Ögontjänare

E

ElisabetBentmar

Min ponny är nästan som en ögontjänare.
Förra veckan så följde min kompis med mig till stallet, hon rider och är van vid hästar.

När hon skulle gå in i boxen till ponnyn så vänder hon och slår, med båda bakbenen så att hon åker baklänges ut ur boxen (hon klarade sig utan en skråma).
Ponnyn blev inte rädd för henne utan surade mot henne först.

Så här har hon aldrig gjort mot mig, hon skulle aldrig våga. Är det någon som har varit med om detta som har löst det på ett smart sätt? Hur ska jag göra?

Hlsn Elisabet :confused:
 
Oj då jag läste inte mitt inlägg förren en stund efteråt.

Jag menar att ponnyn kör med de flesta andra som hanterar henne men inte mot mig. Tex så kan hon stå och stampa med ett framben i marken när någon annan sysslar med något runt om henne. Eller så hugger hon i luften. Eller tränger en mot väggen.
När jag närmar mig och morrar lite åt henne så är hon så oskyldig så.

Hlsn Elisabet :rofl:
 
Vilken respekt hon måste ha för dej... och de är ju bra, synd bara att hon inte har det för alla...
 
hon verkar ju helt klart vara en "enmanshäst"! :) Min häst var så förut men jag vande henne vid andra människor. jag tog med mig dom in i boxen och lät dom hälsa på henne medan jag var med. När hon såg att det var ok och att jag tyckte det var ok så gav hon sig och nu är det inga som helst problem för någon annan att ta ut henne i stallgången och pyssla om henne! Lycka till!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Ouppfostrad och kaxig tycker jag det låter som!

Konsekvens, konsekvens & åter konsekvens krävs från alla som hanterar henne.
Det är INTE ett acceptabelt beteende!
 
Precis, men hur är man konsekvent för någon annan? Det funkar ju uppenbarligen jättebra med ägaren men inte med andra.

Det enda man kan göra då är ju att ge de andra som ska hantera hästen tips om hur man ska gå till väga. Tyvärr är det inte alla som tar till sig sådant och inser inte att Rom inte byggdes på en dag.
 
kanske testar hästen personen om den är "ny"? "Besökaren" kankse kan komma med någon go´bit åt hästen och prata med den, men det kan ju också varit så att någon varit elak mot hästen så att den inte har förtroende för "nykomlingar". Jaa, det kan ju bero på nästan vad som helst..... Sen kan ju inte jag heller så mycket om sånt heller, har aldrig varit med om det själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp