Öm av Back on track täcket?

Magica

Trådstartare
Har för en vecka sedan köpt ett back on track täcke som jag nu vänjer hästen vid. Han hade det 1,5 h första dagen och sedan har det gått upp till 2,5 h (långsam invänjning under en veckas tid).

Detta köptes på inrådan av massören då hästen är lite öm i länden. Han har alltid sänkt länden/rumpan vid uppsittning (mindre ju varmare han är) men enbart vid första uppsittningen. Sen kan du hoppa av och sitta upp 10 gånger till utan någon sänkning. Men sen början av användandet av BoT täcket sänker han sig rejält och går sänkt en långsida kanske. sen släpper det. Kan han ha blivit öm av täcket?

Har läst att både häst och människa kan bli öm i början. Jag har själv ett nackskydd (köptes samtidigt som täcket) och har blivit öm av det nu under denna invänjningsvecka. Men mest efteråt, inte under tiden. Vad innebär detta? Minska tiden (nu tänker jag på hästen) eller öka den så att täcket får mer verkan och på så sätt kanske ömheten försvinner? Eller ska jag ta bort det helt och vänja in det långsammare igen? Tycker jag varit försiktig redan...:confused:

Någon mer med dessa erfarenheter som vill dela med sig? Tips?
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Ja hästen kan bli vändigt öm av BoT. Därför ska man ta det lugnt. Minska tiden då hästen har det på sig och öka succesiivt.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Ska jag minska tiden ännu mer? Är upp i 2,5 h som mest nu. efter en vekca. ska jag gå ner igen till 1 h ett par dagar och sedan öka till 1,5 h ett par dagar osv?

Min tanke innan jag skrev inlägget var att han skulle fortsätta ha det 2-2,5 en vecka till. kanske fortsätta så några veckor till istället? sch detta var ju jobbigare än vad jag tänkt när jag köpte täcket :p
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Nu är detta ett nättäcke om det har någon betydelse..;)
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Man bör tänka på att de keramiska trådarna leder såväl kyla som värme.

Den kan behöva ha ett varmare täcke ovanpå- inte för att jag anser att B o T är så revolutionerande. Ylle funkar i alla väder. T o m Fleece= plast värmer som bekant.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Jag har på honom ett regntäcke med fleecefoder ute, han kommer in och får ha BoT i ca 2-2,5 h och sen fleece på efteråt. Ska jag prova att ha fleece täcket ovanpå BoT istället?

Gärna fler som har erfarenheter av detta "problem"!
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Om hästen har muskulära problem så skulle jag garanterat se till att hästen blir VARM o förblir sdn. kolla läget.

Att man ska börja med kort tid skriver tillverkaren mest för att gardera sig mot att folk får överhettade hästar i gassande solsken.

Har sett en del som haft det täcket under ett medelvarmt täcke på i snöstorm. gissa vad som händer när övertäcket lättar:mad:

Det har varit hästar med bakdelsproblematik som sedan fått skos under sedering på klinik.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Jag är kanske korkad, men jag hänger inte riktigt med? Jag har hela tiden tänkt att använda detta nättäcke under ett annat täcke men kanske inte under invänjningstiden om det skulle bli FÖR varmt nu under denna tid. Men jag tänker kanske fel?

Har aldrig tänkt ha det ute utan endast inne. och då under andra täcken, som jag hade tänkt ha på honom vare sig med eller utan BoT täcket...:confused:
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Man bör tänka på att de keramiska trådarna leder såväl kyla som värme.

Den kan behöva ha ett varmare täcke ovanpå- inte för att jag anser att B o T är så revolutionerande. Ylle funkar i alla väder. T o m Fleece= plast värmer som bekant.

Det där förstår jag inte. Keramer är dåliga ledare men bra på att isolera och därmed reflektera värme. Poängen är att värmen inifrån hästen reflekteras tillbaka. Den kyler väl inte hästen om det blir kallt utanpå täcket, det är ju alltid kallare utanför hästen än i? Hästen kyls väl då mer utan än med back om tracktäcket? Att reflektera kyla går inte, det är ju bara avsaknad av värme, dvs mindre värmestrålning liksom....

Det där var riktat mot det där med om täcket lättar och det. Det blir ju inte värre av att ha bot under, vad jag kan förstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Öm av Back on track täcket?

Så du menar att det är en ren insulator?

De är inte eldrivna utan måste ha en annan värmekälla- kroppen. Är hästen kall så isolerar det även från täcket som ska värma ovanifrån.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Så du menar att det är en ren insulator?

De är inte eldrivna utan måste ha en annan värmekälla- kroppen. Är hästen kall så isolerar det även från täcket som ska värma ovanifrån.

Fast täcket ovanpå värmer inte, det hjälper hästens egen värme att stanna kvar.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Jag hade i ditt läge avbrutit invänjningen under två-tre dagar och sedan börjat om ifrån början. Alla är olika och är olika känsliga. Trots att jag har använt bot dygnet runt under väldigt många år så måste jag fortfarande vänja in ett nytt skydd. Gör jag inte det så får jag ont av skyddet.
Beroende på temperaturen så kan du även behöva ha ett ylle eller fleecetäcke ovanpå bot täcket så att hästen inte står och blir kall. Ett nättäcke värmer ju inte så mycket och om hästen behöver ylle/fleecetäcke på sig annars så behöver den nog det även vid bot täckets användning.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

*KL*

täcket är ju "starkt" nu i början, ju äldre det blir o om de tvättas etc tror jag det blir lite svagare. Jag har en häst, han kan ha mina gamla välanvända paddar, men sätter jag på de nya paddarna eller täcket visar han att han vill ta av det, medans den andra bor mer eller mindre i sitt täcke, brukar ha det ibland på nätterna, och är de täckesväder ute har han oftast BoT täcke under.

min EQ sa att BoT passar inte alla, för att de ska fungera måste hästen vara varm av sig, tror de var nå sånt, hon sa att magnettäcke är mycket bättre.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Fast täcket ovanpå värmer inte, det hjälper hästens egen värme att stanna kvar.
Ja där har du vadd med luftfickor som håller kvar värmen. Därför är det viktigt att hålla koll eller inte ha på b o T när det blåser. Gör mer skada än nytta.
Bot täcket isolerar kvar kylan mer än ett vanligt täcke.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Det verkar som om många här missuppfattat vad BoT gör. Det reflekterar den egna kroppsvärmen, det leder inte vare sig det ena eller det andra. Det måste alltså vara en varm kropp under för att det ska ha någon effekt. Det som är meningen är att blodcirkulationen ökar och påskyndar läkningen. Det som därigenom kan kännas obehagligt är krypningar när blodcirkulationen ökar, det kan även göra ont och benen kan svullna lite om det varit väldigt dåligt innan. De flesta känner ingenting förutom en värme som tränger djupt in.
Nättäcket som du skaffat är inte tänkt att använda utan t ex fleecetäcke utanpå, då har det inte mycket effekt om ens någon. Många köper det för att det är billigt men jag tycker att man får mer för pengarna med de andra.
Jag tycker att du ska göra ett uppehåll på ett par dagar och sedan prova igen, då med fleecetäcket utanpå.
Man kan inte tvätta ur det keramiska materialet eftersom det är insmält i trådarna, men däremot minskar effekten om tyget blir nött och trådslitet.
Jag vet travtränare som tycker det är bra om de får reaktion för då har de hittat problemet. Det är inte farligt att köra på full tid direkt bara obehagligt.
Att ett BoT täcke skulle isolera kvar kylan är dumheter. Kylan finns på utsidan av det yttersta täcket och oavsett vilket täcke du använder så bromsar det varmluften från att lämna hästen.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Tacka alla för sina svar!

Nej, jag köpte int nättäcket för att det var billigare. det handlade om 200 kr i detta fallet och ja, det hade jag lätt kunnat betalae extra OM JAG HADE VELAT HA det andra täcket vilket JAG INTE VILLE. Inte mer med det. Jag valde nättäcket för att kunna ha det under andra täcken. Thats it.

Ok så om jag gör några dagars uppehåll nu, ex fram till natten mellan sön och mån; på med täcket hela natten med fleece täcket över? Eller börja med invänjningsperiod med några timmar igen men med fleece ovanpå?
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Man kan inte tvätta ur det keramiska materialet eftersom det är insmält i trådarna, men däremot minskar effekten om tyget blir nött och trådslitet.

Om du frågar importören så kan man det. I början så gick de ut med att materialet hade effekt så länge det var helt men efter att jag hade konfronterat dem med att så inte alls var fallet så tog de bort den texten på sin hemsida. Jag hoppas verkligen att de inte har skrivit dit det igen eftersom det är falskt.
Jag har använt bot i många år dygnet runt och trots att skyddet inte är synligt slitet så måste jag byta efter 1-1,5 år för att få effekt igen. Jag tycker att det är helt okej för de flesta använder ju bara sina bot podukter lite då och då och då blir ju användningstiden lång ändå.
 
Sv: Öm av Back on track täcket?

Okej då göra jag så. och så använder jag fleecetäcket utanpå så länge det behövs. ;)
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 407
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp