Objektiv till systemkamera?

Sv: Objektiv till systemkamera?

tack!
det var faktiskt först förra veckan jag fick höra det där om brännvidden på dx, erkänner, kollade källhänvisningen dåligt ;)

alltså, det är hyffsat dålig ljusstyrka på 300'n
bättre att skaffa 18-200 och sedan skaffa en konverter på 1.4 el 1.7 att ha till (så småningom)
betänk att det blir stora bilder och man kan klippa ut bra resultat av det i mitten.

fast grejen är.. att jag vet inte om jag har råd med det.. iofs skiljer det väl bara 3000.. men istället för att få kamera och tillbehör för 15, så kommer det upp i 18.. jag får tänka på det :)

*trådkapning*

Jag kommer ha råd att köpa en kamera inom en snar framtid men har svårt för att veta vad jag ska köpa!?

Alla låter ju så kanon bra.
Jag känner mig helt vilsen! Så jag tänkte be lite om er hjälp.

Jag är en riktigt amatör, men som gärna vill utvecklas mycket!
Så min fråga till er och mig själv är; ska jag köpa en riktigt värsting eller kommer jag inte kunna leva upp till dess potential, fast samtidigt känner jag om jag köper en riktigt bra borde jag ju rimligtvis vara nöjd med den längre?

Men vad är då en riktigt bra och en medelmåtta?
Eller är allt egentligen en fråga om bra objektiv?

Jag vet inte om det är så relevant i kamera valet men jag vill nämna det ändå; jag vill kunna förstora upp bilder till minst A4 format utan att det ska påverka kvaliten.

Vad skulle ni rekommendera som första systemkamera?

om du läser denna tråden och tråden om kompaktkameror så komemr du få samma svar :)
håll dig till nikon och canon när det gäller systemkameror, mer på grund av utbudet av objektiv och tillbehör
JAG är nikonfantast, men jag tycker att du skall bege dig till en fotoaffär och känna och klämma.
nikon kit-objektiv är OK, men det finns mycket bättre, som kostar mycket mer.

Bra nybörjar kameror från nikon är d40,d40x,d50,d70,d70s,d80 vissa av dem får du numera bara tag på begagnat, men det är ok att köpa dessa beg, då det är bra saker,t.ex. d50.
canons eos400d är också bra, men jag tycker den är lite plastig.
men du måste nästan klämma och känna.

skall du gå upp lite så är d80 ,d200 från nikon bra val, men dyrare, men kan mer.

Om jag varit du skulle jag inte köpa en värstingkamera innan jag provat på lite och fått lite mer koll på vad det är jag vill göra med min kamera egentligen, vilka finesser som spelar roll för mig och vad jag kan leva utan. Det är ju väldigt individuellt. Så hade jag varit du hade jag köpt en billigare begagnad systermare till att börja med. en d70 eller d80 (jag sällar mig också till nikonfantasterna) växer man inte ur i första taget, och forsätter man sen på nikonbanan så kan man ju behålla alla objektiv, blixtar och andra tillbehör man köper till om man vill uppgradera kameravalet.

Och som du säger ligger den största tekniska skillnaden, åtminstone i början, i vilka objektiv man köper. En d40 med en fint (och dyrt :() objektiv tar bättre bilder än en d200 med en tråkig kitlins. Men man kan göra mycket med en billig kitlins också. Så mitt råd är: börja inte med att lägga ut allt för mycket pengar på kamera och kringutrustning innan du börjar känna dig klar över vad det egentligen är du vill ha, vad du behöver och vad som är värt att lägga ut pengar på för just dig.

det lät väldigt vettigt.

Ska även gör som Kuckeliku säger och fara och känna på lite kameror.
Dock har jag ingen aning om vart tusan dom har ett bra utbud på dom.
Men jag får kika runt

tack för era svar :bow:

piteå...sund det inte var umeå ->cyberphoto....
kolla med expert (Både butik och varuhus), onoff, en vanlig hederlig fotoaffär.
du får nog kika runt på olika ställen för att få se allt.

hm.. tror du Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Nikon AF skulle vara ett alternativ till de objektiv jag nämnt? beggat då.. om det finns att få tag på.

Dock har jag ingen aning om vart tusan dom har ett bra utbud på dom.
Men jag får kika runt

Jag har varit och "klämt och känt" på både Canon EOS 400D och Nikon D50 på Elgiganten här i Piteå, de hade även lite andra systemkameror. Även Expert inne i centrum har systemkameror :)

hm.. tror du Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Nikon AF skulle vara ett alternativ till de objektiv jag nämnt? beggat då.. om det finns att få tag på.

Har ett Sigma EX 50-150/2,8 APO HSM DG till Canon som jag är supernöjd med, kikar/drömmer om ett 400 eller 500

Har ett Sigma EX 50-150/2,8 APO HSM DG till Canon som jag är supernöjd med, kikar/drömmer om ett 400 eller 500

ett 400-500 vore inte helt fel :love:
hmm.. man kanske skulle våga sig på det?
fast recensionerna till sigman var usla :crazy: eller iaf på fotosidan.. men däremot nikon 70-300 som jag tänkt på har fått riktigt bra. så jag vet inte.. vilket skulle ni satsa på?

jag vet flera som är väldigt nöjda med det sigmaobjektivet.

Optiskt sätt så skall det vara likvärdigt med nikons version, dock så skall det mekaniska vara lite finare på nikons, dock inte 10000kr finare.

såå.. tror ni ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro skulle vara mer prisvärt än ett 70-300 VR?

såå.. tror ni ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro skulle vara mer prisvärt än ett 70-300 VR?

Jo det tror jag verkligen.
Det är avsevärt ljustarkare, mellan 1.3-2 gånger vilket är mycket.
Det sista millimetrarna behöver man sällan, det är sällan jag kör hela vägen till 200 på mitt 70-200VR

okej :)
man kan ju såklart beskära bilderna senare, men du tror inte jag behöver mer zoom på travbanan då? har en 10x långzoomare nu.. zoomar jag lika långt vid 200? eller kortare eller längre?

Jag fotar mest dressyr och hoppning och har ingen anvädning av 200 ens.
10x zoom säger inget om det inte sätt i relevans med något, tex ett mm tal

okey.. tom så att man kan liksom zooma in på hästhuvuden?
det får nog bli ett sånt, fast beggat..
får ta och lägga mina fördomar mot sigma åt sidan :D

tack för ditt svar :bow:

Liknande trådar

A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner