Objektiv till Nikon D40X

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Tarzzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 034
T

Tarzzan

Om man vill köpa ett objektiv till Nikon D40X som har autofokus.Vad är det man kollar efter i objektivets beskrivning då?
Vet att objektiv som har AF-S fungerar autofokusen på.
Men dom som bara har AF då?
Finns det några andra bokstäver som också talar om om objektivet har autofokus motor(eller vad det heter)?

Och andra märken än nikons?
Typ tamron sigma mm mm.

:bow:

Sv: Objektiv till Nikon D40X

AF-S, vanliga AF får du ingen AF med på D40X, sigma heter HSM och vad jag vet är det bara Tamron 17-50 (Som numera har fått af-motor) samt 18-250 som har af-motor av objektiven till Nikon. Tokina har inte af-motor i något av sina objektiv.

så det är bara AF-S som jag kan ha, så jag får autofokus?
Inget annat märke?
Jag förstod inte riktigt vad du skrev.
Men HSM fungerar till D40X?

Ja, enbart Nikkorobjektiv som det står AF-S på får du autofokus på D40X, med Sigmas objektiv måste det stå HSM på, och Tamron verkar inte ha någon specefik förteckning för autofokusmotor i objektivet utan det anges av försäljaren.

då skall jag ut på nätet och leta efter AF-S och HSM:)

Ett tips är att köpa Nikon original, mest för att deras kvalitétskontroll är sjukt mycket bättre än Sigmas. Sigma släpper iväg gluggar som felfokuserar och de är så många att jag i alla fall räknar med att behöva lämna in gluggen för justering innan den är bra, det är därför Sigma kallas för vaselingluggar, för att de felfokuserar som gör att allt bli suddigt. Däremot efter justering så blir ju gluggen oftast bra, men ibland krävs det tre fyra turer fram och tillbaka innan det blir bra. Nikon har extremt sällan felfokus på sina gluggar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 169
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: via
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55. Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Fozzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V