Bukefalos 28 år!

Obligatorisk förskola från 2 år

Våra lokaler är inte direkt utformad för att gå undan (den gruppen jag jobbar i har ett stort rum till förfogande). Det som har gjorts sedan jag började på just den här förskolan (för ett år sedan) är att dels har rummet delats av med låga ljudväggar. Sedan tömde jag en skrubb (ca 2 meter lång och 1 meter bred)där jag vet att barnen inte får vara egentligen (väggarna är omålade och skrubben är egentligen bara en väg för att ta sig till krypvinden) men det har jag gjort till lite kuddrum. Vet att det inte är helt ok men då vi, när jag skapade rummet, hade ett barn i behov som verkligen behövde kunna stänga in sig så såg cheferna mellan fingrarna. Jag har också tagit en del av personalrummet och skillt av med draperier så det finns en liten avskild läshörna för barnen men det är inte helt optimalt då dels personalen vill vara där ostört om dom har rast och dels så blir det lite för långt bort för att man ska vilja släppa barnen dit själv utan närvarande vuxen men det funkar.
Tyvärr är vi bara på den avdelningen 15timmar veckan övrig tid är vi hopslagen med andra avdelningen på en annan våning i byggnaden. Tyvärr är inte dom lika mån om möjligheten att gå undan så då är det dels väldigt många barn och lite eller ingen möjlighet att gå undan helt. Lugnaste stället där är målarrummet för där kan "bara" 6 barn vara åt gången. Deras läshörnor är 2 soffor. Den ena plaserad i fantasileks hörnan (prova ta det lugnt och läsa en saga samtidigt som någon leker mamma pappa barn ) och en har dom nyligen placerat vid bil-lek och spelhörnan. Lite bättre än den andra men skulle inte säga att det är lugnt.
Jag är nog den pedagog som kanske värdesätter vikten av valfritt lugn mest (mycket pga tinnitus).
Naturligtvis jobbar vi alla för att hela tiden hitta sätt för att skapa bra miljöer för barnen där alla mår bra men dels är det många olika barn med många olika behov som ska samsas om samma lokaler där ofta dom med mest behov som får styra möbleringen för just den barngruppen. Sedan är vi pedagoger olika. Jag har exempvis aldrig sökt mig till stora folksamlingar och somsagt har tinnitus så jag ser värdet av lugnet medans jag har kollegor som kanske alltid dras till händelserna centrum och dom ser kanske mer vikten av översyn och att barnen ska känna rörelsefrihet och aktivering. Oftast tror jag att vi kompliterar varandra men varje personal-lag har ju sin tanke med respektive avdelningen.

Före 7 och efter 15 är Vi är också ihopslagen med alla avdelningar + fritids (då fritidspersonalen behöver lägga sin arbetstid i skolan) så vi har ganska jämn belastning över dagen (mellan 6 och 7 brukar vi ta emot ca 20 barn i åldrarna 1 till 10 år )
Lugnast stunden sett till barnantal är nog mellan 7 och 7.30 då har fritids gått till sin avdelning och vi har inte tagit emot alla frukost barn än.
Jo men det låter som att just din verksamhet har väldigt illa anpassade lokaler och kanske inte heller någon stor utegård?

Samtliga tre verksamheter jag har haft barn på och själv var på ( :laugh: för länge sedan) har ett stort rum för samling (mitt gamla står kvar men jag har ju inte varit inuti på 40 år iofs) och fyra mindre rum i varierande storlek, lego, kuddar och böcker, leka kök och sådant, måla. Sedan kanske en soffgrupp i större rummet också och en hörna med ett lekhus där.

De verkar nästan byggda efter samma mall. Den förskola jag var på som liten hade lektionssal för sexåringarna också där man hade ordentliga lektioner i att lära känna bokstäver, räkna lite och så (De som säger att man inte gjorde sådant eller hade pedagogisk verksamhet på 80-talet måste vara lite förvirrade. De var supernoga med stuff som ingen bryr sig om nu som att alla barn skulle kunna fläta band och leka med lera och stuff. Eller såhär, det kanske inte fanns en plan för det uppifrån men de gjorde det ändå av sig själva på mitt.)

Sedan är gårdarna uppdelade i bitar, men olika bra, någon med pulkakulle (synen på en lång smärt 60+ gråhårig dam som åker plastmatta med 6 tvååringar :) vrålandes se upp i backen. ) och väggar för att måla vatten på och lekskepp. Någon med bara bana för cykling och lite klätter. Stora skillnaden där har varit att på första förskolan var personalen med och lekte en och en med varsin grupp barn och satt med barn i knät i sandlådan osv. Medan på andra förskolan gjorde de inte det utan agerade om någon slog sig. (Samtidigt styrde de så att vissa tider kunde det vara val om vara inne eller ute)

Så det verkar som att kommunen kan göra en hel del för barnen när de bygger verksamhet och gård. Vissa gör ingenting och andra försöker och lyckas ganska bra. Sedan har man ju börjat titta på hur gårdens storlek och utepedagogik gynnar rörelse eller avsaknad av det gynnar stillasittande.
 
Senast ändrad:
Ja det är vad S tycker.
Obligatorisk och avgiftsfri förskola
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993


Som förskollärare tycker jag att det är ren galenskap. Vad händer med barnens rätt att vara med sina föräldrar? Varför sådant hysteri om att alla måste in på förskolan? Borde vi inte se över så vi faktiskt har förakola som fungerar för alla först (där både barn och personal mår bra i verksamheten).

Vad tänker ni kring detta förslag?

Låter helt galet tycker jag med O_o.
Varför? Jag tvivlar på att någon tvååring med någorlunda friska och vettiga föräldrar har behov av att gå i förskolan.
 
Låter helt galet tycker jag med O_o.
Varför? Jag tvivlar på att någon tvååring med någorlunda friska och vettiga föräldrar har behov av att gå i förskolan.

Ändrar till "särskilt många tvååringar".
Jag är helt med på att föräldrar behöver barnomsorg, men har man ett litet barn som man vill och har möjlighet att ha hos sig känna det dumt att tvingas till att lämna det på förskolan.

Jag själv skulle inte vilja vara tvingad till att göra det om jag hade barn.
 
Nu antar jag att förskola är mkt individuellt, dvs från barn till barn, hur bra det är. Men på vad grundar du att "många barn har egentligen inte utbyte av förskola innan 4 års ålder"?
Som sagt, jag förstår att det är mkt individuellt men ser jag till min brorson samt mina kompisars barn så älskar de förskolan (ålder 2-3 år). Tex var min brorson rikigt ledsen i våras när han inte fick gå på förskolan under en period om 7-10 dagar pga förskolans egna påhittade regler med anledning av Covid (reglerna togs sen bort då de som sagt inte kom från varken FMH eller kommunen). Min bror och svägerska har ju inte alls den pedagogiska utbildningen som förskolelärare har och kan därmed inte heller ge/lära det som förskolelärare kan ge/lära.

Innan treåårsåldern har inte barnen pga hjärnans utveckling förmåga att skapa relationer med ett större antal personer. Först vid 3-4-års åldern börjar kompisar bli viktigare än föräldrarna. Men visst kan barn ha kul där tidigare, min dotter har det också för det mesta men blir väldigt trött av den med, trots korta dagar.

Jag tror inte barn behöver så mycket pedagogik innan 3-4. De blir inte bättre människor för det om de har normalvettiga, närvarande föräldrar. Det finns inget som hindrar att man lär sina barn samarbete, empati och regler hemma. Det är väl i det närmaste det man gör hela tiden (om man är normalvettig).
 
Jag tycker idén med obligatorisk förskola från två år är helt sjuk. Jag tror inte att det kommer bli verklighet för tvååringar (än) men jag är rädd för att folk kommer tycka att obl fsk för tre/fyraåringar inte låter så hemskt i jämförelse, så att det istället klubbas igenom. Jag kommer överväga att flytta utomlands om Sveriges skolplikt börjar gälla redan vid två-tre-fyra år.
 
Det som är ett problem med att barn börjar förskola sent kan vara att pedagogerna upptäcker problem och inte hinner åtgärda innan skolstart. Det tar länge att få igång utredningar, koppla in ergoterapi, talterapi, få assistent, och försöka jobba med problem.

En bekant till mig flyttade från stan till landet och jobbar som specialpedagog. I stan gick det bra, då barnen började i tid och man hann åtgärda. På landet börjar många barn först i fem-sexårsåldern och då hinner man bara lägga igång utredning och sen ska de till skolan.

Sen finns det ungar som är världens duktigaste och funkar problemfritt i hemmet och med bekanta, men i förskolegrupp går det inte alls eftersom de aldrig fått träna på att umgås med främmande barn. De klarar inte av att skapa och upprätthålla kompisrelationer, och upplever det jättesvårt med att inte få var i centrum. Dessa barn kan få det jättejobbigt i skolan sedan. De hinner ofta inte göra detta på ett år, utan det krävs mera tid.
 
Det som är ett problem med att barn börjar förskola sent kan vara att pedagogerna upptäcker problem och inte hinner åtgärda innan skolstart. Det tar länge att få igång utredningar, koppla in ergoterapi, talterapi, få assistent, och försöka jobba med problem.

En bekant till mig flyttade från stan till landet och jobbar som specialpedagog. I stan gick det bra, då barnen började i tid och man hann åtgärda. På landet börjar många barn först i fem-sexårsåldern och då hinner man bara lägga igång utredning och sen ska de till skolan.

Sen finns det ungar som är världens duktigaste och funkar problemfritt i hemmet och med bekanta, men i förskolegrupp går det inte alls eftersom de aldrig fått träna på att umgås med främmande barn. De klarar inte av att skapa och upprätthålla kompisrelationer, och upplever det jättesvårt med att inte få var i centrum. Dessa barn kan få det jättejobbigt i skolan sedan. De hinner ofta inte göra detta på ett år, utan det krävs mera tid.
Måste bara fråga, har du några siffror på att barn börjar senare på landsbygden?


Vi är 1000 personer i centralorten och har 10 mil till närmsta stad. 98% av alla 1-5 åringar är inskriven i förskolan här.
Motsvarande siffra för Sverige som helhet är enligt Skolverket 84%

Trodde problemet med barn I behov som inte få rätt stöd i tid främst handlade om barn i förorter med invandrarbakgrund där myndigheterna inte har samma resurser att fånga upp barnen. Men ska ärligt säga att det nog inte är något jag direkt läst mig till utan nog lite förutfattade mening jag fått utifrån diverse lösryckta artiklar
 
Måste bara fråga, har du några siffror på att barn börjar senare på landsbygden?


Vi är 1000 personer i centralorten och har 10 mil till närmsta stad. 98% av alla 1-5 åringar är inskriven i förskolan här.
Motsvarande siffra för Sverige som helhet är enligt Skolverket 84%

Trodde problemet med barn I behov som inte få rätt stöd i tid främst handlade om barn i förorter med invandrarbakgrund där myndigheterna inte har samma resurser att fånga upp barnen. Men ska ärligt säga att det nog inte är något jag direkt läst mig till utan nog lite förutfattade mening jag fått utifrån diverse lösryckta artiklar
Nej alltså jag var otydlig. Jag menade inte landet i allmänhet utan det stället hon flyttade till. De flesta är jordbrukare vilket innebär att de inte har samma behov av dagvård som de som jobbar utanför hemmet.

Problemen med barnen kan vara adhd, inlärningssvårigheter, dyslexi, autismspektrat, sociala svårigheter, pragmatisk språkstörning, you name it.

Ibland kan det vara svårt för en förälder att se barnens svårigheter helt enkelt. Många barn kan ju fungera utmärkt i sin (ofta omedvetet anpassade) hemmiljö. Att börja skolan är en så stor omställning att det kommer att märkas senast då. Men då är det i min mening allt försent. Då har man redan slösat två-tre år av barnens lärstig och det är hundra gånger jobbigare att komma ikapp.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker att det är mycket udda, att så många som jag träffat på som jobbar inom förskolan, visar en så pass negativ inställning till just - förskola, precis som du gör här?

Därför att vi går på knäna är det enkla svaret.
Därför att vi inte räcker till, för att vi inte klarar att leva upp till läroplansmålen, för att det i vissa fall brister rent säkerhetsmässigt, för att det är en alldeles för hög ljudnivå, för att lokalerna är för små och personalen för få.

Och varför vi jobbar kvar? För att vi älskar våra jobb, för att vi älskar barn, för att inte bli ännu en personal som försvinner från dem och för att vi kanske nånstans, förmodligen dumt nog, hoppas att det ska bli en bättre situation.
 
Nej alltså jag var otydlig. Jag menade inte landet i allmänhet utan det stället hon flyttade till. De flesta är jordbrukare vilket innebär att de inte har samma behov av dagvård som de som jobbar utanför hemmet.

Problemen med barnen kan vara adhd, inlärningssvårigheter, dyslexi, autismspektrat, sociala svårigheter, pragmatisk språkstörning, you name it.

Ibland kan det vara svårt för en förälder att se barnens svårigheter helt enkelt. Många barn kan ju fungera utmärkt i sin (ofta omedvetet anpassade) hemmiljö. Att börja skolan är en så stor omställning att det kommer att märkas senast då. Men då är det i min mening allt försent. Då har man redan slösat två-tre år av barnens lärstig och det är hundra gånger jobbigare att komma ikapp.
Ja och där är jag absolut med dig. Tänkte bara just på det du skrev om att barn på landet oftare inte va inskriven på förskolan. Då just våra siffror talar emot det.

Angående lantbrukare är det just i min kommun lite tvärt om, deras barn går ganska långa dagar men det är för att det här inte heller är så många som lever på sitt lantbruk heltid utan de jobbar på vanligt jobb också och ska sedan hem och ta hand om lantbruket de övriga timmarna. Förstår att det kanske är skillnad på om exempvis två vårdnadshavare jobbar heltid inom sitt lantbruk då barnen i stor grad kan hänga med på olika sysslor och att ett äldre barn (3-5 åring) kan roa sig själv på gården medan man sköter djuren osv.

Spinner bara vidare som inte är kopplat just till det du skrev.

Vet att det just nu pågår en statistik undersökning över blandannat hur barnen upplever sin tid på förskolan. Vi fick hem papper från BVC som skulle fyllas i inför 4a års kontrollen med lite olika frågor (typ hur barnet anser att hen sover, leker och är på förskolan osv) trodde det bara var till BVC mem när vi kom dit så skulle pappret skickas vidare för insamling.

Tyvärr sa hon inte om det bara gällde vårt län eller mer exakt vad som undersöktes (alltså på vems uppdrag) Jag hade hoppats att det kommer ge någon statistik över % hur många barn som upplever att de inte trivs på förskolan, om det är skillnad på vart de bor i landet och att man också kan börja jämföra det med statistiken över de barn som myndigheterna anser "ramlat mellan stolarna" pga lite eller ingen förskolevistelse - barn som pga språksvårigheter eller diagnos osv riskerar att hamnar efter i skola då de inte upptäckts i tid.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Is
.Ja och där är jag absolut med dig. Tänkte bara just på det du skrev om att barn på landet oftare inte va inskriven på förskolan. Då just våra siffror talar emot det.

Fast jag skrev ju redan att jag inte alls menade barn på landet generellt utan just personen i detta fallet. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera, och jag har ingen aning eller intresse om statistik kring barn på landet vs staden och tråden handlar liksom inte alls om det:confused:
 
@Is

Fast jag skrev ju redan att jag inte alls menade barn på landet generellt utan just personen i detta fallet. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera, och jag har ingen aning eller intresse om statistik kring barn på landet vs staden och tråden handlar liksom inte alls om det:confused:
Ja tror vi bara skriver förbi varandra lite 🙂. Första stycket skrev jag bara att jag inte sa emot dig och förklarade att jag bara vart nyfiken på siffrorna dvs ingen diskussion.

Andra stycket bara rena tankar om hur lantbrukare här har det med barnomsorg till skillnad mot din upplevelse. Ingen diskussion.

Tredje stycket. Skrev jag att det inte va som svar på ditt inlägg utan att jag bara spann vidare med tankegånger om att det skulle vara intressant hur siffrorna ser ut för antalet barn som själva säger att de inte trivs och/eller att de är för mycket på förskolan kontra antal barn som samhället anser inte har fångats upp tillräckligt av systemet pga för lite förskolegång.
Så egentligen bara skriftliga reflektioner inte så mycket diskussion 😊
 
Därför att vi går på knäna är det enkla svaret.
Därför att vi inte räcker till, för att vi inte klarar att leva upp till läroplansmålen, för att det i vissa fall brister rent säkerhetsmässigt, för att det är en alldeles för hög ljudnivå, för att lokalerna är för små och personalen för få.

Och varför vi jobbar kvar? För att vi älskar våra jobb, för att vi älskar barn, för att inte bli ännu en personal som försvinner från dem och för att vi kanske nånstans, förmodligen dumt nog, hoppas att det ska bli en bättre situation.
Exakt såhär är det ..
framförallt den delen om att inte bli ännu en pedagog som lämnar barnen.
Jag har jobbat inom barnomsorgen i många år och har även egna barn på förskolan. Dottern har under sina första två år på förskolan haft det rent av förjävligt pga dålig ledning uppifrån i personalfrågan. Hon har haft 43 olika vikarier på 2 år.. Och endast en pedagog var på samma avdelning längre än 1 år.
Nu har hon bytt till äldrebarnsavdelning och jag kunde inte vara mera nöjd då pedagogerna där verkligen brinner för sitt arbete med barnen och det är därför jag väljer att arbeta inom detta yrke. Om inte jag gör det, som ändå brinner för barnen och deras välmående och utveckling - vem ska då göra det? En av alla dom 43 vikarierna min dotter haft? Nej tack...
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker att idén med obligatorisk förskola från 3 år är tilltalande eftersom det minskar klyftor mellan barnen. Utlandsfödda får tillgång till svenskt språk och seder, barn som behöver stöd kan upptäckas tidigt och dåliga förhållanden hemma kan upptäckas tidigare. Barnen kommer ha en jämnare startpunkt inför skolan. Behöver alla det? Nej. Är det skadligt? Nej knappast. Nyttan är tillräckligt stor i min mening. Dock inte heltid från 3 år, det är onödigt. Men en 15 h/vecka känns rimligt.

Sen har jag tillgång till en fantastisk förskola. Ett personalkooperativ med två små grupper i ett gammalt bostadshus på en tidigare bondgård dvs många rum. Alla barnen känner all personal som jobbar i ett skift. Det byts inte personal mitt på dagen. Blir någon sjuk skiftar de personal mellan grupperna istället för att ta in vikarier. Den egna kocken och personalchefen går in och jobbar med pedagogerna när det behövs. Haken är att det bara är öppet 7.30-16, vilket blir ett jäkla pusslande för mig som bor själv och jobbar heltid. Men det är det värt. Jag tycker att den typen av förskola borde vara normen. Inte det här som beskrivs i tråden, det är ju kris och katastrof.
 
Jag tycker att idén med obligatorisk förskola från 3 år är tilltalande eftersom det minskar klyftor mellan barnen. Utlandsfödda får tillgång till svenskt språk och seder, barn som behöver stöd kan upptäckas tidigt och dåliga förhållanden hemma kan upptäckas tidigare. Barnen kommer ha en jämnare startpunkt inför skolan. Behöver alla det? Nej. Är det skadligt? Nej knappast. Nyttan är tillräckligt stor i min mening. Dock inte heltid från 3 år, det är onödigt. Men en 15 h/vecka känns rimligt.

Sen har jag tillgång till en fantastisk förskola. Ett personalkooperativ med två små grupper i ett gammalt bostadshus på en tidigare bondgård dvs många rum. Alla barnen känner all personal som jobbar i ett skift. Det byts inte personal mitt på dagen. Blir någon sjuk skiftar de personal mellan grupperna istället för att ta in vikarier. Den egna kocken och personalchefen går in och jobbar med pedagogerna när det behövs. Haken är att det bara är öppet 7.30-16, vilket blir ett jäkla pusslande för mig som bor själv och jobbar heltid. Men det är det värt. Jag tycker att den typen av förskola borde vara normen. Inte det här som beskrivs i tråden, det är ju kris och katastrof.
Jag är nog generellt emot obligatoriskhet i onödan. Egentligen till exempel även när det gäller vaccin, det är mycket bättre om 98% frivilligt vaccinerar som det varit i många år i Sverige än att det är obligatoriskt.

Tycker alltid att frivillighet och information går först så långt det bara går. När någonting är obligatoriskt verkar det bli stelt och krångligt, man måste ha kontrollapparat och ett straff. De lyckas ju inte ens med skolplikten alla gånger, varken kontrollen eller straffet, ska polisen hämta 3 åringen? Svårt.

Däremot om det anses vara ett problem med språk, bokstäver osv så kan man väl upplysa extra mycket där det behövs. Kanske om BVC kan tipsa om att förskola vore bra eller liknande. Men jag är lite skeptisk till att en sak ska vara obligatorisk för en majoritet för att man egentligen tydligen vill komma åt vissa grupper/en minoritet. Som man kanske istället kunde erbjuda något riktigt bra, som språkträning för förälder och barn. Speciellt som vissa förskolor inte heller har väldigt bra resultat när det gäller att lära ut ett visst lands språk enligt vissa artiklar. Om det är det som anses vara problemet så kanske en annan insats är det som behövs.

Här är en säkert överdriven Expressenartikel https://www.expressen.se/ledare/mal...jalper-inte-om-personal-knappt-talar-svenska/

I Malmö konstaterar förskoleförvaltning det i sin lägesbedömning för 2019:

”Som en följd av medarbetarnas varierande språkkompetens, finns förskolor där barnen inte kan erbjudas en tillräcklig språklig stimulans i det svenska språket.”

Om det där stämmer så är det ju inte ens en relevant åtgärd. Utan i så fall måste det ju vara någonting annat man vill åt med obligatorisk förskola.
 
Senast ändrad:
Jag är nog generellt emot obligatoriskhet i onödan. Egentligen till exempel även när det gäller vaccin, det är mycket bättre om 98% frivilligt vaccinerar som det varit i många år i Sverige än att det är obligatoriskt.

Tycker alltid att frivillighet och information går först så långt det bara går. När någonting är obligatoriskt verkar det bli stelt och krångligt, man måste ha kontrollapparat och ett straff. De lyckas ju inte ens med skolplikten alla gånger, varken kontrollen eller straffet, ska polisen hämta 3 åringen? Svårt.

Däremot om det anses vara ett problem med språk, bokstäver osv så kan man väl upplysa extra mycket där det behövs. Kanske om BVC kan tipsa om att förskola vore bra eller liknande. Men jag är lite skeptisk till att en sak ska vara obligatorisk för en majoritet för att man egentligen tydligen vill komma åt vissa grupper/en minoritet. Som man kanske istället kunde erbjuda något riktigt bra, som språkträning för förälder och barn. Speciellt som vissa förskolor inte heller har väldigt bra resultat när det gäller att lära ut ett visst lands språk enligt vissa artiklar. Om det är det som anses vara problemet så kanske en annan insats är det som behövs.

Här är en säkert överdriven Expressenartikel https://www.expressen.se/ledare/mal...jalper-inte-om-personal-knappt-talar-svenska/



Om det där stämmer så är det ju inte ens en relevant åtgärd. Utan i så fall måste det ju vara någonting annat man vill åt med obligatorisk förskola.
Eller https://www.mitti.se/nyheter/foraldrar-rasar-over-engelsksprakig-personal/lmqeh!1538279/

På frågan om varför man inte kan ha både svensk-talande och engelskspråkiga pedagoger svarar Adriana Marx Norén att barnen lär sig engelska snabbare om det bara pratas engelska.


– Efter två tre månader så talar de flytande engelska. Barnen är som små ”sponges”. Vi kan alltid välja den lätta vägen, men Futuraskolan har globalisering som ”mindset”, vi måste förbereda barnen på det som händer i världen.

https://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/pratas-knappt-svenska-pa-vissa-forskolor-om5317569.aspx

Nu sökte jag bara lite på måfå. Men helt ärligt det låter ju som att den första åtgärden inte är att göra förskolan obligatorisk utan att försöka förbättra språkmöjligheterna i skolan och förskolan om det är ett problem.

– I Finland, som är ett tvåspråkigt land, är det jättepopulärt att finsktalande familjer sätter sina barn i så kallade språkbadförskolor där målet är att barnen ska lära sig svenska. Pedagogerna kan båda språken, och gruppen lär sig tala ett helt nytt språk. Men då handlar det om utarbetade metoder, något vi skulle kunna titta på och lära oss av, säger hon.
 
Senast ändrad:
Jag är nog generellt emot obligatoriskhet i onödan. Egentligen till exempel även när det gäller vaccin, det är mycket bättre om 98% frivilligt vaccinerar som det varit i många år i Sverige än att det är obligatoriskt.

Tycker alltid att frivillighet och information går först så långt det bara går. När någonting är obligatoriskt verkar det bli stelt och krångligt, man måste ha kontrollapparat och ett straff. De lyckas ju inte ens med skolplikten alla gånger, varken kontrollen eller straffet, ska polisen hämta 3 åringen? Svårt.

Däremot om det anses vara ett problem med språk, bokstäver osv så kan man väl upplysa extra mycket där det behövs. Kanske om BVC kan tipsa om att förskola vore bra eller liknande. Men jag är lite skeptisk till att en sak ska vara obligatorisk för en majoritet för att man egentligen tydligen vill komma åt vissa grupper/en minoritet. Som man kanske istället kunde erbjuda något riktigt bra, som språkträning för förälder och barn. Speciellt som vissa förskolor inte heller har väldigt bra resultat när det gäller att lära ut ett visst lands språk enligt vissa artiklar. Om det är det som anses vara problemet så kanske en annan insats är det som behövs.

Här är en säkert överdriven Expressenartikel https://www.expressen.se/ledare/mal...jalper-inte-om-personal-knappt-talar-svenska/



Om det där stämmer så är det ju inte ens en relevant åtgärd. Utan i så fall måste det ju vara någonting annat man vill åt med obligatorisk förskola.
Nu tänker du som man gärna gör, när man inte har regelbunden kontakt med de områden där behovet av att barn går i förskola är allra som störst.

För det finns ju inget generellt problem, i medelklassens förorter, med att barnen inte kan svenska, eller har en försenad utveckling.

De grupper som har störst egentligt behov av gå i en bra förskola, och utsättas för svenska, träffa andra barn i allmänhet, och i synnerhet andra barn som pratar andra språk, är de som är svårast att få dit på frivillig basis.

Det har på sina håll dessutom växt fram segregerade enklaver, där olika befolkningsgrupper undviker att blanda sig med med sina grannar.

Det är bland dessa grupper, som inte heller vaccinerar sina barn, eftersom de huvudsakligen religiösa auktoriteter som man lyssnar på, säger ifrån (=drar autismkortet), där kvinnor har en mycket, mycket låg sysselsättningsgrad, eftersom de har ingen eller mycket liten skolgång/utbildning, och i den mån man har jobb eller annan sysselsättning, är mycket skeptisk till annat omhändertagande än av släktingar eller den äldre generationen, som obligatorisk förskola, i god tid inför skolstart är väldigt viktigt.

Den där liberala valfriheten, har tyvärr nått vägs ände vad avser det här problemet.

Att ha obligatorisk förskola, är ett sätt att föra integrationen av nya svenskar framåt.

Att blunda för dessa problem, är naivt, och gagnar ingen i slutändan, eftersom barn som fått resurser av samhället på ett tidigt stadium, där föräldrarna inte riktigt förmår att förse barnen med de kunskaper de behöver, även är ett sätt att förebygga sådant som gängkriminalitet.

Att då en annan blond och blåögd unge, fick börja i förskola något år tidigare än just den föräldern ville, är ingen big deal, utom för de religiösa svenskarna, som vill ha sina barn hemma, för möjliggöra största möjliga mängd indoktrinering.
 
Nu tänker du som man gärna gör, när man inte har regelbunden kontakt med de områden där behovet av att barn går i förskola är allra som störst.

För det finns ju inget generellt problem, i medelklassens förorter, med att barnen inte kan svenska, eller har en försenad utveckling.

De grupper som har störst egentligt behov av gå i en bra förskola, och utsättas för svenska, träffa andra barn i allmänhet, och i synnerhet andra barn som pratar andra språk, är de som är svårast att få dit på frivillig basis.

Det har på sina håll dessutom växt fram segregerade enklaver, där olika befolkningsgrupper undviker att blanda sig med med sina grannar.

Det är bland dessa grupper, som inte heller vaccinerar sina barn, eftersom de huvudsakligen religiösa auktoriteter som man lyssnar på, säger ifrån (=drar autismkortet), där kvinnor har en mycket, mycket låg sysselsättningsgrad, eftersom de har ingen eller mycket liten skolgång/utbildning, och i den mån man har jobb eller annan sysselsättning, är mycket skeptisk till annat omhändertagande än av släktingar eller den äldre generationen, som obligatorisk förskola, i god tid inför skolstart är väldigt viktigt.

Den där liberala valfriheten, har tyvärr nått vägs ände vad avser det här problemet.

Att ha obligatorisk förskola, är ett sätt att föra integrationen av nya svenskar framåt.

Att blunda för dessa problem, är naivt, och gagnar ingen i slutändan, eftersom barn som fått resurser av samhället på ett tidigt stadium, där föräldrarna inte riktigt förmår att förse barnen med de kunskaper de behöver, även är ett sätt att förebygga sådant som gängkriminalitet.

Att då en annan blond och blåögd unge, fick börja i förskola något år tidigare än just den föräldern ville, är ingen big deal, utom för de religiösa svenskarna, som vill ha sina barn hemma, för möjliggöra största möjliga mängd indoktrinering.
Men det för direkt till mitt inlägg nummer två. I de delar där detta är ett stort problem verkar problemet sträcka sig till att förskolorna inte har tillräckligt mycket personal som kan tala svenska för att lösa problemet. Om man alltså ska tro tidningsartiklarna och tex Malmö stad:

I Malmö konstaterar förskoleförvaltning det i sin lägesbedömning för 2019:

”Som en följd av medarbetarnas varierande språkkompetens, finns förskolor där barnen inte kan erbjudas en tillräcklig språklig stimulans i det svenska språket.”

Vidare förutsätter du här att jag bor i en av medelklassens förorter utan att ha förutsättningar att dela förskola med barn som inte gör det. Men även där förutsätter du inte rakt av 100% rätt. Eftersom jag bor i en av medelklassens förorter där staden gjort en integrationsinsats och lagt in olika typer av boenden i förorten i efterhand, samtidigt som skolan delas och ligger i ett av de mer utsatta förorterna i staden (bilbränder och skjutningar men inte mycket.). Under de förhållandena skulle jag gärna vilja tolka (utan att ha haft mer än föräldrakontakt med skolan) utfallet som att med en viss majoritet barn som talar svenska väl + att alla (förskole)lärare talar svenska riktigt hyggligt så verkar det bara vara enstaka barn som har så mycket problem med svenskan att det blir hm problem.

Den saken med skolan och hur skolan fungerar verkar totalt och helt nästan bygga på rektorn i det här fallet. Eftersom just denna har valsat i Flashback ett par varv till exempel.

Vilket ju för oss tillbaka till de områden som inte har de förhållandena i skola och förskola. Där en obligatorisk förskola skulle göra varken till eller från i språkfrågan, om artiklarna har rätt i att personalen och övriga barn inte kan tala svenska alltså.
 
Senast ändrad:
Men det för direkt till mitt inlägg nummer två. I de delar där detta är ett stort problem verkar problemet sträcka sig till att förskolorna inte har tillräckligt mycket personal som kan tala svenska för att lösa problemet. Om man alltså ska tro tidningsartiklarna och tex Malmö stad:



Vidare förutsätter du här att jag bor i en av medelklassens förorter utan att ha förutsättningar att dela förskola med barn som inte gör det. Men även där förutsätter du inte rakt av 100% rätt. Eftersom jag bor i en av medelklassens förorter där staden gjort en integrationsinsats och lagt in olika typer av boenden i förorten i efterhand, samtidigt som skolan delas och ligger i ett av de mer utsatta förorterna i staden (bilbränder och skjutningar men inte mycket.). Under de förhållandena skulle jag gärna vilja tolka (utan att ha haft mer än föräldrakontakt med skolan) utfallet som att med en viss majoritet barn som talar svenska väl + att alla (förskole)lärare talar svenska riktigt hyggligt så verkar det bara vara enstaka barn som har så mycket problem med svenskan att det blir hm problem.

Den saken med skolan och hur skolan fungerar verkar totalt och helt nästan bygga på rektorn i det här fallet. Eftersom just denna har valsat i Flashback ett par varv till exempel.

Vilket ju för oss tillbaka till de områden som inte har de förhållandena i skola och förskola. Där en obligatorisk förskola skulle göra varken till eller från i språkfrågan, om artiklarna har rätt i att personalen och övriga barn inte kan tala svenska alltså.
Jag borde naturligtvis skrivit "knapplån" efter första stycket i texten jag skrev ovan, efter som det inte handlade om dig specifikt, utan var en generell text.

Ber om ursäkt för det.
 
Våra lokaler är inte direkt utformad för att gå undan (den gruppen jag jobbar i har ett stort rum till förfogande). Det som har gjorts sedan jag började på just den här förskolan (för ett år sedan) är att dels har rummet delats av med låga ljudväggar. Sedan tömde jag en skrubb (ca 2 meter lång och 1 meter bred)där jag vet att barnen inte får vara egentligen (väggarna är omålade och skrubben är egentligen bara en väg för att ta sig till krypvinden) men det har jag gjort till lite kuddrum. Vet att det inte är helt ok men då vi, när jag skapade rummet, hade ett barn i behov som verkligen behövde kunna stänga in sig så såg cheferna mellan fingrarna. Jag har också tagit en del av personalrummet och skillt av med draperier så det finns en liten avskild läshörna för barnen men det är inte helt optimalt då dels personalen vill vara där ostört om dom har rast och dels så blir det lite för långt bort för att man ska vilja släppa barnen dit själv utan närvarande vuxen men det funkar.
Tyvärr är vi bara på den avdelningen 15timmar veckan övrig tid är vi hopslagen med andra avdelningen på en annan våning i byggnaden. Tyvärr är inte dom lika mån om möjligheten att gå undan så då är det dels väldigt många barn och lite eller ingen möjlighet att gå undan helt. Lugnaste stället där är målarrummet för där kan "bara" 6 barn vara åt gången. Deras läshörnor är 2 soffor. Den ena plaserad i fantasileks hörnan (prova ta det lugnt och läsa en saga samtidigt som någon leker mamma pappa barn ) och en har dom nyligen placerat vid bil-lek och spelhörnan. Lite bättre än den andra men skulle inte säga att det är lugnt.
Jag är nog den pedagog som kanske värdesätter vikten av valfritt lugn mest (mycket pga tinnitus).
Naturligtvis jobbar vi alla för att hela tiden hitta sätt för att skapa bra miljöer för barnen där alla mår bra men dels är det många olika barn med många olika behov som ska samsas om samma lokaler där ofta dom med mest behov som får styra möbleringen för just den barngruppen. Sedan är vi pedagoger olika. Jag har exempvis aldrig sökt mig till stora folksamlingar och somsagt har tinnitus så jag ser värdet av lugnet medans jag har kollegor som kanske alltid dras till händelserna centrum och dom ser kanske mer vikten av översyn och att barnen ska känna rörelsefrihet och aktivering. Oftast tror jag att vi kompliterar varandra men varje personal-lag har ju sin tanke med respektive avdelningen.

Före 7 och efter 15 är Vi är också ihopslagen med alla avdelningar + fritids (då fritidspersonalen behöver lägga sin arbetstid i skolan) så vi har ganska jämn belastning över dagen (mellan 6 och 7 brukar vi ta emot ca 20 barn i åldrarna 1 till 10 år )
Lugnast stunden sett till barnantal är nog mellan 7 och 7.30 då har fritids gått till sin avdelning och vi har inte tagit emot alla frukost barn än.

Sicken tråkig miljö ni verkar ha! förstår att det är frustrerande men så ser inga av de jag besökt ut.
Mina barn går på en liten förskola, 40 barn totalt. Den lilla (15 mån) började nyss. Hennes avdelning har ett större rum, sen ett mindre med mer leksaker, ett annar rum med pyssel och ett fjärde med mys/böcker och lugnare miljö. Sover gör de ute under tak i vagnar.

Sonen, 5 år, har ett större rum som delas av med låga bokhyllor, en ganska stor atelje, sen har de ett annat lekrum, ett ytterligare spel/pusselrum. Plus att de i hallen mellan dessa rum har en myshörna. Plus att han får gå in till småbarnen om han vill, de mindre ska dock vara på sin avdelning. Sen har de en fantastisk gemensam gård som också delas av naturligt med buskar/träd osv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 225
Senast: Is
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 489
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 694
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp