Bukefalos 28 år!

Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

makarontanten

Trådstartare
Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en sida. Sidan, som jag inte vill skriva ut namnet på, handlade om att hjälpa folk som hade det svårt ekonomiskt. Den ena tårdrypande historien efter den andre fanns på sidan, och jag kände att jag också vill göra något. Inte rik själv, men jag kan dela med mig av det jag har.

Tog kontakt med administratör för sidan och skrev ett mail, där jag förklarar att jag själv inte har det så extremt gott ställt, men att jag gärna vill bidraga med något. Skrev att jag hade mycket kläder i vissa storlekar, att jag hade en hel del heminredningsprylar som blivit över hemma och att jag gärna bidrager med ett par kassar mat till någon som verkligen behöver, men gärna i närheten av mig själv ( inom en radie på ca 5 mil). Administratör blev tacksam, och skickade mig idag ett mail om att det fanns en person i närheten som behövde hjälp. Ska inte hänga ut personen i detalj, men enligt beskrivningen fanns flera barn, personen var ensamstående och sommaren var svår då barnen var hemma mer, det ekade tomt i kyl och frys och personen ville gärna kunna ta med barnen på en liten utflykt eller liknande för att rädda sommaren. Jo, det lät ju som att familjen behövde hjälp och att ge ett litet bidrag så barnen kunde få en fin sommar med mat på bordet.

Jodå, jag ville hjälpa dem. Åkte iväg och storhandlade ordentligt med storpack i det mesta, la till lite gott i form av godis, chips, kex, baguetter mm. La ner en engångsgrill och köpte både kött, marinader, grillkorv, bröd och ketchup för att kunna bidraga med en liten picknick iallafall. Tog ett kuvert och stoppade ner 300 kr + två biobiljetter jag hade liggandes hemma, för att kunna bidraga med ytterligare en liten utflykt och skrev att detta var en liten överaskning för att ni ska kunna göra något litet i sommar iallafall.

Så långt var allt väl, tills administratör skickar kontaktuppgifter på den som behövde hjälp. Jag ringde upp denne, sa att jag ringde för att hjälpa och frågade lite om det var något mer särskilt det behövdes inhandlas, eller om det fanns något hemma som jag inte behövde tänka på att köpa. Personen var trevlig, men jag fick sköta snacket. Jag sa att jag hade överblivet älgkött i frysen, vill ni ha? Nej, det gillar vi inte blev svaret. Jag : Jag har en vän som fiskar mycket, jag har både gädda, gös och abborre i frysen som jag har fått, skulle det vara något? Nej, barnen gillar inte fisk ( det köper jag, men hur fattig är man om man inte tar emot mat om man har det svårt?). Nåja, fick lite andra saker på listan som skulle köpas och vi bestämde att ses imorgon för överlämning.

Nyfiken som man är, så sökte jag namnet på fb och personen kom upp och hade öppen profil. Statusar handlar om grillkvällar, om hur ölen ligger på kylning, att de vart på bio, vart och shoppat, att de vart på utflykt, är i leksaksaffärer, sitter på balkognen och röker och dricker kaffe mm. Barnen (alla utom ett) är dessutom i övre tonåren och kanske inte i samma behov av utflykter som jag trodde.

Nu känns det inte så jäkla bra längre. Jag har lovat att hjälpa dem, jag har handlat, och självklart står jag för det och kommer överlämna det mesta som jag hade tänkt imorgon. MEN, ber man om hjälp såhär som personen gjort, och ändå har råd ( enligt statusar) med en massa av dessa saker jag räknat upp ( öl, shopping, rökning), samt tackar nej till en hel del mat jag erbjöd, så tycker jag inte att man är helt ärlig och har det så jättesvårt.

Jag ville göra något gott, men nu känns det mest som att jag tar mina surt ihoptjänade pengar till att själv leva lite snålare för att någon ska få hjälp på fel grunder.

Hur tänker ni om detta? Är det jag som är snål och tänker fel, eller är det folk som inte har skam i kroppen som gör såhär och utnyttjar allt de kan? Jag hade ju så gärna velat hjälpa någon som var riktigt fattig, som skulle bli glad över varje matbit, som jag förgyllde sommaren för, att de skulle ha mat på bordet och även kunna göra något litet extra för att förgylla vardagen.....
 
Jag kan förstå hur du känner dig men samtidigt, hur vet du att uppdateringarna stämmer? Personligen föredrar jag att hjälpa anonymt, det är inte mitt ego som ska boostas av att jag gjort något bra utan det är en medmänniska som ska få hjälp. Nu säger jag givetvis inte att du gjorde det för att boosta ditt ego, det är mer en generell observation.

Samtidigt är jag väl en sådan som har lätt för att vara för snäll men jag kan säga att om jag inser/får veta att jag blivit utnyttjad är det helt stopp. Skulle med lätthet kunna säga upp bekantskapen med någon som utnyttjar mig.
 
Fast nu har jag ju redan lovat ( innan jag upptäckte fb-sidan) personen att komma imorgon och jag har iallafall den moralen i kroppen att har jag lovat, så håller man det ( lurad eller inte). Men, ska erkänna att jag plockat ur pengarna, biobiljetterna och engångsgrillen ur en av kassarna jag köpt och plockat ihop till personen ;-)
 
Fast nu har jag ju redan lovat ( innan jag upptäckte fb-sidan) personen att komma imorgon och jag har iallafall den moralen i kroppen att har jag lovat, så håller man det ( lurad eller inte). Men, ska erkänna att jag plockat ur pengarna, biobiljetterna och engångsgrillen ur en av kassarna jag köpt och plockat ihop till personen ;-)
Jag hade ersatt det med fisk, ty fisk är nyttig mat.
 
Jag kan förstå hur du känner dig men samtidigt, hur vet du att uppdateringarna stämmer? Personligen föredrar jag att hjälpa anonymt, det är inte mitt ego som ska boostas av att jag gjort något bra utan det är en medmänniska som ska få hjälp. Nu säger jag givetvis inte att du gjorde det för att boosta ditt ego, det är mer en generell observation.

Samtidigt är jag väl en sådan som har lätt för att vara för snäll men jag kan säga att om jag inser/får veta att jag blivit utnyttjad är det helt stopp. Skulle med lätthet kunna säga upp bekantskapen med någon som utnyttjar mig.

Detta sker på ett sätt anonymt. Man skickar mail till admin. om att man kan hjälpa någon och då får man kontaktuppgifter till denne och kommer överens om att ses för överlämning.
 
Det blir ju liksom större chans att man fortsätter att ge om man tycker är det är nån mening med det.

Helt sant. När jag var och handlade så gjorde jag det med glädje. Tänkte att det här är gott, det här gillar barn, detta kan de ha som fredagsmys och detta kan de få till en picknick av. Pengarna räcker till att göra något kul och barnen får lite lyxigare frukost om jag köper detta och detta... Hm, nu känns det som att jag ger bort detta av helt fel grunder och att en ensam mamma som verkligen har det supersvårt får avstå hjälp för att någon vill ha mer än var den har bara...
 
Jag gör inte detta för att boosta upp mitt ego, jag ville hjälpa någon, men jag ville hjälpa någon som blev glad,tacksam och behövde det :-)

Som sagt, jag tror verkligen inte att du gjorde det för att boosta ditt ego, det var en generell iaktagelse. Det finns garanterat de som gör det och jag förstår hur man hamnar i det. Därför hjälper jag anonymt.

Om det stämmer det du hittade om de som behövde hjälp är det gräsligt för jag gillar upplägget men någonstans bygger det ju på att folk är ärliga.
 
Men fy.. Även om folk kan överdriva sina FB-statusar och försköna sanningen så låter det där inte som att de verkligen behöver den hjälpen som det utgetts. Vad säger administratören? Hade tveklöst kontaktat denne.

Jag har hjälpt till på samma vis som dig. Fast med mer förväntat resultat - alltså underlätta för och hjälpa en ensamstående mamma som hade det knapert. Känner exakt igen hur du kände när du handlade osv. Vill inte tänka på hur jag reagerat om jag sen uppräckt samma sak på FB som dig :/
 
Jag har också varit sådär snäll och velat hjälpa till och har ungefär din erfarenhet av det. Tyvärr är det många som luras alt faktiskt HAR pengar men inte kan prioritera och hålla i dem. Ett exempel är en familj som sökte vinteroveraller via en sida jag erbjöd mina barns gamla (coop och Kaphal och Lindexoveraller) men det dög inte för det var inte fina märken. Läser man på dessa sidor har vissa familjen väldigt märkliga krav, blöjor skall vara ett visst märke, sköljmedel ett visst märke, kläder ett visst märke osv.

Försökte även hjälpa min sons kompis där jag sedan länge fattat misstankar om att han kanske inte det så bra hemma då han kom för att äta varje dag, när han kom bad han sonen om mat hela tiden, kunde dyka upp vid frukost och gå vid 22 tiden utan att någon frågade efter honom (killen var 7 år då). Han berättade också om hur hans föräldrar inte hade pengar och att det inte fanns mat och att de fått låna pengar och att han tyckte det var jobbigt. Strax därefter kommer ungen med flertal 100-lappar i fickorna och drar med sonen på godis och läskinköp, han köpte även juklappar till hela vår familj (mig, sambon, sonen och lillasyster). Sonen fick såklart fixa en julklapp till honom med, en t-shirt.

Nu föll det sig så att jag köpte en sak av mamman som de levererade hit och lade sedan till henne på FB eftersom barnen ju umgicks och det var ett sätt att få kontakt med henne eftersom ingen tycktes bry sig. So far soo good. Under de 15 minuterna de var här rökte mamman och pappan säkert 3 cigg var, på FB visar hon bilder på resor, dagsutflykter och i nästa veva är det låååånga inlägg om att hon är sjuk, inte har någon inkomst, barnen har aldrig gått på bio osv osv. Pojken fortsätter besöka oss regelbundet, fortfarande med div hundralappar i fickorna, han fick även ganska mycket kläder efter vår son då han inga hade enligt mamman (de kläderna har han aldrig använt). Något är bara väldigt kontakt med den familjen, alla utflykter, alla cigg, alla pojkens hundralappar han alltid har och mammans klagan över att det aldrig finns pengar.

Jag kanske har blivit cynisk men jag har lagt ner det där med att hjälpa om jag inte är 100% på att hjälpen behövs, tyvärr ville jag så väl men känner mig i nuläget mest grundlurad. Vet också flera både irl och läst på olika forum personer som blivit "lurade" ungefär som du nu, där det inte handlat om att man behövt saker eller att man "sitter i sjön" utan att man vill ha fina saker gratis. Himla trist när sidorna kunnat använts til de som faktiskt ÄR fattiga/inte har det så gott ställt och behöver hjälp på riktigt.
 
Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en sida. Sidan, som jag inte vill skriva ut namnet på, handlade om att hjälpa folk som hade det svårt ekonomiskt. Den ena tårdrypande historien efter den andre fanns på sidan, och jag kände att jag också vill göra något. Inte rik själv, men jag kan dela med mig av det jag har.

Tog kontakt med administratör för sidan och skrev ett mail, där jag förklarar att jag själv inte har det så extremt gott ställt, men att jag gärna vill bidraga med något. Skrev att jag hade mycket kläder i vissa storlekar, att jag hade en hel del heminredningsprylar som blivit över hemma och att jag gärna bidrager med ett par kassar mat till någon som verkligen behöver, men gärna i närheten av mig själv ( inom en radie på ca 5 mil). Administratör blev tacksam, och skickade mig idag ett mail om att det fanns en person i närheten som behövde hjälp. Ska inte hänga ut personen i detalj, men enligt beskrivningen fanns flera barn, personen var ensamstående och sommaren var svår då barnen var hemma mer, det ekade tomt i kyl och frys och personen ville gärna kunna ta med barnen på en liten utflykt eller liknande för att rädda sommaren. Jo, det lät ju som att familjen behövde hjälp och att ge ett litet bidrag så barnen kunde få en fin sommar med mat på bordet.

Jodå, jag ville hjälpa dem. Åkte iväg och storhandlade ordentligt med storpack i det mesta, la till lite gott i form av godis, chips, kex, baguetter mm. La ner en engångsgrill och köpte både kött, marinader, grillkorv, bröd och ketchup för att kunna bidraga med en liten picknick iallafall. Tog ett kuvert och stoppade ner 300 kr + två biobiljetter jag hade liggandes hemma, för att kunna bidraga med ytterligare en liten utflykt och skrev att detta var en liten överaskning för att ni ska kunna göra något litet i sommar iallafall.

Så långt var allt väl, tills administratör skickar kontaktuppgifter på den som behövde hjälp. Jag ringde upp denne, sa att jag ringde för att hjälpa och frågade lite om det var något mer särskilt det behövdes inhandlas, eller om det fanns något hemma som jag inte behövde tänka på att köpa. Personen var trevlig, men jag fick sköta snacket. Jag sa att jag hade överblivet älgkött i frysen, vill ni ha? Nej, det gillar vi inte blev svaret. Jag : Jag har en vän som fiskar mycket, jag har både gädda, gös och abborre i frysen som jag har fått, skulle det vara något? Nej, barnen gillar inte fisk ( det köper jag, men hur fattig är man om man inte tar emot mat om man har det svårt?). Nåja, fick lite andra saker på listan som skulle köpas och vi bestämde att ses imorgon för överlämning.

Nyfiken som man är, så sökte jag namnet på fb och personen kom upp och hade öppen profil. Statusar handlar om grillkvällar, om hur ölen ligger på kylning, att de vart på bio, vart och shoppat, att de vart på utflykt, är i leksaksaffärer, sitter på balkognen och röker och dricker kaffe mm. Barnen (alla utom ett) är dessutom i övre tonåren och kanske inte i samma behov av utflykter som jag trodde.

Nu känns det inte så jäkla bra längre. Jag har lovat att hjälpa dem, jag har handlat, och självklart står jag för det och kommer överlämna det mesta som jag hade tänkt imorgon. MEN, ber man om hjälp såhär som personen gjort, och ändå har råd ( enligt statusar) med en massa av dessa saker jag räknat upp ( öl, shopping, rökning), samt tackar nej till en hel del mat jag erbjöd, så tycker jag inte att man är helt ärlig och har det så jättesvårt.

Jag ville göra något gott, men nu känns det mest som att jag tar mina surt ihoptjänade pengar till att själv leva lite snålare för att någon ska få hjälp på fel grunder.

Hur tänker ni om detta? Är det jag som är snål och tänker fel, eller är det folk som inte har skam i kroppen som gör såhär och utnyttjar allt de kan? Jag hade ju så gärna velat hjälpa någon som var riktigt fattig, som skulle bli glad över varje matbit, som jag förgyllde sommaren för, att de skulle ha mat på bordet och även kunna göra något litet extra för att förgylla vardagen.....

Jag vet nog vilken sida du menar och jag har själv hjälpt en familj där. Vad otroligt tråkigt att du råkat ut för detta, i mitt fall var det ärliga människor som blev otroligt tacksamma för det jag gav och jag delar nästan dagligen inlägg från sidan på min sida för att fler ska få hjälp. Jag hade blivit väldigt besviken och vrång om jag upptäckte det du hade upptäckt och jag hade nog som någon skrev plockat ur godsakerna i vreden haha kontakta admin, det hade jag gjort. Och hoppas du hittar någon där som faktiskt behöver din hjälp och blir tacksam :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 820
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 015
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 963
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 032
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp