Odlingszon

Bukefalos 30 år!

Tror det är viktigt att komma ihåg att det egentligen handlar om en gradient, inte några egentliga skarpa gränser. Bor man mitt i en zon kan man nog räkna med att växter som tolererar just den zonen kommer att klara sig. Ju närmare en gräns man bor, desto mer gäller grejen ”prova sig fram”. Plantera mer okänsliga växter på de mer oskyddade platserna och känsligare växter på platser med ett varmare mikroklimat, tex i en solig, vindskyddad hörna vid huset. (Har för mig att jag sett någonstans att det kan skilja upp till 2 zoner mellan det soliga hörnet och den egentliga zonen.)

Zonerna rör sig väl uppåt, men det är ju inte linjärt, utan ena året är det ”varmt” andra ”kallt”. Bara det att de ”varma” åren blir mer och mer vanliga, och tillslut halkar ställe X över gränsen och räknas som att det ingår i en annan zon.

Hur "exakt" är indelningen i odlingszoner?
Jag fattar ju att det inte är superexakt, men ändå...
Jag hoppas kunna köpa mig ett litet hus (ska bara hitta en bank som vill låna mig tillräckligt mycket pengar...) och när jag kollar odlingszonen för platsen så är det zon 1. Yey! :D
Men så tittar jag på kartan så inser jag att det är svårt att bortse ifrån att gränsen mot zon 2 går bara ett par hundra meter bort... Vågar jag ändå glatt utgå ifrån att det är zon 1 eller ska jag förutsätta zon 2? Är det bara avståndet som avgör i såna här fall, eller är det hur omgivningen ser ut som har mer betydelse?
Visa bifogad fil 184869
Det är omgivningen som har betydelse, läge, hur huset står, stenväggar och annat. Man kan ha en viss odlingszon i sin trädgård eller bo i ett totalt köldhål.

(här räcker det med att åka till stallet för att temperaturen ska sjunka några grader och isen ligga kvar).

Jo att klimatförändringar gör att det blir kortare vintrar etc och djurlivet förändras som att t ex fästingar flyttar längre norrut, så är det ju. Men just odlandet har iaf jag inte märkt så stor skillnad, vore intressant att få veta mer om det. Min växtzon har varit 4 många år nu och det är inte 3.5 eller 3, jag har provat. Intressant dock. Det kanske märks i Norrland mer?
Nej zon 4 kanten flyttar precis genom Uppsala.
(Men ja iofs ju längre norrut man är desto snabbare går uppvärmningen, dvs man påverkas mer.)

Det var inte många år sedan man kunde åka skridskor till Stockholm i Vikingarännet, sedan blev det vissa år, alltmer sällsynt, nu försöker aldrig någon dra ihop det längre. Mamma brukade oftast kunna åka långfärds från december, nu har man tur om det kommer isar i januari/februari.

Men du märker väl inte på odlandet om du inte försöker zonknäcka?
Eller ägnar dig åt vintersport. (om man inte ägnar sig åt vintersport hade man kunnat tro att vintern i år varit kall och snöig tex.)

https://www.uu.se/institution/geove...la-defineras-nu-som-ett-varmtempererat-klimat

Uppsala har i genomsnitt blivit 1.5 grader varmare de senaste 30 åren och går nu från att definieras som ett kalltempererat klimat till att bli en varmtempererat klimat.
- Det är en enorm ökning och det innebär en klimatzonsförflyttning, säger Cecilia Johansson, lektor i meteorologi.
https://fof.se/artikel/klimatforandringar-far-uppsala-att-byta-klimatzon/
Ökningen innebär också en klimatzonsförflyttning. Uppsala har tidigare klassats som kalltempererat klimat, men definieras nu som varmtempererat. Gränsen har historiskt gått mellan Uppsala och Stockholm, så utvecklingen var väntad. Baserat på klimatdata från SMHI är det troligt att fler områden bytt klimatzon de senaste 30 åren. Det gäller exempelvis stora delar av småländska höglandet.

Senast ändrad:
Det är omgivningen som har betydelse, läge, hur huset står, stenväggar och annat. Man kan ha en viss odlingszon i sin trädgård eller bo i ett totalt köldhål.

(här räcker det med att åka till stallet för att temperaturen ska sjunka några grader och isen ligga kvar).
Nu såg jag att gränsen mellan zon 3 och 4 går precis vid stallet just nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar