Ömma fötter.

lillaphu

Trådstartare
Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i bakdelen, kände puls i alla fyra hovarna men inget annat. Hovslagaren som var planerad att komma kom ut tog av skorna samt verkande fötterna då det var väldigt långa och veterinären tyckte det skulle fixas. Kylde benen och 5 minuter efter det var pulsen borta men vingligheten och stelheten fanns där. Veterinären trodde inte fång men kunde inte utesluta heller så vi behandlade det som så. Han fick Metacam och 4 timmar senare rörde han sig som vanligt igen. I samråd med veterinär beslutade vi att han kunde gå ute några timmar vilket gick väldigt bra dagen efter. Men sen kom bakslaget i och med att han är barfota. Nu är han halt runt om men värst fram och kan verkligen inte röra sig utan avlastar benen i omgångar. Men igår när veterinären var här observerades det att hans vänstra bakknä knäpper och han är rejält svullen. Satte på honom "joggingskor" under undersökningen och då går han utan större besvär och vi kunde då observera en rejäl lårkaka bak. Veterinären trodde det var grundorsaken till hans vingliga gång och stelhet att han dragit omkull.

Men nu står jag i valet och kvalet hur jag ska lösa det faktum att han inte har skor då jag fått order om motion för att få bort svullnaden. Jag kan inte använda joggingskor på honom mer än det lilla jag gjort då de inte passar hans fötter. Vågar jag slå på framskor på honom tror ni? Bak verkar han inte lika bekymrad gällande att vara ömfotad och det är ju bak problemet sitter. Men fram beter han sig just nu som om det är fång när han rör sig. Jag blir ju nojig om det ändå är fång och sätta på skorna, men varken hovslagare eller veterinär tror det. I dagsläget kan jag inte röra honom normalt för att få bort svullnaden så det är lite pest eller kolera.

Hur hade ni gjort?
 
Varför inte köpa boots som passar hästen? När han är så öm fram skulle jag absolut köpa för att ha runt om.

Jag har testat de flesta på marknaden och ingen har passat hans fötter. Antingen är det för små eller för stora, vrider sig och glappar. Kan du rekommendera någon som är lättare att ställa in på hoven?
 
Jag har testat de flesta på marknaden och ingen har passat hans fötter. Antingen är det för små eller för stora, vrider sig och glappar. Kan du rekommendera någon som är lättare att ställa in på hoven?

Vad jobbigt! Jag önskar jag kunde hjälpa dig men har aldrig använt boots själv, mina hästar är helskodda.
Lycka till!
 
Ifall det är ett pågående fånganfall. Har fått lära mig att man inte ska slå i en hov med ett pågående anfall?
Orsaken till att man inte ska sko en häst med pågående fånganfall är för att en sådan häst ska stå still på mycket mjukt och tjockt underlag och att det kan vara mycket smärtsamt för hästen att stå på tre ben i gången under skoningen. Vissa kan inte ens lyfta en hov tillräckligt för att kunna skos. Om hästen är ute och rör sig så är det väldigt mycket värre om det nu är ett fånganfall än att slå på skor.
Jag hade tagit diskussionen med veterinär och sedan tagit beslut utifrån det. Att ta av och på boots kan vara lika jobbigt för hästen som att skos.
 
Jag har testat de flesta på marknaden och ingen har passat hans fötter. Antingen är det för små eller för stora, vrider sig och glappar. Kan du rekommendera någon som är lättare att ställa in på hoven?
Min bild är att easyboots med den där wiren fram gör att man kan ställa in dem ganska bra. Har du provat dem? De klämmer liksom åt ganska bra på alla håll när man spänner fast samt fäster över hoven och inte som en stövel som vissa boots upplevs. De brukar vara enkla att ta på med så inte hoven behöver vara ovan mark så länge, upplever jag.
 
Fast om det är ett pågående fånganfall så är det ju betydligt värre att ni rör på hästen..? :o

Varken hovslagare eller veterinär tror det är fång utan det är min rädsla som tror att det är det ändå. Veterinären ordinerar motion då han anser det är muskelärt fel som åtgärdas av rörelse. Så det hela är min oro, och jag kan inte röra honom om han inte får skor framför allt fram. Så det är liksom första steget till att jag kan utföra det jag fått ordination på.
 
Varken hovslagare eller veterinär tror det är fång utan det är min rädsla som tror att det är det ändå. Veterinären ordinerar motion då han anser det är muskelärt fel som åtgärdas av rörelse. Så det hela är min oro, och jag kan inte röra honom om han inte får skor framför allt fram. Så det är liksom första steget till att jag kan utföra det jag fått ordination på.
Kan du lyfta alla hovar och hålla dem uppe utan att hästen tycker att det är jobbigt så prova att sko. Skulle det vara fång iallafall är det som sagt så mycket värre med rörelse än att sko. Själva skoningen i sig gör det alltså inte värre om det skulle vara fång och att hästen är så öm ger ingen bra chans för tillfrisknande. Att ömheten syns mest i fram är det vanligaste men att bara sko fram ger inte optimala förutsättningar för läkning om det är en lårkaka. Hästen behöver vara oöm i alla sina hovar för att få bästa möjliga hjälp så att du inte riskerar att han lägger sig till med ett felaktigt rörelsemönster pga det. Risken är ändå stor för det vid en sådan skada som veterinären tror att det "bara" är.
Du har ingen ambulerande veterinär med röntgen i din närhet? Har du det så skulle jag ta ut henom och be om fångröntgen så vet du mer var du står. Att hästen har en lårkaka utesluter ju inte att han har fång också.
 
Stjäl tråden lite. Varför får en fånghov inte ha skor? Vad är det i själva skoningen som är fel för dom?

Orsaken till att man inte ska sko en häst med pågående fånganfall är för att en sådan häst ska stå still på mycket mjukt och tjockt underlag och att det kan vara mycket smärtsamt för hästen att stå på tre ben i gången under skoningen. Vissa kan inte ens lyfta en hov tillräckligt för att kunna skos.
 
Stjäl tråden lite. Varför får en fånghov inte ha skor? Vad är det i själva skoningen som är fel för dom?
En fånghäst får och bör i många fall ha skor men i det akuta skedet ska man inte utsätta hästen för varken verkning eller skoning. Det är för smärtsamt och skadar att behöva belasta hovarna på hårt underlag. En häst med akut fång ska ovillkorligen stå stilla (hästen ska bara tas ut vid veterinärkoll, alltså inte ens vid mockning) i lugn och ro på djupt och mjukt underlag så att hen kan borra ner tån och på så sätt avlasta. Det räcker alltså inte med en vanlig bädd utan ska vara så djupt och mjukt att man i normalfallet aldrig hade haft så djupt med tanke på senorna. Kutterspån är det absolut bästa men har man redan en bädd av t ex torv så går det i normalfallet bra att hälla spån i riklig mängd över. Att hästen kan borra ner och därmed avlasta tån kan vara skillnaden mellan liv och död. Det är också jätteviktigt att hästen är lugn och trygg eftersom kortisol utsöndras vid stress och ett kortisolpåslag kan göra att det blir än värre. Smärtan vid skoning ger stress vilket ökar kortisolpåslaget och har man otur kan det vara det som avgör. Det är också därför man aldrig ska transportera en häst som misstänks ha fång. Stressen och smärtan av att åka kan göra att det tippar över totalt.

Förr (och tyvärr rekommenderas det ännu av vissa som inte är uppdaterade) rekommenderades det att en häst med akut fång skulle man dra av skorna på och fångverka, dvs. korta tån, men det vet man idag att det kan skada mer än vad det gör nytta och det är smärtsamt nog för hästen med fång utan att man också ska utsätta hästen för hårt underlag och att stå på tre ben.

Det är alltså inget fel att sko en fånghäst när den akuta fasen är över och hästen får röra sig igen. Precis som alltid utgår man då från hästens behov av beslag.
 
En fånghäst får och bör i många fall ha skor men i det akuta skedet ska man inte utsätta hästen för varken verkning eller skoning. Det är för smärtsamt och skadar att behöva belasta hovarna på hårt underlag. En häst med akut fång ska ovillkorligen stå stilla (hästen ska bara tas ut vid veterinärkoll, alltså inte ens vid mockning) i lugn och ro på djupt och mjukt underlag så att hen kan borra ner tån och på så sätt avlasta. Det räcker alltså inte med en vanlig bädd utan ska vara så djupt och mjukt att man i normalfallet aldrig hade haft så djupt med tanke på senorna. Kutterspån är det absolut bästa men har man redan en bädd av t ex torv så går det i normalfallet bra att hälla spån i riklig mängd över. Att hästen kan borra ner och därmed avlasta tån kan vara skillnaden mellan liv och död. Det är också jätteviktigt att hästen är lugn och trygg eftersom kortisol utsöndras vid stress och ett kortisolpåslag kan göra att det blir än värre. Smärtan vid skoning ger stress vilket ökar kortisolpåslaget och har man otur kan det vara det som avgör. Det är också därför man aldrig ska transportera en häst som misstänks ha fång. Stressen och smärtan av att åka kan göra att det tippar över totalt.

Förr (och tyvärr rekommenderas det ännu av vissa som inte är uppdaterade) rekommenderades det att en häst med akut fång skulle man dra av skorna på och fångverka, dvs. korta tån, men det vet man idag att det kan skada mer än vad det gör nytta och det är smärtsamt nog för hästen med fång utan att man också ska utsätta hästen för hårt underlag och att stå på tre ben.

Det är alltså inget fel att sko en fånghäst när den akuta fasen är över och hästen får röra sig igen. Precis som alltid utgår man då från hästens behov av beslag.

Tack för svar! Men om hästen har skorna på sig redan, varför drar man av dom? Att lyfta sulan från marken så att säga borde väl vara bra? Ihop med mjukt underlag och stillastående förstås.
 
Tack för svar! Men om hästen har skorna på sig redan, varför drar man av dom? Att lyfta sulan från marken så att säga borde väl vara bra? Ihop med mjukt underlag och stillastående förstås.
Man ska inte dra av dem. Man ska inte röra hovarna alls mer än att kyla från knä och ner över hela hoven i det akuta skedet och det ska göras i boxen. Det är gammal inaktuell kunskap det där att skorna skulle av. Allt som innebär påfrestning ska undvikas. Har hästen inga skor så får hen fortsätta vara utan skor i det akuta skedet. Skor/inte skor har ingen betydelse i sig utan det är alltså att man inte ska fresta på med att förändra det som är när hästen får fång.
 
Man ska inte dra av dem. Man ska inte röra hovarna alls mer än att kyla från knä och ner över hela hoven i det akuta skedet och det ska göras i boxen. Det är gammal inaktuell kunskap det där att skorna skulle av. Allt som innebär påfrestning ska undvikas. Har hästen inga skor så får hen fortsätta vara utan skor i det akuta skedet. Skor/inte skor har ingen betydelse i sig utan det är alltså att man inte ska fresta på med att förändra det som är när hästen får fång.

Okej! Tycker jag läser överallt att man börjar med att dra av skorna. Men jag kanske missförstått.
Tack för informationen! :)
 
Okej! Tycker jag läser överallt att man börjar med att dra av skorna. Men jag kanske missförstått.
Tack för informationen! :)
Nej du har nog inte missförstått. Det var det som var standard förut. Däremot kan det ibland vara nödvändigt att ta av skorna för att få en bra röntgenbild vid fångröntgen men det är ju en liten annan sak.
 
Att röntga hovarna för fång visar ju iof inget i akut stadie så det rådet blir kanske inte relevant i sammanhanget.

I övrigt har TS fått många kloka reflektioner i tråden.

Utifrån situationen med vinglighet osv tror jag inte på att hästen endast skulle vara sulöm.
Det är förvisso väldigt hårt i marken på många ställen i Sverige just nu, men sådana symtom som redovisas tror jag knappast hör till ren sulömhet.

TS:
Jag hade utifrån vinglighet och problem velat att någon veterinär kunnat undersöka hästen mer fullständigt . Om din hemmavet inte kan det hade jag velat undersöka på klinik.
Eftersom hemmavet ok:at att hästen kan gå ute osv så är det ju även ok att transportera hästen ?

Tråkigt och jobbigt läge när det blivit svårt att skilja på ägget och hönan s.a.s 😞
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 937
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 078
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 176
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp