Bukefalos 28 år!

Öm i ryggen

A

anjo645

Hej vet att många skriver om ömma ryggar på hästen, men jag vill ändå fråga?:confused:
Min häst är en 12årig travare som togs från travet i våras, har blivit riden lite då och då. Nu när min dotter och en kompis skulle ut och rida så visade han ömhet i ryggen redan när de tog av han täcket. Han liksom sjunk ner med ryggen och han ömmar ända till korset. Har ni några tips på träning? Hjälptyglar? Han får alltid gå med täcke nu sen snön kom, har lätt för att frysa, kan det ha gjort han öm i ryggen??:confused:
Tacksam för alla svar:banana:
 
Sv: Öm i ryggen

Har samma problem med min travare! Han är också 12 år och precis så öm i ryggen som du beskriver! Så jag skulle också jättegärna vilja få tips vad jag skall göra, han går med täcke utomhus nu sedan snön kom... Ska ringa åt en massör som får komma och titta på ryggen hans någon dag.
 
Sv: Öm i ryggen

Hej, jag har själv en ridtravare med ryggproblem. Hennes problem sitter i SI-leden (diagnosen ställd av veterinär) vilket tydligen inte är helt ovanligt hos travare. Ta hjälp av en duktig kiropraktor. Ridmässigt har vi kört mycket skrittarbete, öppnor, slutor, skänkelvikningar och skrittbomma. Min häst mår bäst när hon rids i korrekt form. Hon får även regelbunden massage.
 
Sv: Öm i ryggen

Ta ut en kiropraktor!
Det låter som någon kota i ryggen är låst eller att senan i baken har sagt sig fel.
Efter att hästen är åtgärdad, rid honom i låg form och se till så att spänningarna i ryggen verkligen är borta. Ju längre hästen går med spänningarna ju lättare är det att felet återkommer och att det tar längre tid innan han blir bra.
Ni kan när han är ok i ryggen stretcha ryggen efter träning:
Dra med fingrarna under magen, framifrån och bakåt så han krummar upp med ryggen. Därefter drar ni meed fingrarna på var sin sida om ryggraden från manken och bakåt över ryggen för att han ska svanka...gör detta tre gånger vardera så får han lite stretching.

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 006
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 262
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp