Bukefalos 28 år!

Nytt terrordåd i Nice, Frankrike

Jag ser faktiskt inte problemet med det. IS är ju galna fanatiker. Självklart går det att ta avstånd från dem utan att klandra islam. Sätt dem hos en psykiatriker och hen skulle sannolikt komma fram till att de flesta av dem befinner sig i en religiös psykos. Inte islams fel.
Islams fel vill jag väl inte säga att det är och visst är det så att folk är idioter som inte ser skillnaden. Samtidigt anser jag att det jag beskriver med ökat utanförskap är en överhängande risk om detta hanteras tokigt då de som behöver nämnda psykiatriker troligen inte själva förstår det. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag håller med dig men kan se att problem kan eller har uppstått då folk kopplar terrorismen till religionen generellt, tyvärr. Jag vet inte hur det ska hanteras. Tvinga på folk bättre kunskap om religion?
 
Islams fel vill jag väl inte säga att det är och visst är det så att folk är idioter som inte ser skillnaden. Samtidigt anser jag att det jag beskriver med ökat utanförskap är en överhängande risk om detta hanteras tokigt då de som behöver nämnda psykiatriker troligen inte själva förstår det. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag håller med dig men kan se att problem kan eller har uppstått då folk kopplar terrorismen till religionen generellt, tyvärr. Jag vet inte hur det ska hanteras. Tvinga på folk bättre kunskap om religion?
Javisst är det ett problem att terrorism kopplas till religionen generellt. Men jag kan inte se att någon del av det ansvaret ligger hos religionen, utan hos de som gör kopplingen.
 
Javisst är det ett problem att terrorism kopplas till religionen generellt. Men jag kan inte se att någon del av det ansvaret ligger hos religionen, utan hos de som gör kopplingen.
Nej du har rätt varför falla i den fälla som dessa patetiska figurer vill. Ett separerat samhälle där alla är rädda för varandra.
 
Javisst är det ett problem att terrorism kopplas till religionen generellt. Men jag kan inte se att någon del av det ansvaret ligger hos religionen, utan hos de som gör kopplingen.
Vi är helt överens. Min fundering är mer hur man gör för att få bort kopplingen.
 
Men nu är ju IS bara en av flera extrema grupper. Skulle IS en dag "försvinna" så skulle andra, liknande, ta över. Det intressanta är väl vad grogrunden består i, den som dessa grupper växer upp ur. Varför blir somliga människor så extrema? Jag funderar ibland över, om religion inte existerade i världen (en omöjlighet, jag vet, men om man låtsas...) - skulle extrema grupper ändå finnas med en annan "anledning" som grund?
 
Senast ändrad:
@mandalaki

I stort tycker jag att problemet är religion snarare än religionen (Islam) då religion tillåter människor att motivera deras åsikter enbart med "Guds vilja" eller liknande. Som jag skrev i en annan tråd har jag diskuterat med flera kristna som erkänner att deras åsikter om homosexualitet hade varit oacceptabla/omoraliska om det inte vore för "Gud vilja". En del av skulden ligger väl dock på just Islam eftersom det är den religionens budskap som IS (måhända selektivt) följer? Det finns trots allt religioner som i princip inte går att tolka som våldsuppmanande. Inom t.ex Jansenismen är det centrala budskapet icke-våld, en fundamentalist inom den religionen är alltså någon som inte vill trampa på insekter. Om jansenismen var den religion som brett ut sig i Syrien och Irak borde "Jainistiska staten" ha bra mycket större problem med att rekrytera o.s.v än vad Islamska staten har idag. Har inte Islam (skilt från muslimer) därför en viss skuld för Islamska staten?
 
Men nu är ju IS bara en av flera extrema grupper. Skulle IS en dag "försvinna" så skulle andra, liknande, ta över. Det intressanta är väl vad grogrunden består i, den som dessa grupper växer upp ur. Varför blir somliga människor så extrema? Jag funderar ibland över, om religion inte existerade i världen (en omöjlighet, jag vet, men om man låtsas...) - skulle extrema grupper finnas med en annan "anledning" som grund?
Jag tror inte att det finns något liknande. IS anser sig vara en egen stat. De utövar terror just för att få oss att vända oss mot muslimer, så att muslimer i sin tur vänder sig till dem = staten växer.

Fullt så extrema är inte andra terrorgrupper.
 
@Blue Är det inte jainism du menar? Jansenism är något annat.

Jag tycker att ditt resonemang är så långsökt att jag inte ens orkar tänka det till slut.
 
@mandalaki

I stort tycker jag att problemet är religion snarare än religionen (Islam) då religion tillåter människor att motivera deras åsikter enbart med "Guds vilja" eller liknande. Som jag skrev i en annan tråd har jag diskuterat med flera kristna som erkänner att deras åsikter om homosexualitet hade varit oacceptabla/omoraliska om det inte vore för "Gud vilja". En del av skulden ligger väl dock på just Islam eftersom det är den religionens budskap som IS (måhända selektivt) följer? Det finns trots allt religioner som i princip inte går att tolka som våldsuppmanande. Inom t.ex Jansenismen är det centrala budskapet icke-våld, en fundamentalist inom den religionen är alltså någon som inte vill trampa på insekter. Om jansenismen var den religion som brett ut sig i Syrien och Irak borde "Jainistiska staten" ha bra mycket större problem med att rekrytera o.s.v än vad Islamska staten har idag. Har inte Islam (skilt från muslimer) därför en viss skuld för Islamska staten?

Jag resonerar ganska likadant.

Men det är ju också så att muslimer i allmänhet inte erkänner den islam som IS hänvisar till, så de kan man inte koppla ihop dem alls. Vilket jag tror att du menar också. En muslim ska inte kopplas ihop med IS. Islam kan kopplas ihop till IS.
 
Men nu är ju IS bara en av flera extrema grupper. Skulle IS en dag "försvinna" så skulle andra, liknande, ta över. Det intressanta är väl vad grogrunden består i, den som dessa grupper växer upp ur. Varför blir somliga människor så extrema? Jag funderar ibland över, om religion inte existerade i världen (en omöjlighet, jag vet, men om man låtsas...) - skulle extrema grupper finnas med en annan "anledning" som grund?
Det tror jag att det skulle finnas ändå men just nu hade jag gärna skrotat alla religioner i hopp om en bättre värld.
 
Jag tycker att IS och islam har lika lite med varandra att göra som George W Bush och kristendom.

Jag fördömer inte mina kristna medmänniskor för att George begick krigsbrott i kristendomens namn.
Det tycker jag med. Självklart.

Problemet är väl HUR man ska göra för att undvika våldsdåden - om det nu är specifikt detta vi pratar om, utan att rikta in sig på en viss grupp. Det är ju, trots allt, hittills aldrig de äldre svenska blonda kvinnorna från Dalarna som spränger sig i luften på flygplatserna. Det är vad jag förstått människor med en viss etnisk bakgrund, så att säga. Så, redan där måste vi ha "fördomar". Vara misstänksamma mot en viss grupp människor - även fast en överväldigande majoritet av dem är fredsälskande människor som aldrig någonsin skulle göra en annan medmänniska förnär.

Hur gör man?? Hur identifierar man IS anhängare? Sådär på en gång?
 
Mitt hjärta blöder - att denna terror aldrig ska upphöra! :cry:
Känns lite extra olustigt då två närstående till mig ska till Nice på måndag också.....
 
Då har jag kanske stött på en minoritet av människor och det vore ju trevligt om det är så. I så fall kan man bortse från inläggen.
Var och ens enskilda upplevelser finns ju onekligen. Mina personliga erfarenheter är att kristna eritreaner i allmänhet, är betydligt mer religiösa än muslimer i allmänhet.
Kristna eritreaner (dvs de allra allra flesta, har aldrig träffat en sekulär eritrean) äter inte heller fläsk.

Halalslakt görs på många slakterier i Sverige. Jag anser inte att det är något problem. Skillnaden i mina trakter är endast att en imam ber över köttet. Det är allt som skiljer. Det viktiga är att djuret lever när man tappar det på blod. Så slaktas ändå alla stora djur i Sverige.

Slöjor är en annan diskussion. Där är jag en smula rabiat i mina åsikter.
 
Det tycker jag med. Självklart.

Problemet är väl HUR man ska göra för att undvika våldsdåden - om det nu är specifikt detta vi pratar om, utan att rikta in sig på en viss grupp. Det är ju, trots allt, hittills aldrig de äldre svenska blonda kvinnorna från Dalarna som spränger sig i luften på flygplatserna. Det är vad jag förstått människor med en viss etnisk bakgrund, så att säga. Så, redan där måste vi ha "fördomar". Vara misstänksamma mot en viss grupp människor - även fast en överväldigande majoritet av dem är fredsälskande människor som aldrig någonsin skulle göra en annan medmänniska förnär.

Hur gör man?? Hur identifierar man IS anhängare? Sådär på en gång?
Det är i regel inte de äldre svarthåriga kvinnorna från t ex Syrien eller Irak heller?

Och vilken grupp människor måste vi vara misstänksamma mot - de 1,5 miljarderna muslimer? Det är MÅNGA att gå omkring och misstänka.
 
Det är i regel inte de äldre svarthåriga kvinnorna från t ex Syrien eller Irak heller?

Och vilken grupp människor måste vi vara misstänksamma mot - de 1,5 miljarderna muslimer? Det är MÅNGA att gå omkring och misstänka.
Jamen det är ju precis det jag menar! Vilka SKA vi vara "misstänksamma" mot?
 
Var och ens enskilda upplevelser finns ju onekligen. Mina personliga erfarenheter är att kristna eritreaner i allmänhet, är betydligt mer religiösa än muslimer i allmänhet.
Kristna eritreaner (dvs de allra allra flesta, har aldrig träffat en sekulär eritrean) äter inte heller fläsk.

Halalslakt görs på många slakterier i Sverige. Jag anser inte att det är något problem. Skillnaden i mina trakter är endast att en imam ber över köttet. Det är allt som skiljer. Det viktiga är att djuret lever när man tappar det på blod. Så slaktas ändå alla stora djur i Sverige.

Slöjor är en annan diskussion. Där är jag en smula rabiat i mina åsikter.
Jag är fullt medveten om hur halal fungerar i Sverige och ser inga andra problem i det mot den vanliga slakterislakten så att säga. Däremot har jag sett det ramaskri på exempelvis sociala medier om hur hemskt det är med halal och att muslimska barn ska ha specialmat i skolan pga sin eller föräldrarnas tro och fy jävlar om de serverar halalkyckling till hela skolan! :grin: I samband med detta har det även kommit ord som att muslimerna tar över vårt samhälle osv. Jag håller inte med dem mer för det men tyvärr har jag bevittnat det och tog väl kanske felaktigt för givet att det var en större grupp än de jag stött på som höll på sådär. Faller det sig så att detta är mer än en liten grupp kan jag se att det, fel hanterat, leder till att religionen som sådan blir drabbad och att det blir mer utanförskap än nödvändigt. Naturligtvis måste man ju stå upp och säga ifrån om terrorism men jag tror att det vill till att man, till vår allmänhet, gör det prydligt för att inte hälla vatten på kvarnar till dessa trångsynta.

Jag vet inte hur jag bättre ska förklara. Det känns som om jag blir påhoppad för att jag råkat höra/läsa jävligt tråkiga attityder mot muslimer och tror att det, för att undvika ramaskri och utanförskap, måste skötas snyggt när/om det tas upp på riksnivå. Tänk att Sverige på allvar tar ställning i detta, det smäller på t-centralen i rusningstid. Min teori är att de som får ta stryk inte är terrorister utan muslimer generellt och att det blir utanförskap av högre grad. Hur når man ut till alla dessa att terror och religion inte är samma sak i det här fallet? Att de lugnt kan låta sina ungar gå kvar i en skola med muslimer utan att rekryteras till is? Bör man börja med att göra klart skillnaden innan man faktiskt går ut och tar ställning på allvar för att undvika högre nivå av utanförskapet än vad vi har idag? Går det ens?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp