Ömma framhovar

Z

Zeena

Sedan 28 dec så ömmar min häst i båda framfötterna, mest HF. Han hade trampat sig i bakhoven och stått bandagerad/gipsad 2 veckor. Och då stått mkt i boxen. Vilket resulterade i lite strålröta som behandlades av veterinärklinikens hovslagare 28 dec. Han karvade rent, särskilt HF var djupare strålröta, där fick han en tuss med Trust Buster istoppad.
Dagen efter så var han halt höger fram, varm och mkt öm, jag tog ut tussen och tvättade rent, han fick Butta enligt veterinärens inrådan.
Efter 4 dgr var han bättre, jag slutade med buttan och vi longerade. Han gick rent, red lite men han gick på bogarna. dagen efter halt igen, märkte inget när jag skritta utan i traven, gick på bogarna mkt!
Nu har jag varit på kliniken igen 12 januari och de vet inte riktigt varför han ömmar. Strålrötan är inte så kraftig så de tycker inte den bör orsaka sådan ömhet och han är öm med visitertången över hela sulan, men mest vid trakterna, BF.
Ej halt på rakt spår, men ½ grad HF vid longering. Ingen hälta när de satte på grep för att provocera strålbenet. Sätter i utsidan av hoven först, blev dock bättre efter skoning med sula och silikon.
De röntgade också, såg bra ut, han hade avvikelser på strålbenen men de var inom "Normalt".
Efter 2 veckor med mest boxvila, sjukhage gick han ut i en litet större hage och tydligen hade han sprungit mkt. Nedför tvärtsopp.
Kan det ha orsakat nått?
Men om det var strålbenet borde han väl halta när de sätter på grep?
Igår skulle jag skritta 15 min, han tar korta steg, har problem att vända. Går bättre på mjukare underlag är hårt. Besvärad nedför.
Suck- terier någon?
 
Sv: Ömma framhovar

Min travare strulade med konstiga hältor och man kunde bara ana en orenhet ibland och ibland var han mer halt - röntgades inga fynd gick bättre på mjukt underlag ovillig att vända runt på det benet men ingen fatta vad det var, ingen reaktion med visitertången heller men efter 1månad så tyckte jag att han var lite mjuk över ena ballen och tröck till och plupp ut kom det massa var så det var en hovböld

Hovbölden sprack men kom sen tillbaka igen så dom skar upp hela hoven på stackaren och sen var det gipsad hov i 8 eller 10veckor :( men det var en torr sommar så han gick ute med gipset och det funka bra.

men det var ju våran häst det det kanske inte alls stämmer på din men ett förslag bara...
 
Sv: Ömma framhovar

Jag är så orolig att det skall vara strålbenshälta. Kan de blir såhär halta och ömma i fötterna av strålröta tro, eller kanske är det någon läderhudsinflammation?
Bara det inte är strålbenshälta.
Alla ni som har koll på strålbenshälta, haltar de alltid när man testar grepp i tån?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 361
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 593
Senast: mackan
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp