Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Fast inte tusan är man kräsen över matvalet om man verkligen har problem att få ihop det. Det är för mig en större varningsklocka än gamla statusar.

När man sett reportage från fattiga, ofta ensamstående kvinnor, på TV, som ojar sig över att de inte har råd med mat till barnen, är det frapperande ofta de antingen röker eller har tobak och en baginbox framme på bordet. Då är det kanske inte pengar som är lösningen. Mer en coach som lär ut prioriteringar och stödjer.
 
Jag hade meddelat admin. vad som utspelat sig under samtalet och vad du upptäckt efter. Vad de sedan gör med informationen får de ansvara för.

Själv hade jag nog känt mig lurad. Även om det är lite Facebook-skryt stämmer säkert det mesta, t ex dagsutflykt och andra mindre detaljer.

Att ha råd att röka när det inte finns mat tycker jag är helt häpnadsväckande.

Tillägger: jag vill inte villkorera en gåva, men samtidigt är jag ute efter att hjälpa de som verkligen har det svårt. Inte de som prioriterar fel.
 
Senast ändrad:
Min brors dåvarande fru bad min mor om matlådor till sina föräldrar då de båda är sjukskrivna och inte har det så fett. Mamma stod en hel helg och lagade mat, packade i matlådor och frös ned. Hon körde även dit och lämnade maten. Det var grytor, fiskrätter, pajer och gratänger.

En vecka senare ringer brorsans dåvarande fru upp igen. Hon informerade mamma om att de kastat matlådorna, för de var fel mat. Vad de ville ha var stek, biff och sådant som mina föräldrar själva bara äter till söndagsmiddag, "så om du kan skicka sån mat så kan de äta den".

Det finns så mycket tokigt folk...
 
Alltså, sådant här är verkligen något som "grinds my gears" så att säga. Jag har själv växt upp med en ensamstående mamma som jobbade två jobb och fick ta lån för att ha råd med att låta oss göra det vi älskade (rida) och sätta mat på bordet. Hon köpte inget till sig själv och fick inte heller någon hjälp - men tänk om hon hade kunnat få det och någon som hade det bättre ställt hade "stulit" den chansen av henne. Nä fyfan. Meddela admin och skit i att åka dit säger jag! Vad är det för FEL på människor?
 
...frapperande ofta de antingen röker eller har tobak och en baginbox framme på bordet. Då är det kanske inte pengar som är lösningen. Mer en coach som lär ut prioriteringar och stödjer.
Samt trisslotter för en hundring varje gång det handlas. Och en korsordstidning.
 
Sådant som TS och andra skriver här att jag aldrig någonsin kommer att engagera mig i G.P och dylika sidor. Jag har nämligen både sett och hört om så många fall där folk inte alls har det så knapert som det påstås och så anmäler dom sig till sidan och får massa grejer.
En tjej bl.a. vet jag fick en massa kläder (overaller m.m.) via givare från den sidan som hon sen genast sålde på Tradera och festade upp pengarna.

Klart det finns folk som verkligen är i behov men jag ser det som att vi har ett socialt skyddsnät i sverige och har man det så knapert som vissa påstår så kan man gå till soc eller kyrkan. Klart man blir hjälpt då. Blir man inte hjälpt har man antagligen inte ett regelrätt behov.

Blir bara så förbannad på folk som utnyttjar andra människors välvilja och goda hjärta. Till TS - hade jag varit du hade jag aldrig i livet åkt dit med grejerna om jag upptäckt det du gjort. Tvärtom så hade jag anmält till sidans admin ögonaböj.
 
Jag har också hjälpt en del! Men har råkat ut för några märkliga saker nu så jag tror jag avstår framåt eller när jag vet att hjälpen verkligen behövs.
 
Jag deltog en gång i ett adhoc-projekt för att hjälpa en person utan eget arbete att skaffa en ny dator. Det blev i och för sig en dator till sist, och det fanns ett behov av datorn, men det var en jäkla pärs på vägen dit. Vilket bland annat @Jeffery känner till. :)Det är min första, enda och troligtvis sista erfarenhet av personligt riktat bistånd på det sättet, i övrigt går jag hellre genom hjälporganisationer typ Frälsningsarmén, köper Faktum och sånt.

I teorin är det jättefint och jag förstår verkligen både glädjen hos de som verkligen behöver och får kassar hemburna, och hos givaren som (i bästa fall) får ta del av glädjen mer omedelbart än genom att sätta in på ett konto. Men det finns alltid folk som passar på att utnyttja andras snällhet och jag hade blivit bränd för gott i TS ställe. Det känns ändå som att det borde vara svårare och omständigare att snylta till sig sånt som andra hade behövt bättre, om man går via då till exempel Frälsningsarméns kanaler.
 
Jag deltog en gång i ett adhoc-projekt för att hjälpa en person utan eget arbete att skaffa en ny dator. Det blev i och för sig en dator till sist, och det fanns ett behov av datorn, men det var en jäkla pärs på vägen dit. Vilket bland annat @Jeffery känner till. :)
Ja fy. Det var en historia värd en egen filmatisering.
Men, med lyckligt slut!
 
Förstår din känsla.

Det kan även vara så att det inte är personen själv ifråga som lagt pengar på det du ser på bilderna. Det kan vara nån annan som stått för utgifterna. Svårt att veta vilket det är.

Det jag tänker är att vem vill visa sin fattigdom på facebook? Inte så många tror jag. Så kan man visa upp annat så gör säkert dom flesta det.
 
Förstår din känsla.

Det kan även vara så att det inte är personen själv ifråga som lagt pengar på det du ser på bilderna. Det kan vara nån annan som stått för utgifterna. Svårt att veta vilket det är.

Det jag tänker är att vem vill visa sin fattigdom på facebook? Inte så många tror jag. Så kan man visa upp annat så gör säkert dom flesta det.

Så kan det ju vara. Jag tänker också att på Facebook vet man inte bakgrunden dvs kan man ha böivit bjuden av vänner, shopping kan vara present till barnen från mormor etc.
Men- det jag reagerar mest på är att de inte ville ta emot viss mat. Om jag inte hade haft mat skulle jag vara tacksam gör det jag skulle få, inte bestämma vad jag ville ha exakt om det inte handlar om allergier etc.
 
När jag har bidragit via Giving people har jag först kontaktat mamman jag fått kontaktuppgifter till, de har rekommenderat att man gör så. Då har jag fått reda på exakt vad just den familjen behöver så jag har inte behövt känna att jag handlar "i onödan". Dessutom har jag fått åtminstone någon chans att göra en bedömning av personen, utöver den koll som Giving people själva gjort.

I ett fall hade mamman säkerligen ett NPF som skulle ha förklarat t ex om hon sagt som din mottagare - att hon inte ville ha älgkött eller fisk. En vän som storhandlade åt en familj via en annan hjälpsida hade redan upptäckt att mamman samtidigt letade foderhäst. Hon hade NPF-diagnos.

I ett annat fall som jag hjälpte upptäckte jag att mamman nyss tagit sig ur ett drogmissbruk - så nyss att hon antagligen inte alls var säker för risken för återfall så att pengarna gick dit istället för till mat åt barnen.

Men: oavsett de vuxnas leverne så är det barnen hjälpen handlar om. Även om mamma röker eller letar foderhäst eller gör något annat hon inte borde så behöver barnen mat och hjälp.

Sedan finns det naturligtvis folk som är rent oärliga och lyckas bluffa till sig hjälp. Men är man rädd för det tycker jag inte att man ska bidra, man mår bara dåligt över såna grubblerier. Jag räknar med att jag kan bli blåst nån gång - men trots allt har jag isåfall hjälpt fler än blivit lurad.
 
Men- det jag reagerar mest på är att de inte ville ta emot viss mat. Om jag inte hade haft mat skulle jag vara tacksam gör det jag skulle få, inte bestämma vad jag ville ha exakt om det inte handlar om allergier etc.

Jag hade med varit extremt tacksam.

Samtidigt så slutar man aldrig förvånas över hur folk är och kan bete sig. Tycker inte att personen direkt sitter i sån sits att det kan väljas och vrakas utan tacksamt borde tas emot. Men man kan som bekant inte ändra eller uppfostra andra. Har man inte "vett" att inse sin situation så kan andra inte göra så mycket för ändra på det. Den tråkiga konsekvensen blir att man uppfattas som otacksam och det är nåt personen borde tänka på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 882
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 149
Senast: tanten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 306
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp