Objektiv till systemkamera?

Saybia

Trådstartare
Behöver lite tips för jag känner mig helt "lost" i objektiv-djungeln :angel:
I sommar ska jag köpa mig en Canon EOS 400D, vad rekommenderas att ha för objektiv till den. Vill ha en bra zoom då jag fotar mycket på hästtävlingar och hundutställningar och då är det ju inte alltid man kan komma så nära...
Måste få ställa en oerhört korkad fråga också :o eftersom jag levt med digitalkamera halva mitt liv och inte behövt bry mig om objektiv så, vad menas egentligen med, låt oss säga, "18-55 mm 4,5-5,6 objektiv" vad står siffrorna för? Skäms nästan för att fråga en sån fråga men det är oerhört svårt att hitta objektiv när man inte förstår vad som menas...och frågar man inte får man ingenting veta ;)

tacksam för hjälp av någon som är mer hemma på systemkameror och objektiv än vad jag är :angel: :bow:

Sv: Objektiv till systemkamera?

18-55mm är själva brännvidden (hur långt du kan zooma). Det objektivet passar bra för porträtt och landskapsbilder medan ett teleobjektiv som har en ungefärlig brännvid på mellan 150mm och uppåt passar bra för att fota djur som är längre bort tex. på tävlingar osv. En bra brännvid för tävlingsfotografering är 70-300mm.

4,5-5,6 står för ljusstyrkan/bländaren. Ju lägre siffra desto mindre skärpedjup och snabbare slutartider. Ju högre siffa desto mer skärpedjup och lägre slutartider.

Fler frågor? :)

Vad är bäst att ha på ljustyrka/bländare om man fotar rörliga föremål, inne resp. ute?

Tack för dina övriga svar, det underlättar jätte mycket :bow: :bow: :)

För att man ska kunna fota action, t.ex. en häst som hoppar måste man ha kort slutartid för att kunna frysa bilden. För att fota inomhus och kunna frysa bilden så räcker inte 4,5-5,6. Du måste ha mindre tal men sånna objketiv är mycket dyrare. Men utomhus en hyffsat solig dag så funkar det.

Ljusstyrkan inne bör ligga runt 4 - 5 för att få skarpa bilder och ute i soligt väder kan man i princip använda alla bländartal som finns tillgängliga beroende på om man vill ha suddig bakgrund "litet skärpedjup" eller skarp bakgrund "stort skärpedjup".

Varsågod :D :D

Jag tycker 4-5 är alldeles för lite. Kan inte fota med de och få skarpa bilder fast höga ISOtal. Har nyss köpt ett 80-200 f2,8 och det räcker knappt. Fast det beror ju även på var man fotar. I de ridhus jag har varit i är det inte särskilt bra belysning.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Här har du ett RIKTIGT GRYMT Objektiv till väldigt bra pris! Har själv fotat med det nu några gånger och jag är helt såld! Fantastiskt med hyffsat bra ljuskänslighet! Kit-objkektivet som man får men om man köer 400D kitet (18-55) är inte bra alls.. Köp hellre bara ett kamerahus och tex detta objektiv till. Sen kan du behöva ett vidvinkel eller fisheye och ett telezoom kanske men det här räcker gott till en början. Ska du ha ett 70-300 satsa då inte på de som ligger i prisklassen runt 2000 kr.. de är inte alls bra. Tyvärr kostar de hyffsade objektiven en hel del.. Jag ska fråga min fotonärd till pojkvän om ett bra telezoom med bra ljuskänslighet! Återkommer

Senast ändrad:

Ska du fota på hästtävlingar så köp ett som är 70-300 mm, det räcker gott och väl. Säg till så kan jag visa ett exempel som jag fotat. :D

Tack för alla svar, nu blir det ju lite lättare att veta vad man ska kolla efter i allafall ;) :bow:

Sorbe: Du får jätte gärna visa (PM:a?) någon bild från någon hästtävling som du fotat med det objektivet på :)

Sorbe: Vad för 70-300 objektiv har du? Kan du inte lägga ut bild här så att jag får se också? Jag har nämligen inte hittat något 70-300 objektiv i vettig prisklass som varit tillräckligt bra. Är alltid bra med lite tips då jag står inför att uppgradera fotoutrustningen från 300D till 30D och tänkte då införskaffa en del nya objektiv.

Suverän tråd, Prosit sitter o antecknar här, drömmer oxå om en sån kamera :love: Men ekonomin räcker inte riktigt till. Dessutom så vacklar jag i beslutet, för egentligen skulle jag vilja ha en liten kamera som man kan ha med sig överallt, även på hästryggen :o

Med en bra väska går det faktiskt rätt smidigt att ha med systemkameran med på t.ex. hästryggen. Jag har en lowepro slingshot och den äger när det gäller att ha med kameran på diverse mer eller mindre actionfyllda äventyr och ändå ha kameran snabbt tillgänglig. Det kan ju dock bli både dyrt och knöligt om man ramlar av...

Har dessutom en trevlig telezoom 18-200mm 1:3,5-5,6 som sällan räcker till helt vad gäller ljuskänslighet i de flesta ridhus. Så vill man fota mycket i ridhus rekommenderar jag ljusstarkare objektiv än så.

Jag använder två objektiv just nu
Canon EFS 17-55mm/2,8 IS USM
Sigma 50-155 mm F2.8 APO EX DC HSM
ska mest troligt köpa ett 50mm/1,4 för fotning i ridhus

Bilderna vet du ju vart dom finns

min kusin kör med 70-200/4 med bildstabilisator osv köpt på tyska e-bay, nytt för ca 6000 kr, kostar det dubbla i sverige, tar grymt bra bilder i bra ljus även på fri hand!

Tack för tråden :bow:
Har jag tur har jag en 400D i min hand nästa vecka, men det är långt ifrån säkert just nu.

Kapar din tråd litegrann.
Detta objektiv, är det något att ha? Kan tänka mig att det inte blir så bra bilder i dåligt ljus, eftersom det är sånna där höga "siffror". Ungefär hur mycket zoom blir det på ett sånt objektiv, om man räknar i vanlig kompaktkamerazoom (typ 3x, 6x osv)?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42933?opendocument&markID=20-10-27

Tack för tråden :bow:
Har jag tur har jag en 400D i min hand nästa vecka, men det är långt ifrån säkert just nu.

Kapar din tråd litegrann.
Detta objektiv, är det något att ha? Kan tänka mig att det inte blir så bra bilder i dåligt ljus, eftersom det är sånna där höga "siffror". Ungefär hur mycket zoom blir det på ett sånt objektiv, om man räknar i vanlig kompaktkamerazoom (typ 3x, 6x osv)?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42933?opendocument&markID=20-10-27

ca 4x zoom.
Dock så börjar den höra upp dvs att den går inte att jämföra med en digitalkompakt med 4x zoom

Okej, tack!
Tror du det är någonting att ha, eller har det för höga "siffror" (4-5,6)?

Det objektivet är inte så bra ljuskänslighet. Jag hade satsat på något med bättre ljuskänslighet. Har dock inte provfotat just det objektivet.

Okej. Pratade med en grabb på msn, och han sa såhär om ett f2,8 objektiv: "för med 2.8 så hinner inte den med att fokusera". Stämmer det?

Okej. Pratade med en grabb på msn, och han sa såhär om ett f2,8 objektiv: "för med 2.8 så hinner inte den med att fokusera". Stämmer det?

Jag hänger inte riktigt med, men om jag förstår det rätt så är han ute och cyklar.

Desto snabbare(lägre f tal) objektiv desto snabbare och mer exakt fokus.
Om det objektivet duger eller inte kan bara du avgöra, för att få skarpa bilder med det tror jag du måste blända ner till minst f8-9.

Väldigt få objektiv är skarpast vid full bländaröppning.

Liknande trådar

A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka