Nytt träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 897
R

Rigolette

Köpte ett nytt träns till medryttarhästen idag ..
med 3 nosgrimmor; pullar, remont, acchen.

Frågan är nu .. ska jag smörja in det innan användning lr något sådant ? Med vad isf ? Jag brukar inte smörja träns lr så .. så, vad använda ? Hur mkt ? Tell me :crazy: :o

Sv: Nytt träns

Något läderfett! Tex effax. Men fråga ägaren, hon har helt säkert något du kan använda! :)

Använd något bra läderbalsam av god kvalité och smörj tunnt lager överallt på tränset, var speciellt uppmärksam på ställen där lädret är vikt runt spännen och dyl.
I fortsättningen kan du torka av tränset med en fuktig trasa när du har ridit och ta hjälp av lite glycerintvål mellan varven och lite läderbalsam.
Rekomenderar läderbalsam om du inte är så van vid att smörja då det är lätt att överdosera läderolja.

Stübbens lädervårdsprodukter tycker jag är bra deras tväl och läderbalsam på tub - hamanol är bra och lätta att använda

Lycka till:D

Tack så mkt för svaren :D

Ja, jag får väl höra med hennes ägare också :P:)

Emn, vad tycker ni om just märket Capone ?

Man ska använda parafinolja, det korkar inte igen lädret:D

Nu är jag inte säker men visst ska man använda animaliskt fett på läder? :confused: För paradinolja är väl en petroleumolja?

fetta in med händerna, "gnugga" in det i lädret och rör mkt på det så att det blir varmt så ska du se att det blir jättemjukt!:) Men "Överfetta" inte, då blir det bara kladdigt, lagom är bäst!:bump:
ps: Jag behövde ½ burk till ett träns när jag "smorde" in det, så ta inte för lite heller;P

Okej :)

Men, har ni något bra tips på ett bra "smörjmedel" man kan använda då ? :P Jag är kass på sånt här :D

Själv tycker jag att Ekololja är absolut bäst!! Särskilt till nytt läder som är torrt. Svårt att överdosera då!!;) Men till redan mjukt läder som används regelbundet är nog nåt läderbalsam att rekommendera. Effax är bra!!

Använd olivolja! Man behöver ta ganska mycket och om man måste använda tränset nästa dag är det bara att torka av. Det luktar oliv och är mjukt. perfekt! :)

som någon nämnt- effax läderfett är toppen, och sen brukar jag använda sadeltvål eller vanlig tallsåpa att rengöra (rengör först, låt torka, fetta in).
använd som sagt händerna när du smörjer in, man får bättre känsla och märker när tränset har blivit överfettat. annars hörde jag om någon som doppade sitt träns i rapsolja (ett gammalt skitträns som hon eg hade tänkt slänga), eftersom det var så torrt, tydligen funkade det rätt bra, men inget jag skulle rekommendera;)

det fungerar jätte bra att bada torra och stela träns i olja de mörknar lite (om de är bruna) men de blir otroligt mjuka och fina, men man får ju torka av lite fett sen och det kan bli fläckar i lädret.

Hm .. jag upplever inte tränset som .. stelt och torrt :S Hm .. svårt att förklara :P Men det känns .. skönt :P Och stelt är det nog inte heller .. inte efter att jag har farit å fingrat, spänt tränset 1000 gånger .. :$:P

Jag brukar göra så här med nya läderprylar:

Först så sköljer jag det under rinnande ljummet vatten, till "stelheten" släpper. Sen tvättar jag det med en glycerintvål, för att få bort tex överskottsfärg och annat. Sen får det torka en stund/ alt torka av det med en trasa. SEN tar jag läderfett- tex Effax. Om man inte förbehandlar lädret så kan det inte ta in fettet, hur mkt fett man än tar. Läder som kommer direkt från butik behöver den här behandlingen. Läs den nålade tråden längst upp på detta forum- där står allt du behöver veta!

lägger mina läder saker i en hink med läder olja ett dygn få sedan dropp torka. dom blir jätte smidiga efter det.:)

Läs annars den nålade lädertråden högst upp på utrustning. Där står en hel del bra att veta! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 227
Senast: Reshästen
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 001
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 205
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka