons tro" som skall ha den exklusiviteten? Eller är det generellt?
Jag tycker absolut inte att man ska driva med eller kritisera islam
Vad är det med religion som är så heligt att den skall undvikas att kritiseras? Varför tycker du att man inte ska kunna kritisera islam? Religion är som du ser mycket, mycket svårtolkad. Vem ges företrädesrätten att säga "mitt sätt att tolka är rätt"! IS tolkar fel och är därmed ett rövarband.
Bara för att vi anser att vi har rätt till det pga yttrandefriheten tycker jag inte man alltid bör göra det.
Du gör det på tok för lätt för dig när du först bejakar yttrandefrihet och sen i samma andetag vill begränsa den.
 
En följdfråga: Tycker du att det bara är "någons tro" som skall ha den exklusiviteten? Eller är det generellt?

Vad är det med religion som är så heligt att den skall undvikas att kritiseras? Varför tycker du att man inte ska kunna kritisera islam? Religion är som du ser mycket, mycket svårtolkad. Vem ges företrädesrätten att säga "mitt sätt att tolka är rätt"! IS tolkar fel och är därmed ett rövarband.
Du gör det på tok för lätt för dig när du först bejakar yttrandefrihet och sen i samma andetag vill begränsa den.
Så jag kan sitta här och vara nedlåtande mot dig och säga att det är pga jag har rätt enligt yttrandefriheten. Och sen blir jag förvånad över att du blir upprörd tillbaka
Jag tycker inte jag vill begränsa något. Snarare att vara lite smart. Vill man kunna umgås med folk bör man inte vara nedlåtande
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp