Nyttigt fika

Lite mörk choklad blir hela kakan 👀. Men bra idĂ© med nĂ„gon finkaffe!

Ah, dÄ e det kanske inte sÄ lÀtt. Men kanske sÄnna olika nyttiga bars kan funka? Man kan dela upp dom i bitar och pynta upp dom lite sjÀlv med typ smÀlt choklad, krossade nötter/rostad kokos, lr göra egna med bÀr lr vad man nu vill.

Lr kanske en Smoothie Bowl?
 
Chokladmousse (2 pers):
SmÀlt 50 g mörk choklad (70%)
Vispa 1,25 dl grÀdde
Rör ner en Àggula i den smÀlta chokladen och vispa ner chokladsmeten i grÀdden
LÄt stÄ i kylen en stund

JÀttegott, lite mÀttande och helt okej om man försöker undvika socker men inte fett.


Kokostoppar Àr bra ocksÄ.
 
Vore synd att mörda de man köper en och en i grönsaksdisken bara. DÄ skulle jag ta en förpackning istÀllet.

Åh jag köper alltid fĂ€rska dadlar nĂ€r jag gör dadelbollar (och förpackning - naturella eller typ kakaodoppade - nĂ€r jag vill ha mer som smĂ„godis). Tycker det blir sĂ„ gott! Fast Ă€r lite meckigt att kĂ€rna ur - och att mixa. Jag tror att jag har brĂ€nt tvĂ„ blenders som uppenbarligen var alldeles för klena för att kunna hantera dadelmos. :D :down:
 
Pizzabullar.
Jag och dottern tycker att det blir gott med salami, majs och oliver i, och nÄgon god ost ovanpÄ.
 
Det blir aldrig fem mandlar hĂ€r, blir hela paketet 😂. Men dadlar Ă€r bra, de Ă€r sĂ„ söta sĂ„ de inte gĂ„r att överĂ€ta.
Oj! :D hur orkar du det? Jag brukar ha en pÄse pÄ jobbet, tvÄ veckor till en mÄnad per pÄse tror jag det blir. Har som fika"bröd" mellanmÄl, med ev ett Àpple.
 
Har aldrig sett att de sÀljs en och en! Pratar vi om dadlar alltsÄ? Brukar köpa ett paket med typ 40 stycken
Jo men de Àr mycket godare till och med. Det finns ibland bland exotisk frukt typ ICA Maxi (vÄr halvstora ICA hÀr har inte tex) utan har bara i bollar, pÄsar med kakao, fyrkantiga lÄdor med fÀrska, avlÄnga lÄdor med torkade och ngt slags pÄsar med urkÀrnade.

SÄ en ananas hÀr och lite passionsfrukt dÀr och en lÄda med en nypa och fina dadlar med en pÄse bredvid, de Àr jÀttetunga och dyra :laugh: sÄ det fÄr bli vÀldigt ibland för mig.
 
Åh jag köper alltid fĂ€rska dadlar nĂ€r jag gör dadelbollar (och förpackning - naturella eller typ kakaodoppade - nĂ€r jag vill ha mer som smĂ„godis). Tycker det blir sĂ„ gott! Fast Ă€r lite meckigt att kĂ€rna ur - och att mixa. Jag tror att jag har brĂ€nt tvĂ„ blenders som uppenbarligen var alldeles för klena för att kunna hantera dadelmos. :D :down:
Oj men i paket? fyrkantiga i papper, inte en och en?
 
Oj men i paket? fyrkantiga i papper, inte en och en?

NÀr jag gör dadelbollar köper jag lösvikt, sÄdana man kan plocka en och en. :) De Àr ju godast och dadelbollarna blir urgoda!

Men vill jag ha dadlar som smĂ„godis köper jag urkĂ€rnade typ Änglamarks Soft dates, i plastförpackning. Eller ibland sĂ„dana med kakao eller kokos.

Jag har sett att det finns typ juicy dates i nÄgon papperslÄda? Men de tycker jag Àr för, tja, juicy.
 
NÀr jag gör dadelbollar köper jag lösvikt, sÄdana man kan plocka en och en. :) De Àr ju godast och dadelbollarna blir urgoda!

Men vill jag ha dadlar som smĂ„godis köper jag urkĂ€rnade typ Änglamarks Soft dates, i plastförpackning. Eller ibland sĂ„dana med kakao eller kokos.

Jag har sett att det finns typ juicy dates i nÄgon papperslÄda? Men de tycker jag Àr för, tja, juicy.
Ok jag tycker de man plockar en och en Àr sÄ goda och dyra att jag inte vill göra annat Àn Àta dem helt enkelt :).

Men sÄ tycker ju jag iofs att dadelbollar Àr en liten försÀmring frÄn dadlar som sagt.
 
Ok jag tycker de man plockar en och en Àr sÄ goda och dyra att jag inte vill göra annat Àn Àta dem helt enkelt :).

Men sÄ tycker ju jag iofs att dadelbollar Àr en liten försÀmring frÄn dadlar som sagt.

Ja, tycker man att dadlar Àr godast som de Àr det klart att det Àr synd att göra nÄgot annat av dem, det Àr ju onekligen högt lösviktpris! Men jag Àlskar dadelbollar och tycker att de blir sÄ himla goda med lösviktsdadlarna, sÄ jag vÀljer alltid att lyxa till det med sÄdana dÄ. Men köper alltid ett par extra att kunna stoppa direkt i munnen. :D
 
För snabbt, enkelt godis snarare Àn mellanmÄl: ta ett par rutor mörk choklad (helst sÄdana dÀr lite större, tunnare rutor), bre pÄ jordnötssmör och strössla pÄ havssalt. :d
 
Nu nÀr jag Àr mammaledig gillar jag att fika pÄ eftermiddagen. Efterlyser gott fika som Àr lite nyttigare Àn bullar och kakor! Jag Àr inte kinkig pÄ en kaka eller bulle hit eller dit, men det Àr svÄrt att bara ta en. GÀrna nÄgot som passar att bjuda pÄ ocksÄ.

Macka/keso med frukt Ă€ter jag till mellanmĂ„l, efterlyser nĂ„got mer gottigt😋
Jag vet inte om det lÀmpar sig den hÀr Ärstiden riktigt. Men man kan ju göra ngt lite glassliknande, tex:

2 frusna bananer, lite helfet cocosmjölk och valfri smaksÀttning à la bÀr, vanilj, choklad, mandelsmör till eller i glassen. Man bara mixar allt och serverar.

Frusna bÀr, tex hallon/blÄbÀr som mixas med lite kesella/kvarg och antingen socker/sötningsmedel eller smaksatt proteionpulver sÄ som Whey 80 frÄn Star nutrition. Tycker vaniljkvarg Àr godast till detta. Det blir lite glassaktigt med mycket bÀr.
 

Liknande trÄdar

HÀstvÄrd Jo, jag letar efter en till hÀst (har tvÄ hÀr hemma pÄ gÄrden). Nu ska det bli en islÀnning för mestadels uteritter men vill ocksÄ trÀna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 187
Senast: Lobelia
·
Relationer Min svÀrfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans sÄ gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 907
Senast: Halona
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlÀmning har funnits eller upplÀrning utav arbetsuppgifter, utan jag fÄr springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Mat FrÄn och med 1 mars kommer jag behöva jobba tvÄ heldagar i veckan frÄn kontoret, och kommer dÄ behöva Àta lunch dÀr igen. Hit me med era...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 598
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp