Bukefalos 28 år!

Obehagliga hundmöten :(

Zoya

Trådstartare
Detta är en tråd för att ventilera dagens händelse lite bara.

Hjärtat är fortfarande i halsgropen efter två obehagliga hundmöten för en stund sedan. Samma hund och hundägare förvisso men ändå.

Var på väg för att hämta dottern på dagis med mina tre hundar i snöret när jag ser en kvinna med en rottweilerhane lite längre fram på gångvägen. Jag gör som jag alltid brukar - tar mina hundar på utsidan så jag är närmast ekipaget vi möter. Mina hundar går snällt vid min sida medans rottweilern börjar låta mer och mer för att till slut göra ett utfall, naturligtvis precis bredvid oss. Ägaren lyckas som tur är hålla hunden men den fortsätter morra nåt vidrigt långt efter vi gått förbi och det låter även som att den råkar bita till ägaren för hon skriker "aj" eller något.

När vi sen är på väg tillbaka kommer samma ekipage igen men nu har kvinnan även en matkasse i handen. Lite längre fram mellan oss springer en katt över gångvägen och innan jag ens hinner blinka har rottisen slitit omkull sin ägare med tillhörande matkassa och sätter av efter katten men ägaren hinner på något sätt få tag i den eller nåt för den springer aldrig iväg så långt. Hon skriker "vad fan gör du" eller nåt till sin hund. Som tur är har hunden inte hinnit se oss än för när jag ser kattincidenten så stannar jag och inväntar att ägaren får "pli" :grin: på sin hund.
När jag ser att hon håller sin hund (fortfarande sittande på gräset) så börjar jag gå förbi, jag har då även min treåriga dotter med.

Nu får rottisen syn på oss och får något vilt i blicken och börjar morra dovt. Jag skyndar mig förbi och försöker få med dottern fort också när rottisen gör ett utfall så att ägaren nästan tappar den igen. Som tur är gör hon inte det men vad f-n hade hänt om hon hade tappat den. Hunden såg allt annat än snäll ut - och den gjorde ju utfall rakt mot min dotter som faktiskt blev lite rädd (hon är annars inte alls rädd för hundar).

När vi gick därifrån så satt hundägaren kvar på marken med händerna för ansiktet.

Usch, ville egentligen inget särskilt med denna tråd utan bara ventilera lite. Jag har tidigare sluppit sådana här hundmöten och hoppas jag aldrig mer behöver se den där hunden igen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Usch :crazy:

Tur att inget mer allvarligt hände och man kan hoppas att ägaren får upp ögonen för sin situation. Och gör något åt saken.
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Usch! Och det är illa nog att känna att ens hundar är hotade men när man tänker på vad den där hunden kunde göra med din lilla dotter:eek:. Hoppas att kvinnan tar tag i situationen innan något allvarligt händer!
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

men urk :S inte roligt nar man moter sant.... skont att det inte blev riktigt illa!!!! Men bara motet ar ju tillrackligt for att man ska borja undvika vissa vagar..

bara jag som kanner "stackars tjej"? Hemskt att kanna, for dig, att din dotter blir hotad, verkligen.. men jag undrar hur rottisagaren mar.... att hon satt med handerna for ansiktet tycker jag tyder pa en uppgiven, generad, trott och troligen mkt ledsen hundagare och av hunden att domma behovs det hjalp igar..

sorgligt.. och otackt.
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Riktigt obehagligt,och förstår att tankarna snurrar om vad som kunde ha hänt.

jag tycker inte det är helt ovanligt att se både vuxna och små barn ute och gå med hundar som dom knappt orkar hålla:crazy: och då pratar jag inte om snälla hundar som bara vill nosa i gräset och pinka utan de hundar som gör utfall och låter ordentligt...


jag hoppas du ska slippa möte med kvinnan och hennes hund i fortsättningen.

Mvh Arabizar
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Visst är det synd om rottisägaren, men om man har en sådan hund måste ju livet gå ut på att förekomma såna situationer. Annars får man ju göra sig av med hunden...

Jag har en hund som inte gillar små hundar, då är det min uppgift som ägare att se till att det inte händer något om vi möter en liten hund. Det är också min uppgift som ägare att se till att förbereda och träna min hund inför en sån situation. Det är faktiskt tillochmed lagstiftat eftersom vi har strikt ägaransvar.

OM det hade hänt något, då hade det ju varit Zoya/Zoyas hundar/Zoyas dotter det hade varit synd om, och de var ju oskyldiga...
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

jag vet, du behover inte forelasa. Jag hade sjalv en hund som Verkligen ogillade sma ljusa hundar (mkt forstaeligt iofs med tanke pa hur manga ggr han blev anfallen av dylikt bjabb som liten) och ja, sjalvklart maste man visa hansyn gentemot varlden och JA sjalvklart var och ar Zoya helt oskyldiga i situationen.

-Men- vi vet inget om varken tankarna eller vad som ligger bakom det har beteendet hos rottisen... eller hur agaren mar. Det ar mktmkt mojligt att hunden i de flesta situationer ar skitgo, oavsett sa ar hunden nog "mattes alskling" och med storsta sannolikhet ar hon mkt ledsen, bekymrad och stressad over situationen sjalv....

Nu hande det inget "egentligen" vilket ar en jakla tur... men vi ska inte domma ut henne "bara" pa det som hande nar Zoya motte henne, det ar mktmkt troligt att hon sjalv, i detta nu, funderar pa avlivning av sin "alskling" osv....

Hade det varit en kartig kille som garvat at det hela hade jag haft andra asikter, men en tjej som sitter och gommer ansiktet i handerna ar bekymrad och troligen ledsen.... sa jag Misstanker, baserat pa det, att hon grubblar och forsoker hitta en "utvag".. forstar du hur jag menar?

(Tillagg: ..det ar i alla fall vad jag Hoppas och tror.... :S vem vet..)
 
Senast ändrad:
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Obehagligt till tusen. Ibland får jag känslan av att vissa hundägare lever i någon form av förnekelse att det deras hundar gör nog inte är så farligt. Ofta är det människor som har fruktansvärt hög svansföring i andra situationer.

Vet en kvinna här hemma vid, hennes hund är helt utom kontroll och har bitit henne allvarligt flera gånger på underarmarna. Hon ljuger och säger att det är en kamphund som har bitit henne när hon försvarade sin hund. Själv har hon utmålat sig till att vara hundexpert och varit fruktansvärt nedlåtande mot de som har kommit med råd - gissa hur mycket hjälp hon får nu...

Det finns inte så mycket man kan göra än att skaka på huvudet och försöka undvika dem och ta ansvar för det man själv har med sig i koppel - tyvärr.
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Jag har aldrig träffat denna hund på promenad tidigare, man känner ju till de flesta hundar och hundägare i området men denna har jag inte sett tidigare.

Jag vet dock att det bor en rottis i ett litet område precis bredvid dotterns dagis. Huset den bor i har typ aslågt staket och man tror inte att det bor något annat än möjligtvis en liten hund där (med tanke på staketet).
Den hunden är ökänd för att attackera staketet om någon råkar gå förbi lite för nära på gatan, jag går i princip aldrig just där men har råkat ut för det en gång när vi var nyinflyttade i området (innan jag visste att det bodde en sådan hund där). Har dock hört från andra hundägare att även de undviker att gå där just för den hundens skull och en annan med RR här i området berättade att senast hon gick där var rottisen i princip på väg över staketet mot henne så hon går inte heller där längre.

Jag har starka misstankar om att det nog är samma hund... kan liksom inte finnas TVÅ helgalna rottisar i samma område :crazy:

Och nej, jag kan faktiskt inte tycka synd om hundägaren - skaffar man sig en rottis (hane dessutom) så är man banne mig skyldig att uppfostra den så att den går att tygla när man är ute med den även om den inte gillar andra hundar. Det ska inte behöva vara alla andra hundägares (och kattägares heller) problem att en person inte klarar av att uppfostra sin hund. Har man en ilsk hund som man inte klarar av och inte heller tar hjälp av att få bukt med så mår nog alla bäst av att den hunden får somna in.
 
Sv: Obehagliga hundmöten :(

Man skulle kunna tro vi bor i samma stad, men det gör vi väl inte va? Vi har en numera kastrerad rottishane här, köpt av ägarens son från början men av ngn anledning tar hon hand om den och det är inte hennes typ av hund nej. Hon är rädd för den! "han var ju mattes älskling och sedan helt plötsligt blev han som förbytt" Tja hunden blev könsmogen...

Ho har dock ofta munkorg på honom nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Stergo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 371
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 930
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp