Tror det är viktigt att komma ihåg att det egentligen handlar om en gradient, inte några egentliga skarpa gränser. Bor man mitt i en zon kan man nog räkna med att växter som tolererar just den zonen kommer att klara sig. Ju närmare en gräns man bor, desto mer gäller grejen ”prova sig fram”. Plantera mer okänsliga växter på de mer oskyddade platserna och känsligare växter på platser med ett varmare mikroklimat, tex i en solig, vindskyddad hörna vid huset. (Har för mig att jag sett någonstans att det kan skilja upp till 2 zoner mellan det soliga hörnet och den egentliga zonen.)
Zonerna rör sig väl uppåt, men det är ju inte linjärt, utan ena året är det ”varmt” andra ”kallt”. Bara det att de ”varma” åren blir mer och mer vanliga, och tillslut halkar ställe X över gränsen och räknas som att det ingår i en annan zon.
Zonerna rör sig väl uppåt, men det är ju inte linjärt, utan ena året är det ”varmt” andra ”kallt”. Bara det att de ”varma” åren blir mer och mer vanliga, och tillslut halkar ställe X över gränsen och räknas som att det ingår i en annan zon.