Ögoninflamation!

linzan

Trådstartare
Hur behandlar man det? Kan man spola ögat med nånting? Vet ej om det är nån skit hon har fått i ögat nämligen!
 
Min häst får stopp i tårkanalen ibland och veterinären måste komma ut och spola. Man kan göra det själv, men första gången så är det nog bäst att få hjälp. Jag brukar annars göra rent med koksalt och om det inte går över så brukar jag använda en ögonsalva som är receptbelagd.
 
minn förra häst hade rinnande ögon, fick tipse att spruta med koksaltlösning. Men efter två gånger fick vi sluta. Gjorde jättejätteförsiktigt men hon började stegra sig tom :crazy: Tyckte INTE om det :smirk:
 
om det är hästen som har det så finns det ett virus som har drabat en hel del hästar. Ögat blir ganska rött och det kommer gul gegga. Detta virur(om det kan vara det) så behandlar inte veterinärerna utan man skall själv bara tvätta med koksaltlösning. Så skall det försvinna inom en vecka.
 
du kan spola med ögonvatten som är för oss själva,jag har også problem med ögat på min häst,och tog hem ögonvatten från sjukhuset och spolade,då skall du spola från baksida till framsida. det är nått som går nu blandt hästar,vet inte vad det är,men min systers stall har nestan alla hästar problem med ögonen,dom tror det skyldes flugor eller knotten.jag ringde veterinär i helgen för att jag ville ha hjälp,gissa vad,veterinären ville inte ens komma ut å titta,hon sa bara att det går över.vilken bra veterinär säger jag då.hoppas det är bättre med din häst,lycka till.
 
så sa våran veterinär med men efter mycket om och men fick vi ut våran men de kunde ändå inte göra något åt det är ett vandrande virus som tydligen har spridit sig ordentligt. Men jag har tvättat med koksaltlösning och tvättar bakifrån och fram och det är snart borta men ett tag så det illa ut. Men visst borde veterinärer vilja åka ut och kolla försäkerhets skull? Tänk så hade det varit något allvarligt :(
 
Du har redan fått en hel del bra svar - ville bara lämna några ytterligare tips.

Koksaltlösning finns som ögonskölj på apoteket (för människa då, men går lika bra till häst). De finns förpackade i små smarta engångsflaskor (eller vad jag ska säga) som räcker att skölja ett öga, ibland kan det behövas flera. Flaskorna sitter ihop flera stycken och kan köpas i rätt stor mängd. (blev lite flummigt - hoppas du förstår)

Det ska även finnas en receptfri ögonsalva som kan användas - vet ej vad den heter. Det är en gul liten tub, salvan är åxå gul.

Detta har hjälpt våra hästar i alla fall. Den som såg värst ut sköljdes och fick salva, den som hade lindrigare symptom räckte det med att skölja några gånger.

Lycka till!
 
Min häst har också fått ögoninflammation och det är även fler hästar på samma gård. Jag tror att det beror på småknotten som är hemska på kvällsidan. Jag sköljer med koksaltlösning som finns att köpa i små tuber på apoteket. Jag ringde även veterinären i dag så jag får en receptbelagd salva. Det vill inte gå över, så jag hoppas att det blir bättre nu.
 
Min häst hade presis det, men det är över :bow:

Spolade först med koksaltlösning några dagar utan resultat.

Sen gick jag till apoteket och köpte en salva :banana:
Noviform tror jag den hette.
Kan användas till alla djur och männoskor.


Nu efter ca. 1,5 vecka så är det bra igen.

Tror dock inte att det var en inflamation utan att kan kommit åt med något i ögat, då det var ett sår på ögonlocket :crazy:

Men nu är det bättre, 98% bra :bump: :bump:
 
jo,jag vart veldig arg då hon inte brydde sig om att komma titta på hans öga,men han börjar bli återställd nu,som skönt är,jag var veldig bekymrat faktisk.men det säger lite om veterinären när hon säger så på telefonen. :mad:
 
Ja alla svaren finns ju redan här men ville bara tillägga att det finns ögonskölj på apoteket i sprayflaska. kanonbra för de hästar som inte klarar av att man håller på med dem för nära ögonen.
 
Att inte förglömma flugskydd.
Koksalt är bra.Men flugskydd är bra då det är mycket odjur som sätter sig i ögonen .Lite vätska från ögonen och dom hj---a små fena är där och irriterar. :devil:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 484
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Ajda
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
461
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 481
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp