Objektiv till systemkamera?

Sv: Objektiv till systemkamera?

-KL-

någon som vet något om dessa objektiv?
vad passar bäst om man tex ska fota travhästar?
eller bara hästporträtt?

Nikon AF-S DX 55-200 / 4,0-5,6G IF ED VR
Zoom Tele Nikon 18-200mm f / 3,5-5,6 G VR II
Zoom Tele Nikon 70-300mm f / 4.5-5.6G IF-ED AF-S VR
Nikon AF 18-200 / 3,5-5,6G DX VR IF ED AF-S
SIGMA SIGMA OBJEKTIV 70-300 / 4-5.6 DG MACRO NIKON
Tamron AF Di 70-300 Nikon
Tamron AF Di 55-200 II Nikon

Nikon AF-S DX 55-200 / 4,0-5,6G IF ED VR -Hyffsat objektiv, lite enklare än :
Zoom Tele Nikon 18-200mm f / 3,5-5,6 G VR II är samma som Nikon AF 18-200 / 3,5-5,6G DX VR IF ED AF-S tror bara de angett lite olika, som jag skall köpa vid tillfälle.
nya vrII motorn är snabbare och mer effektiv, tror detta är ett allroundobjektiv du kan bli nöjd med.

SIGMA SIGMA OBJEKTIV 70-300 / 4-5.6 DG MACRO NIKON urk! har ett, det är inget vidare

Zoom Tele Nikon 70-300mm f / 4.5-5.6G IF-ED AF-S VR vet jag inget om

tamron är tamron, halvkvalite, vissa saker bra, andra usla, ungefär som sigma.
för att få reda på mer om objektiv skulle jag rekommendera dig att kika här där det finns recensioner på de flesta objektiven på marknaden.

annars så skall du se över 70-200/2.8 VR som är ett bra snabbt och skarpt objekiv, men det kostar betydligt mer, men är nog det du skall ha för att hinna med dem på banan om inte 18-200vrII är rätt...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Detta har iofs inget med systemkamera att göra men jag orkar inte starta en ny tråd så jag lånar min egen :angel:

Är så att jag köpt mig en digital kamera, en Samsung S1050, den är jätte bra på objekt som inte rör sig samt på att ta macro-bilder men så fort det är någonting som rör sig så blir det bara oskärpa :crazy:
Antagligen är det jag som kanske är okunnig, tycker ju att man borde kunna ta bilder på sådant som rör sig också, har testat att ta bilder på min hund som springer och på hoppträningar men det blir samma resultat - oskärpa :(
Man kan ställa in slutarprioritet och bländarprioritet men jag vet inte vad jag ska välja där. Vad rekommenderar ni på "fartfyllda" bilder (tex. hästhoppning, trav, dressyr, hundar som springer osv.) i bra dagsljus?

Kan visa en bild på hur det blir när jag knäpper på hästhoppning:
Hoppiskutt

Som synes blir det oskärpa både på bakgrunden och på föremålet jag vill fota och det är ju inte direkt meningen :crazy:

Först och främst behöver du bra ljus, dvs gärna soligt eller lite molnigt. Bilder tagna vid skymning och mulet väder blir oftast inte bra eftersom kameran inte får tillräckligt mycket ljus för en kort slutartid.
Blixt ska du ju inte heller använda.

Använd slutarprioritet, för det bör innebära (om det nu inte är nå spec) att kameran ställer in så kort slutartid som är möjligt för det rådande ljusförhållandet.

Det gäller att prova sig fram :)

man ser att kameran tolkat motivet som mörkt.
kan du ställa in isotal på kameran (antagligen)? höj i så fall isotalet!
du kan också testa att nöta ljuset innan hästen är där och sedan ställa in dessa värden och använda dig av dem.
du skall ha en snabb tid och en liten bländare (lägsta möjliga värde)

tack så mkt! :bow:

läste en del på fotosidan om Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED och den hade fått jättebra kritik. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13743
kan nog vara ett alternativ för mig faktist.

jag vill gärna ha lite längre zoom också.. runt 300mm..
läste nåt också om att objektiv med tex 70-200 kan ha en bildvinkel på runt 300mm? sen läste jag även om ett 70-300mm med en bildvinkel på tex 410mm, vad menas med det?

vad tror du om Tamron-objektivet
TAMRON Objektiv AF 18-250mm F/3,5-6,3 Di II LD Asfärisk [IF] MACRO?

skall du fotografera med 300 mm så måste du ha stativ, inte en chans att det blir skarpt annars om du inte har j-gt snabb slutartid.
vad de menar med att det är 410... jo, en digitalkamera har mindre sensor än en gammal hederlig 35mm så ofta har man en faktor 1.5 för brännvidden. dvs 100mm=150mm
men objektiv somär gjorda för digitala kameror har inte denna egenskap, yutan där är det de värdena som står på objektivet som räknas

här är testbilder från cyberphoto.se tagna med ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED.

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/70300VR/DSC_0389.JPG
300mm f/8
utan VR

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/70300VR/DSC_0390.JPG
300mm f/8
med VR

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/70300VR/DSC_0396.JPG
300mm 1/80
utan VR

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/70300VR/DSC_0400.JPG
300mm 1/90
med VR

kanske enkla, simpla test, men det enda jag kunde hitta på ett 300mm objektiv.

*kl*

Canon EF-S 18-55mm
Canon EF 50mm
Canon 90-300mm

Jag är nyfiken på dessa tre objektiv.
Är dom bra?

Jag har läst igenom tråden men har bara förstått att det sista är bra om man ska ta på föremål längre bort (eller har jag fel där och har inte fattat något?:p)
Så just nu känner jag mig hel blåst.

Någon vänlig själ som skulle ivlja berätta lite om just dessa tre objektiv?

Canon 90-300mm

du har rätt, det är ett såkallat telezoom som är bra för tex sport och naturfotografen (enligt vissa sidors beskrivningar). så ja, när man vill ta kort på föremål längre bort, ett ganska idealiskt objektiv när det gäller hästfotografering.

ang det objektivet jag länkat till så är ju inte ljusskänsligheten särskligt stor. jag har inte testat det men med tanke på bla priset osv så tror jag nog att är man petig med sina bilder tror jag inte man blir nöjd med det. men för hobbyfotografen som inte har sådär jättestora krav kan den säkert fungera..

här finns recensioner http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5365
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3948

dessa två är samma objektiv bara USM motorn är skillnaden, vilket jag inte har någon aning av vad det är.

Vr är trevligt, men såpass du inte skall fota opera så gör det inte mycket nytta vid hästfoto.
Hästen rör sig i regel såpass snabbt så för att frysa hästens rörelse så måste du ha såpass kort sluartid så att rörelseosärkpa inte är ett problem.

okej.. nu får du mig att tveka.. har iofs inte valt det objektivet pga VR, långt ifrån..

men det står mellan NIKON AF-S DX VR Objektiv 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED och 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor..

det förstnämda är ett par tusen dyrare också.. jag ska ju fota travhästar på banan, samt även porträttbilder.. vilket tycker ni? har länge vart inställd på 70-300 men 18-200,s 3,4-5.6 vore väl inte fel?

btw, DX vad står det för? kan man använda det på en D80? :eek:
dx betyder att den är gjord för digitalkameror, så det fungerar inte för icke digitalkameror.
det innebär också att de mått som anges är de mått som gäller för digitalkameran.
annars så har t.ex. ett 50mm en faktor på 1.5 och blir då ett 75mm på en digitalkamera, detta gäller inte för ett dx (om jag fattat allt rätt)

okej.. nu får du mig att tveka.. har iofs inte valt det objektivet pga VR, långt ifrån..

men det står mellan NIKON AF-S DX VR Objektiv 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED och 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor..

det förstnämda är ett par tusen dyrare också.. jag ska ju fota travhästar på banan, samt även porträttbilder.. vilket tycker ni? har länge vart inställd på 70-300 men 18-200,s 3,4-5.6 vore väl inte fel?

alltså, det är hyffsat dålig ljusstyrka på 300'n
bättre att skaffa 18-200 och sedan skaffa en konverter på 1.4 el 1.7 att ha till (så småningom)
betänk att det blir stora bilder och man kan klippa ut bra resultat av det i mitten.

Vr är trevligt, men såpass du inte skall fota opera så gör det inte mycket nytta vid hästfoto.
Hästen rör sig i regel såpass snabbt så för att frysa hästens rörelse så måste du ha såpass kort sluartid så att rörelseosärkpa inte är ett problem.
och får man det så är det acceptabelt.
ett 80-200/2.8 är annars ett bra snabbt objektiv till detta, kan fås runt 6000-7000.

annars är det en kille som säljer ett 70-200/2.8 och jag ANTAR att det är ett vr för 10000 nu på blocket.
(finns i en annons om en d2x<--- vill ha, typ allt i det paketet)

dx betyder att den är gjord för digitalkameror, så det fungerar inte för icke digitalkameror.
det innebär också att de mått som anges är de mått som gäller för digitalkameran.
annars så har t.ex. ett 50mm en faktor på 1.5 och blir då ett 75mm på en digitalkamera, detta gäller inte för ett dx (om jag fattat allt rätt)
En tredjedel rätt. DX är designade för digitala systemkameror, och fungerar inte på de med film. Däremot är den angivna brännvidden som den är, dvs ett DX 70-200 mm har ger samma bildvinklar som ett icke-DX 70-200 mm.
(Sista punkten som var fel är bara en petitess, men ett objektiv med en brännvidd på 50 mm är och förblir ett objektiv på 50 mm, oavsett vilken kamera man sätter det på.)

Liknande trådar

A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Att lära sig hoppa
  • Chat GPT