Obligatorisk förskola från 2 år

Is

Trådstartare
Ja det är vad S tycker.
Obligatorisk och avgiftsfri förskola
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993


Som förskollärare tycker jag att det är ren galenskap. Vad händer med barnens rätt att vara med sina föräldrar? Varför sådant hysteri om att alla måste in på förskolan? Borde vi inte se över så vi faktiskt har förakola som fungerar för alla först (där både barn och personal mår bra i verksamheten).

Vad tänker ni kring detta förslag?
 
Har inte läst motionen, men håller med dig. Om föräldrarna inte behöver ha barnet på förskola, varför ska det vara obligatoriskt? Det går att tillgodose barns behov av kompisar och utveckling ändå. Öppen förskola mm.
 
Ja det är vad S tycker.
Obligatorisk och avgiftsfri förskola
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993


Som förskollärare tycker jag att det är ren galenskap. Vad händer med barnens rätt att vara med sina föräldrar? Varför sådant hysteri om att alla måste in på förskolan? Borde vi inte se över så vi faktiskt har förakola som fungerar för alla först (där både barn och personal mår bra i verksamheten).

Vad tänker ni kring detta förslag?

För barnens skull tänker jag NEJ. Förskolan ska aldrig vara obligatorisk.
 
Ja det är vad S tycker.
Obligatorisk och avgiftsfri förskola
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993


Som förskollärare tycker jag att det är ren galenskap. Vad händer med barnens rätt att vara med sina föräldrar? Varför sådant hysteri om att alla måste in på förskolan? Borde vi inte se över så vi faktiskt har förakola som fungerar för alla först (där både barn och personal mår bra i verksamheten).

Vad tänker ni kring detta förslag?

Jag tycker att det generellt är ett dåligt förslag. Från var ska pengarna tas? Var ska man hitta utbildad personal för att tillgodose det behov som kommer finnas?

Jag är säker på att de allra flesta barn har det lika bra hemma med sina föräldrar.

Det som jag möjligen kan se som ett undantag är barn som är i en utsatt social situation och som mår bra av mer stimulans än vad föräldrarna kan ge. Men, det är ju väldigt få individer man pratar om.

Sen tänker jag att det i samhället är en stor fråga hur flerspråkiga barn ska möta svenskan och göras förberedda inför skolstart för att inte glappet ska vara för stort men det är ju lite av en annan fråga
 
Till att börja med, är det verkligen vad S tycker? En motion kan lämnas in av en enskild eller en grupp riksdagsledamöter. Den här har trots allt undertecknats av en liten minoritet av socialdemokraternas ledamöter.

Detta är också en av jag vet inte hur många motioner som lämnats in i år. Kollade på riksdagens hemsida och S har också bland annat motionerat om att göra vildsvinskött mer tillgängligt, att väg- och järnvägstrafiken i Fyrbodal (!?) ska bli bättre och att Selahattin Demirtaş Ska friges. Allt är säkert bra förslag men min poäng är att bara för att det kommer en motion från någon i S så är det inte partiets övervägda åsikt eller vad regeringen tycker ska prioriteras.

Sen tycker jag att motionen är riktigt dåligt skriven. Noll barnperspektiv framför allt.

Och så tycker jag absolut inte att vi ska ha obligatorisk förskola från två års ålder. Men jag är inte så orolig.
 
Absolut inte! Många barn har egentligen inte utbyte av förskola innan 4 års ålder då det är först då som leka med kompisar börjar förekomma. Innan dess är föräldrarna de viktigaste anknytningspersonerna. Jag har mitt barn på förskola (korta dagar) men jag inbillar mig inte att det är för hennes bästa, hon har det bra där men skulle ha det bäst hemma. Stimulans är också överskattat, barn behöver mer lugn och ro än de kan erbjudas på de flesta förskolor. Att stressa till förskolan på morgonen och komma hem trött på eftermiddagen är många små barns vardag, tyvärr. Jag tror det finns en anledning att många unga vuxna mår dåligt efter att barngrupperna på förskolorna blivit större när de var små.

Visst finns det de barn som har instabila familjer och där ser jag en poäng men hellre att samhället går in och hjälper vårdnadshavarna att skapa en trygg hemmiljö för barnen.

Nu låter jag helt anti förskola, vilket jag inte är. Men att sätta små barn i stora barngrupper långa dagar är inte för barnens bästa någonstans, och det är vad som sker när man måste jobba åttatimmarsdagar för att få samhällets tillväxtspiral att snurra. Så absolut nej för att tvinga in fler familjer och barn i det.
 
Till att börja med, är det verkligen vad S tycker? En motion kan lämnas in av en enskild eller en grupp riksdagsledamöter. Den här har trots allt undertecknats av en liten minoritet av socialdemokraternas ledamöter.

Detta är också en av jag vet inte hur många motioner som lämnats in i år. Kollade på riksdagens hemsida och S har också bland annat motionerat om att göra vildsvinskött mer tillgängligt, att väg- och järnvägstrafiken i Fyrbodal (!?) ska bli bättre och att Selahattin Demirtaş Ska friges. Allt är säkert bra förslag men min poäng är att bara för att det kommer en motion från någon i S så är det inte partiets övervägda åsikt eller vad regeringen tycker ska prioriteras.

Sen tycker jag att motionen är riktigt dåligt skriven. Noll barnperspektiv framför allt.

Och så tycker jag absolut inte att vi ska ha obligatorisk förskola från två års ålder. Men jag är inte så orolig.
Jag håller med dig i stort, men tycker ändå att det är viktigt att hålla koll på vilka motioner som kommer från vilka partier, men det handlar ju om att få en helhetsbild för att se om partiet för den politik de pratar om eller inte. Blir farligt om vi ska helt frikoppla riksdagsledamöter från sina partier. Men som sagt, det handlar om helhetsbilden - och kanske att kunna se om det finns någon enstaka ledamot som håller på med knasigheter. Vi som väljare måste ju ändå hålla politikerna till svars.
 
Jag håller med dig i stort, men tycker ändå att det är viktigt att hålla koll på vilka motioner som kommer från vilka partier, men det handlar ju om att få en helhetsbild för att se om partiet för den politik de pratar om eller inte. Blir farligt om vi ska helt frikoppla riksdagsledamöter från sina partier. Men som sagt, det handlar om helhetsbilden - och kanske att kunna se om det finns någon enstaka ledamot som håller på med knasigheter. Vi som väljare måste ju ändå hålla politikerna till svars.

Jag menade det som svar på det @Is skrev ”Ja det är vad S tycker”. Den slutsatsen går inte att dra från den här motionen.

Jag håller med om att det är viktigt att hålla koll på vilka vanliga motioner som kommer från respektive parti.

Men när det gäller de här fristående motionerna som lämnas in under den allmänna motionstiden tycker jag inte det. Det är ju snudd på omöjligt! Under årets period så har det kommit in 3665 stycken!🤪 (Där denna om förskolan är en av dem).

Det blir ju också lite knasigt när de sprids i sociala medier och folk får för sig att detta är något som håller på att beslutas just nu. Det är ju rätt långt från sanningen.
 
Jag menade det som svar på det @Is skrev ”Ja det är vad S tycker”. Den slutsatsen går inte att dra från den här motionen.

Jag håller med om att det är viktigt att hålla koll på vilka vanliga motioner som kommer från respektive parti.

Men när det gäller de här fristående motionerna som lämnas in under den allmänna motionstiden tycker jag inte det. Det är ju snudd på omöjligt! Under årets period så har det kommit in 3665 stycken!🤪 (Där denna om förskolan är en av dem).

Det blir ju också lite knasigt när de sprids i sociala medier och folk får för sig att detta är något som håller på att beslutas just nu. Det är ju rätt långt från sanningen.
Ja, det håller jag med om en motion är inte lika med att hela partiet tycker så, men tycker ändå att de kan ge en fingervisning om hur politikerna inom partiet tänker, och vad som anses viktigt för dem. Men en måste ju sätta saker i sitt sammanhang, se vilket problem (eller icke-problem) motionen vill komma åt, hur klingar det med resten av partiets politik, etc. Men när vissa motioner sticker ut så tycker jag ändå det kan vara värt att hålla koll på, för det säger något om politikerna trots allt, och i förlängningen om partiet beroende på hur dessa motioner stämmer överens med hur partiet formulerar sig i övrigt. Nu är jag inte så oroad av just den här motionen heller, framför allt för att S redan har en tydlig skolpolitik, men motionen som en SD poltiker lämnade in om att sätta gränsen för könsbekräftande vård för transpersoner till 25 år säger ju något i förhållande till SDs vaga formuleringar kring sin HBTQ-politik, som exempel. Så att avfärda dessa motioner bara för att de är fristående är lite farligt ändå. Men som sagt, vad gäller just denna motionen och S håller jag med dig.
 
Jag menade det som svar på det @Is skrev ”Ja det är vad S tycker”. Den slutsatsen går inte att dra från den här motionen.

Jag håller med om att det är viktigt att hålla koll på vilka vanliga motioner som kommer från respektive parti.

Men när det gäller de här fristående motionerna som lämnas in under den allmänna motionstiden tycker jag inte det. Det är ju snudd på omöjligt! Under årets period så har det kommit in 3665 stycken!🤪 (Där denna om förskolan är en av dem).

Det blir ju också lite knasigt när de sprids i sociala medier och folk får för sig att detta är något som håller på att beslutas just nu. Det är ju rätt långt från sanningen.
Jag uttryckte mig klumpigt, skulle naturligvis skrivit att detta kommer från 11 st S:are -så tycker det är bra att du förtydligar så alla kan gör sig en objektiv bedömning.
Jag tror många inom förskolan reagerar starkt då förslag likt detta egentligen är ganska väntat i en situationen som för många redan är extremt pressad (tänker närmsat på stora barngrupper, lite personal och lite eller ingen valmöjlighet för föräldrarna). Det är ingen hemlighet att man vill att alla barn ska vara inom förskoleverksamheten "pga barnen bästa" och alla som idag väljer att hålla barn hemma får allt som oftast försvara sitt beslut både för BVC och andra "sakkunniga".
Sedan förskoleklass blev obligatoriskt är det också väntat att kraven ska flyttas nedåt i åldrarna då 5 års nu får ta över det uppdrag som 6 års tidigare hade dvs agera bro mellan förskola och skola.
 
Såg att denna namn insamling har publicerats i samband med detta. Men här samlas underskrifter för att inte införa obligatorisk förskola från 3 år någon som, om jag förstod insamlingen, regeringen redan uträtt och ska ta beslut om. Började kolla på de dokument som dom hänvisar till men materialet är ju gigantisk och bara en bråkdel ser ut att handla om förskola skola så orkar inte filtrera ikväll.

Men för den som är intresserad
https://www.skrivunder.com/nej_till_skolplikt_fran_tre_ars_alder_-_ja_till_valfrihet?u=1149514
 
Jag orkar inte läsa motionen ifråga.
Men den här frågeställningen fick mig att minnas en tråd från när mina egna barn var små, när debattens vågor gick höga runt ämnet hemmavarande barn vs att ha barnen på förskola.
Jag är definitivt mot ett förslag om obligatorisk förskola från småbarnsålder.

Jag vidhåller fortfarande att förskola är något som i sitt ursprung i att barnen behöver ha någonstans att vara och någon som ser efter dem medan föräldrarna jobbar. Det har med åren utvecklats till en alltmer pedagogisk verksamhet, men det är fortfarande i första hand, för de allra flesta, en plats att göra av sina barn medan man jobbar.
 
Jag uttryckte mig klumpigt, skulle naturligvis skrivit att detta kommer från 11 st S:are -så tycker det är bra att du förtydligar så alla kan gör sig en objektiv bedömning.
Jag tror många inom förskolan reagerar starkt då förslag likt detta egentligen är ganska väntat i en situationen som för många redan är extremt pressad (tänker närmsat på stora barngrupper, lite personal och lite eller ingen valmöjlighet för föräldrarna). Det är ingen hemlighet att man vill att alla barn ska vara inom förskoleverksamheten "pga barnen bästa" och alla som idag väljer att hålla barn hemma får allt som oftast försvara sitt beslut både för BVC och andra "sakkunniga".
Sedan förskoleklass blev obligatoriskt är det också väntat att kraven ska flyttas nedåt i åldrarna då 5 års nu får ta över det uppdrag som 6 års tidigare hade dvs agera bro mellan förskola och skola.
Jag tycker att det är mycket udda, att så många som jag träffat på som jobbar inom förskolan, visar en så pass negativ inställning till just - förskola, precis som du gör här?

Varför jobbar man då inom en verksamhet som man verkar tycka är olämplig att den ska finnas, och att barn egentligen borde vara hemma med sina föräldrar?

Om man istället anser att vissa egenskaper hos dagens förskola är dåliga, t.ex. för stora barngrupper, för lite personal, personal med dålig utbildninge, för stora enheter, för dålig mat eller vad det kan vara, skulle jag ha stor förståelse för, men just att ifrågasätta att barn ska vara på förskola, hur länge de ska vara där, och från vilken ålder och egentligen tycka att barnen skulle ha det bättre hemma hos föräldrarna, kan ju i sig vara en förklaring till att barn blir stressade i förskolemiljö.

Barnen tas ju om hand av någon som innerst inne tycker att barnen borde vara någon annanstans.

I frågan huruvida och förskola ska vara obligatorisk från 2 år eller ej, har jag egentligen ingen åsikt, samtidigt som jag observerat att kommunerna sparat så mycket de kunnat, och det därför resulterat i bl.a. stora barngrupper.

Men att hänvisa till stora barngrupper, och lite personal, som argument mot en förändring i förskolan, där de stora grupperna, bl.a. drivs fram av dräneringen av skattemedel till diverse stolliga nyliberala experiment som vinstdrivande skolor/förskolor med mera, där skattemedel i stort sett skänks bort till vinstdrivandse företag, vittnar om att analysen från din sida är minst sagt grund.

Tycker man att miljön i förskolan är dålig p.g.a. av under många år drivna besparingar, så kanske man borde jobba mot besparingarna i stället?
 
Absolut inte! Många barn har egentligen inte utbyte av förskola innan 4 års ålder då det är först då som leka med kompisar börjar förekomma. Innan dess är föräldrarna de viktigaste anknytningspersonerna. Jag har mitt barn på förskola (korta dagar) men jag inbillar mig inte att det är för hennes bästa, hon har det bra där men skulle ha det bäst hemma. Stimulans är också överskattat, barn behöver mer lugn och ro än de kan erbjudas på de flesta förskolor. Att stressa till förskolan på morgonen och komma hem trött på eftermiddagen är många små barns vardag, tyvärr. Jag tror det finns en anledning att många unga vuxna mår dåligt efter att barngrupperna på förskolorna blivit större när de var små.

Visst finns det de barn som har instabila familjer och där ser jag en poäng men hellre att samhället går in och hjälper vårdnadshavarna att skapa en trygg hemmiljö för barnen.

Nu låter jag helt anti förskola, vilket jag inte är. Men att sätta små barn i stora barngrupper långa dagar är inte för barnens bästa någonstans, och det är vad som sker när man måste jobba åttatimmarsdagar för att få samhällets tillväxtspiral att snurra. Så absolut nej för att tvinga in fler familjer och barn i det.
Jag tycker också förslaget är dåligt, men vill flika in att förskola inte är barnförvaring, och inte bara "leka med kompisar". Jag kan tänka mig att det kan vara nyttigt att se vissa barn redan i ett tidigare skede, än att de börjar förskoleklass och man märker att det finns stora luckor och inlärningsproblem.
 
Jag är kluven.

1) Jag tycker att för det mesta är det bättre för barnen att vara hemma med föräldrarna.

MEN

2) I de fall där barnen aldrig/sällan får höra svenska annars kan obligatorisk förskola från 2 års ålder underlätta enormt för barnet att lära sig svenska.

Min slutsats

Jag tycker att det är en dålig idé att ha det obligatoriskt. Dels för att föräldrar oftast faktiskt vet vad som är bäst för deras barn och dels för att förskolan inte direkt har ett lätt jobb just nu. Det är alldeles för många barn per vuxen! För stora barngrupper osv. Jag tycker att de borde fixa det först och kanske köra en extra informationskampanj mot de grupper där barnen kan ha nytta av att gå på förskolan t.ex. invandrarfamiljer som annars har det svårt att se till att barnen lär sig svenska från en tidig ålder.
 
Jag tycker att det är mycket udda, att så många som jag träffat på som jobbar inom förskolan, visar en så pass negativ inställning till just - förskola, precis som du gör här?

Varför jobbar man då inom en verksamhet som man verkar tycka är olämplig att den ska finnas, och att barn egentligen borde vara hemma med sina föräldrar?

Om man istället anser att vissa egenskaper hos dagens förskola är dåliga, t.ex. för stora barngrupper, för lite personal, personal med dålig utbildninge, för stora enheter, för dålig mat eller vad det kan vara, skulle jag ha stor förståelse för, men just att ifrågasätta att barn ska vara på förskola, hur länge de ska vara där, och från vilken ålder och egentligen tycka att barnen skulle ha det bättre hemma hos föräldrarna, kan ju i sig vara en förklaring till att barn blir stressade i förskolemiljö.

Barnen tas ju om hand av någon som innerst inne tycker att barnen borde vara någon annanstans.

I frågan huruvida och förskola ska vara obligatorisk från 2 år eller ej, har jag egentligen ingen åsikt, samtidigt som jag observerat att kommunerna sparat så mycket de kunnat, och det därför resulterat i bl.a. stora barngrupper.

Men att hänvisa till stora barngrupper, och lite personal, som argument mot en förändring i förskolan, där de stora grupperna, bl.a. drivs fram av dräneringen av skattemedel till diverse stolliga nyliberala experiment som vinstdrivande skolor/förskolor med mera, där skattemedel i stort sett skänks bort till vinstdrivandse företag, vittnar om att analysen från din sida är minst sagt grund.

Tycker man att miljön i förskolan är dålig p.g.a. av under många år drivna besparingar, så kanske man borde jobba mot besparingarna i stället?

Mitt inlägg va mina tankar kring varför en motion av så många får spridning via sociala medier och kanske inte alltid framstår som just en motion då många hettar till innan dom läst va det faktiskt handlar om- dvs inte min generella åsikt. Även om jag tycker att det är högst relevant i sammanhanget. Jag jobbar inom en av de få kommuner som faktiskt håller riktlinjerna väldigt bra och ger oss som pedagoger väldigt bra förutsättningar i jämförelse med många andra (utifrån vad ekonomin klarar). Där med är man ju inte blind för hur kollegorna sliter på andra håll i Sverige och man ser en verksamhet som är påväg att kollapsa.

Jag tycker det är intressant att du är inne på att människor som söker sig till förskolan gör det med inställningen att det inte skulle vara bra för barn att vara på förskola istället för att kanske fundera närmare på "vad är det som gör att många av de människor som utbildat sig i 3.5 år för att jobba inom verksamheten efter en tid i yrket har så starka åsikter om barns vistelsetider"

Jag vet inte hur avhoppet ser ut generellt på universitetetsutbildningar men vi var 100 st som startade i min klass. Efter första praktiken hade närmare hälften hoppat av, naturligvis av en rad olika anledningar men de man hörde handlade alla om att förskolans verksamhet på något vis inte levde upp till förväntningarna så kanske väcktes de tankar du är inne på redan då?
MEN jag lovar dig att vi som vart kvar till slutet (ca 25 st) inte gick ut med tanken att det inte skulle vara bra för barnen att vara på förskolan.

MEN sedan kommer erfarenheten. Man ser hur hur verksamheten går från att vara ett komplement till hemmet (som det står i läroplanen att vi ska vara) till att av myndigheter få det att låta som att förskolan är BÄTTRE än hemmen. Att alla barn mår BRA av att vara på förskolan.
Allt för att tala om för föräldrar att deras omvårdnad inte är bra nog.

Tänk dig ett scenario där alla vuxna skulle jobba med precis samma sak, där du oavsett om du är social eller ej tvingas att vara social mellan 10 och 12 timmar på ett dygn. Där du oavsett om du tycker om musik eller ej tvingas sitta bredvid en högt spelande högtalare. Där de finns lite eller inget utrymme att gå undan en stund och där raster är obefintlig.
När du sedan klagar får du en klapp på axeln, kanske en kram och någon som säger tyvärr finns det inga alternativ, det är bra för dig och din utveckling att vara här.

Nu börjar vi närma oss hur jag antar att vissa barn upplever sin förskoletid. Sedan ska de, redan som de ser ut idag, in i en 10 år obligatorisk skolgång där valmöjligheten och inflytandet kanske än mindre.

Vi möter osäkra föräldrar som vill ha sina barn hemma men som inte vill gå emot systemet. Vi möter föräldrar som nog anser att förskolan är så bra att även om barnet skadat sig allvarlig så är det bästa för barnet att bara snabbt ta det till läkaren för att sedan frakta tillbaka barnet på förskolan.
Barn som knappt träffar sina familjer på veckorna därför att barnen tillbringar nästan all sin vakna tid på förskolan (6-18). Barn som skulle kunna följa med vilken förälder som helst hem bara för att få vara den som får vara någon annanstans.


Med allt detta sagt, tycker jag då förskolan är dålig? Nä jag tycker förskolan kan erbjuda mycket i måttliga mängder men förskolan är heller inte det bästa för alla.
Om jag skulle komma med ett förslag så skulle jag heller lägga pengar på att utbilda föräldrar. Visa vad mycket dom faktiskt kan ge som förskolan inte kan. Så att förskolan kan gå tillbaka till att vara ett komplement för hemmen. Inte en ersättning.

Vart min åsikt lite tydligare? Lite mer nyanserad iaf?
 
Men att hänvisa till stora barngrupper, och lite personal, som argument mot en förändring i förskolan, där de stora grupperna, bl.a. drivs fram av dräneringen av skattemedel till diverse stolliga nyliberala experiment som vinstdrivande skolor/förskolor med mera, där skattemedel i stort sett skänks bort till vinstdrivandse företag, vittnar om att analysen från din sida är minst sagt grund.

Tycker man att miljön i förskolan är dålig p.g.a. av under många år drivna besparingar, så kanske man borde jobba mot besparingarna i stället?

Har egentligen ingen åsikt i sakfrågan men tyckte att det här var så himla bra skrivet!!! Kan appliceras på alla offentliga (eller som en gång i tiden var offentliga och nu är privata) instanser.
 
Man ser hur hur verksamheten går från att vara ett komplement till hemmet (som det står i läroplanen att vi ska vara) till att av myndigheter få det att låta som att förskolan är BÄTTRE än hemmen. Att alla barn mår BRA av att vara på förskolan.
Allt för att tala om för föräldrar att deras omvårdnad inte är bra nog.

Exakt det här! Varför ska föräldrar deklareras inkompetenta att ta hand om sina barn? Det skapar ju bara otrygghet och distansering.
 
MEN sedan kommer erfarenheten. Man ser hur hur verksamheten går från att vara ett komplement till hemmet (som det står i läroplanen att vi ska vara) till att av myndigheter få det att låta som att förskolan är BÄTTRE än hemmen. Att alla barn mår BRA av att vara på förskolan.
Allt för att tala om för föräldrar att deras omvårdnad inte är bra nog.
Men säger myndigheterna det?
Jag förstår det som att linjen är att det på gruppnivå finns belägg för att det är bättre för barnen att ha tillgång till någon mängd förskola också, framför att enbart vara hemma. Vilket inte alls är någon värdering av vad föräldrarna gör eller att säga att hemmet skulle vara sämre.
Alla barn mår inte bra av att vara i skolan heller, men det är inte ett gångbart argument för att helt ta bort skolan för en ännu större mängd barn som det skulle vara dåligt för att inte ha obligatorisk skola. Hur man än gör så måste det finnas någon sorts justering inom systemet som tillåter anpassning på individnivå när det finns särskild anledning till det.

I realiteten så handlar väl vilka barn som går på förskolan mycket/lite/inte alls ganska lite om bedömningar utifrån just det barnet. Utan om vilka föräldrar som har eller inte har möjlighet att vara hemma - arbetsmässigt, ekonomiskt osv. Så barn måste vara där oavsett om verksamheten passar dem och hur de mår redan nu oavsett av. obligatorium.
Ifall verksamheten inte fungerar som den är menad så borde det vara bättre om man lyfter frågorna om varför och vad som behövs för att den ska göra det. Generellt sett så finns det inte reell valfrihet i sådan omfattning att det kan vara lösningen på det problemet.
 
Jag är kluven.

Många föräldrar går inte till öppna förskolan eller på annat sätt vistas ute i samhället med sina barn vilket skapar ett utanförskap. Speciellt om barnet/föräldrarna har ett annat modersmål än svenska. Så för den delen så ja, en obligatorisk förskola. MEN inte vid 2 års ålder, det tycker jag är alldeles för tidigt. Snarare kring 4-5 år för att passa in för den obligatoriska förskoleklassen. Barngrupper bildas ofta redan på förskolan, vilket gör det svårt för ett barn som börjar först vid förskoleklass att komma in i gemenskapen och ett utanförskap fortsätter. Å andra sidan så finns det 15-timmars förskola för arbetslösa, föräldraledig samt allmän förskola från 3 års ålder, som många använder sig av. Ska man göra den obligatorisk så blir det stressigt att hinna fram och tillbaka för 3 timmar dagligen. Då borde den tiden utökas, men i en verksamhet som inte ens i dagsläget kan täckas med förskolepedagoger utan det får anställas barnskötare. Vad ska resurser, lokalerna och pengar komma ifrån?

Har mer att skriva, men måste åka och köra sonen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Is
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 682
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp