S

Seppo

Då veterinärer och hovslagare vi varit hos mest ser ut som :confused: och kliár sig i håret passar jag på att även fråga expertisen här om era erfarenheter.

Bakgrund:

I maj förra året köpte min sambo en halvblod/fullblodskorsning som gått fälttävlan och hoppning. Han har själv tränat och tävlat hästen i banhoppning under hösten och vintern. Allt har fungerat bra.

När vi fick hem hästen var han skodd ganska trångt vilket tidigare ägare sa berodde på att han ofta trampade av sig framskorna. Min hovslagare har succesivt försökt lägga ut skorna med just det resultat att hästen har trampat av sig en och annan sko men den har kunnat spikas på igen inom några dagar.

Hästen hade också ganska tunna hovväggar och smuligt horn och jag har gett extra tillskott i fodret i form av A och B-vitamin samt kisel då han även hade väldigt skört tagel.

Sjukdomsförloppet:

I slutet på mars skoddes hästen runt om och hovslagaren kommenterade då att han fått mycket tjockare hovväggar och att hornet kändes smidigare och starkare än tidigare. Inget konstigt med den skoningen och hästen var helt normal efteråt.

7 april: Hästen är plötsligt halt vänster fram och vi hade tur att få komma till klinik redan samma eftermiddag. Där visiterades hoven och vi fick en rektion på insidan av hoven och man kunde även se en missfärgning i sulan, som en blödning. Veterinären gissade på hovböld eller stengalla och hästen skoddes med sula och fick vila.

14 april: ÅB på klinik. Ingen hovböld ännu men väldigt öm i även höger fram. Båda sulorna sviktade för tryck och är väldigt tunna. Hovarna i övrigt är dock bra. På med sulor båda fram och ytterligare en veckas helvila i hage. Hästen rör sig bra och börjar skrittas på plant underlag och han känns helt OK.

25 april: Hälta och ömhet i vänster bak. Var till hovslagaren igen som konstaterade att hästen är lika ömfotad som tidigare och att han även hade en visitertångsreaktion vänster bak som gjorde att hovbensfraktur inte kunde uteslutas.

26 april: Fick tid till MK för röntgen av hovarna. Inga frakturer eller andra konstigheter, inga böjprovsreaktioner men det man kan se är att att sulorna är hemskt tunna. Precis som förut så är de dock nöjda med hovarna i övrigt, friskt och starkt horn och bra hovväggar.

Vi har inte kunnat få en diagnos så här långt och veterinärerna kliar sig som sagt i håret.

Hästen är nu skodd med sula på tre hovar och ska vila 10 dagar samt äta antiinflammatoriskt trots att ingen inflammation har påträfftas.

Har ni varit med om liknande fall och hur behandlades dessa? vad berodde de på?

I mitt eget huvud snurrar det runt just nu och det är svårt att tänka klart. Men värt att notera är att där vi bor torkade marken upp och det blev hårt i backen i samma veva som problemet började.

I övrigt kan jag berätta att hästen står på torv och det har även pratats om att vi borde byta strö men man har inte riktigt kunnat säga varför torven inte skulle vara bra annat än mummel om någon kemisk reaktion och PH-värde. Ska försöka ta reda på mer själv.

Tacksam för alla sorters kommentarer som leder oss framåt och gör oss lite klokare.

/My
 
Sv: Ömfotad

En häst i stallet var jätte öm och var halt fram under en tid, då skoddes hon också anorlunda, hovslagare byttes etc..Det som fick den här hästen frisk var att gå utan skor en tid, bara gå och "lulla" i hagen (kombinerad gräs och sandhage). Enligt vår hovslagare kan hovkvalitén försämras om hovarna är skodde under en lång tid (6-8 år) utan uppehåll, därför skulle det vara bra med en paus så hovarna får stärka till sig.
Jag har mina barfota under halva året och jag har bara fått goda resultat.
 
Sv: Ömfotad

Ja jag har träffat en häst med dessa problem, och det var för ca 8 år sedan. Det blev en lösning på hans problem som såg ut så här, fast det tog tid innan man kom dit. :crazy:

Hästen skoddes och fick lädersulor runt om, mellan lades tjärdrev och här skulle hästägaren spruta in tjära regelbundet med ett antal dagars intervall. Efter 4 veckor byttes allt ut och ersattes med nytt, sen samma procedur igen fast nu med något längre intervaller.

Detta bidrog till att sulan blev hårdare, såvitt jag vet har ej hästen haft vidare problem med detta sen dess.

Jag har själv en pålle med mycket platta fötter, sulan är också väldigt tunn och det har hänt att blödning har uppstått (även de länge sedan). Jag brukar nog ge honom extra sula på framhovarna när marken blir väldigt hårt över tex sommaren, i övrigt klarar han sig bra om situationen inte är extrem.
 
Sv: Ömfotad

En av lektionshästarna hade väldigt tunn sula. Vi skodde helt enkelt med sula runt om.
Denna häst kunde vintertid gå barfota, men till våren skoddes han upp. Att denna häst kunde gå barfota berodde på hans arbete och underlagg på vinterhalvåret. Var mest lägerhäst på somrarna och reds inte så mycket på vintertid, och då mest i ridhus= inget vasst och hårt under hovarna.
 
Sv: Ömfotad

Halvblodet jag har på foder (ska hem om en månad, till sin ägare) har tunna sulor och fick rejäla fångsymtom efter 7 veckors barfotagång. Röntgen ua.
Jag har lagt på "flappskor" och de är toppen. Hon arbetar som vanligt samtidigt som hennes hovar inte hindras lika mycket i sin funktion som med vanliga skor. En större del av hoven bär upp vikten än med vanliga skor och ändå skyddas den ömtåliga sulan från ojämnheter i backen. Fick höra att det var vanligt just hos fullblod att ha dessa problem (halvblodet har en hel del fullblod i stammen), men om det verkligen är vetenskapligt utrett kan jag inte svara på. Rekommenderar dock att du provar flappskor. Lycka till! :cool:
 
Sv: Ömfotad

En tanke bara! Om hästen var skodd trångt innan så kan den blivit kontrakterad/trång i trakterna. I och med att hovslagaren nu skor den så att den inte blir lika trång så vidgas trakten igen och det kan göra ont. Fast jag vet inte om det kan förklara den tunna sulan. Som sagt, bara en tanke.
 
Sv: Ömfotad

Kan svaret vara så "enkelt" att den blivit lite för bra renskuren i sulorna vid skoning??

Har du gjort några foderbyten nyligen eller ökat upp betforgivan kraftigt? Detta kan leda till reaktioner i hovarna som då blir extremt mjuka med den reaktion du beskriver. Även om hästen har jobbigt med "vårfällningen" vilket borde inträffa nu så kan det bli som du beskriver. Det verkar liksom vandra runt i (snart) alla fyra hovarna.

Torv är ett "skitströ" för vissa hästar och visst fasen är det PH sänkande. MKT ph sänkande vilket inte är naturligt för häsen då den enligt mig aldrig ltidigare levt på en "torrvmosse".
 
Sv: Ömfotad

En liten fortsättning på din tanke. Att om trakterna vidgas borde det även bli så att sulan "tänjs ut" och borde även hamna närmare marken allt så mer påfrestning vilket till exempel borde kunna ge problem med mindre blödningar.

Mitt sto har även hon varit trångskodd för att skorna åkte av fortare än kvickt annars, när vi sedan började lägga ut skorna fick vi reaktioner med att hon blev extremt ömfotad och hade ett tag även reaktioner i båda trakterna på fram. Fick därför gå med ringsko och sula och sedan blev det bättre, men hon är fortfarande väldigt känslig i sina fötter, och får en tappsko är det bara att glömma att rida.

Mvh

Camilla
 
Sv: Ömfotad

Det vore intressant att se Rudes åsikt om ditt problem.
 
Sv: Ömfotad

Har problem med stor häst med platta hovar som är mkt ömfotad. Trampar även hon av sig skorna fram minst en gång per skoperiod trots att hovslagaren verkligen gör ett mkt bra jobb. Tänkte efter att hon slitit av sig skorna i måndags att nu blir det Flappskor, dessa kom på i fredags och eftersom det var mkt blött och regnigt=mjukt i backen red jag 3 av de 5 dagarna utan skor. Ridningen fungerade bra men så till problemet...

Första dagen med flappskorna reagerade hon likadant som om hon var barfota ÖM när man gick på pyttesten. Dag 2 var hon klockrent halt, ingen värme eller böjprovsreaktion (håller på att rida igång efter en kotledsinflammation). :confused:

Funderar på om hon kan bli öm i HELA sulan just pga att den är tunn och för att trycket ligger på allt. Någon idé?!
 
Sv: Ömfotad

Är lite inne på boj's linje, fast jag skulle använda hårda plastsulor för maximal avlastning.
Som andra skrivit är detta ett problem som kan uppkomma antingen vid foderbyten, eller om man lägger ut skorna för att få trakten bredare.
När hoven vidgas hinner sulan inte riktigt med och tunnas ut under en övergångsperiod, har hovisen dessutom varit flitig o tunnat ut sulan kraftigt kan det inte göra annat än ömma.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 033
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 184
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp