Oenighet kring misstänkta hästskärningar

Naturliga skador eller djurplågeribrott – det råder delade meningar om raden av misstänkta hästskärningar som nyligen skett i Halland. Men knäckfrågan är inte ny, hästskärningar är ett fenomen som har funnits länge i Sverige. En veterinär som Hallands Nyheter har pratat med tror inte alls på tesen om att hästar blir skurna i hagen.
 
Jag antog ju att alla fall som sades vara hästskärningar var bekräftade genom att en veterinär kollat såret och bedömt om snittet kommer ifrån ett vasst föremål eller från en gren, för det borde vara helt olika snitt emellan dessa 2 skador.
 
Jag antog ju att alla fall som sades vara hästskärningar var bekräftade genom att en veterinär kollat såret och bedömt om snittet kommer ifrån ett vasst föremål eller från en gren, för det borde vara helt olika snitt emellan dessa 2 skador.

Även en välriktad spark kan göra att vävnaden klyvs och ser ut som om hästen är skuren.

Jag har ett sto som fick en sån spark vid armbågen - det var ett perfekt snitt och vi var säkra på att nån skurit henne, ända tills hon röntgades och ett benfagment var av på armbågsbenet
 
Även en välriktad spark kan göra att vävnaden klyvs och ser ut som om hästen är skuren.

Jag har ett sto som fick en sån spark vid armbågen - det var ett perfekt snitt och vi var säkra på att nån skurit henne, ända tills hon röntgades och ett benfagment var av på armbågsbenet

Ah, ja om kanske en söm eller annan metall från skon träffar rätt kan det såklart bli ett fint snitt. Klurigt, finns ju många sätta för hästar att skada sig på konstiga sätt ute i hagen :/
 
Jag antog ju att alla fall som sades vara hästskärningar var bekräftade genom att en veterinär kollat såret och bedömt om snittet kommer ifrån ett vasst föremål eller från en gren, för det borde vara helt olika snitt emellan dessa 2 skador.
Jag har själv varit med och sytt ett rakbladsfint snitt på armbågen på ett sto som blivit sparkad. Räcker med att de är lite flikiga och träffar rätt med en hov så fläker de upp. Jag hittade stoet precis när det hände så jag vet att hon inte blev skuren.
 
Hunden kan spricka också. Utan att det funnits vassa delar.

Jo, men då borde det inte vara ett fint rakt snitt, då borde det mer vara en spricka, likt det kan bli när hästen skär sig på en gren, då blir det inte heller något fint rakt snitt, inte om man kollar i kanterna. Och en veterinär borde kunna bedöma sånt.
 
Jo, men då borde det inte vara ett fint rakt snitt, då borde det mer vara en spricka, likt det kan bli när hästen skär sig på en gren, då blir det inte heller något fint rakt snitt, inte om man kollar i kanterna. Och en veterinär borde kunna bedöma sånt.
Jag har sett ett jättefint, rakt och ganska djupt snitt i pannan på en häst. Det såg verkligen ut som att någon huggit en vass kniv i den. Den hade slagit huvudet i en rund bjälke.
 
Jo, men då borde det inte vara ett fint rakt snitt, då borde det mer vara en spricka, likt det kan bli när hästen skär sig på en gren, då blir det inte heller något fint rakt snitt, inte om man kollar i kanterna. Och en veterinär borde kunna bedöma sånt.
Lyssna på de andra i tråden de har helt rätt, det finns veterinärer som anser sig kunna bedöma det helt säkert men facit är att det kan de inte.
Nästan alla påstådda "hästskärningar" är skador som uppkomit på andra sätt men det finns en grupp hästägare som gärna vill ha det till att deras häst har blivit djurplågeriad och så finns det en annan grupp som inte är drabbad men som slår på stora trumman och hjälper till och sprider det.
 
Jag har sett ett jättefint, rakt och ganska djupt snitt i pannan på en häst. Det såg verkligen ut som att någon huggit en vass kniv i den. Den hade slagit huvudet i en rund bjälke.

jo, det kan bli ett rakt snitt även av en pinne, men man ser ju på sår kanterna om det är gjort med en kniv eller pinne, det är det jag menar :)

Borde och borde.

Ett snitt gjort av en kniv eller en pinne ser annorlunda ut i sårkanterna, och en veterinär borde kunna se sådana skillnader :)
 
jo, det kan bli ett rakt snitt även av en pinne, men man ser ju på sår kanterna om det är gjort med en kniv eller pinne, det är det jag menar :)



Ett snitt gjort av en kniv eller en pinne ser annorlunda ut i sårkanterna, och en veterinär borde kunna se sådana skillnader :)
Är du veterinär?
 
Lyssna på de andra i tråden de har helt rätt, det finns veterinärer som anser sig kunna bedöma det helt säkert men facit är att det kan de inte.
Nästan alla påstådda "hästskärningar" är skador som uppkomit på andra sätt men det finns en grupp hästägare som gärna vill ha det till att deras häst har blivit djurplågeriad och så finns det en annan grupp som inte är drabbad men som slår på stora trumman och hjälper till och sprider det.

Precis min poäng, en veterinär borde kunna bedöma om skadan kommer från ett vasst föremål likt en kniv eller från en pinne, det borde man kunna se på sårkanterna.
Men om det råder varierad kunskap hos veterinären att bedöma sånt borde man kanske utbilda ett visst antal veterinärer, som får bedöma skadorna för att avgöra vad det faktiskt handlar om.
Likt man har personer som är utbildade att bedöma om skador rör sig om rovdjursattack eller inte.

För ska man kunna spåra och få fast dessa personer så underlättar det om man enbart kan fokusera på dem riktiga fallen och inte dem som blivit skadade i hagen på något konstigt sätt.
 
Är du veterinär?

Nope, men utbildad inom vården, jag är dock inte utbildad att se skillnad på skärsår av andra orsaker eller skärsår av kniv. Men dem gånger min häst får skador i hagen är sårkanterna tydligt ojämna, dem gånger mina hundar eller katter opererats hos veterinären med en skalpell är sårkanterna jämna och fina.
Såklart kommer det finnas fall där hästen skadar sig i hagen och får jämna sårkanter, då tycker jag en veterinär borde kunna se skillnaden, eller så borde man utbilda så det finns folk som kan se skillnaden.
 
Det finns både och. Hästar är som bekant ganska duktiga på att skada sig själva. Sedan finns det ju fall som dömts i tingsrätt och där råder det ju ingen tvekan att det är en mänsklig förövare. Fast det är nog betydligt vanligare att de skadar sig själva (eller varandra).

Jag visste inte att någon blivit tagen och dömd för dessa brott, kan du länka till mer information om det? :)
 
jo, det kan bli ett rakt snitt även av en pinne, men man ser ju på sår kanterna om det är gjort med en kniv eller pinne, det är det jag menar :)



Ett snitt gjort av en kniv eller en pinne ser annorlunda ut i sårkanterna, och en veterinär borde kunna se sådana skillnader :)
Det var alltså inte ett skärsår alls, den hade slagit skallen i en helt slät yta (tror det var ett metallrör, timmerstock eller liknande, ca 20 cm i diameter) så att hud och underhud spruckit upp i vad som såg ut som ett jämnt snitt.
 
Jag tror att det är väldigt vanligt att man överskattar hur lätt det är att avgöra på vilket sätt skador uppkommit.

En obduktion av ett misstänkt mordoffer är mycket mer noggrann än den undersökning en veterinär gör av en potentiellt skuren häst men det är sällan man ser några tvärsäkra uttalanden om exakt hur en skada uppkommit i obduktionsprotokoll.

Som när en man blev misstänkt för att ha mördat sin fru och kört över henne med en åkgräsklippare. I obduktionen framgick att skadorna ”talade för att de uppkommit av skärande eller huggande mekaniskt våld”, vilket polisen såg som stöd för sin teori. Senare visade det sig att kvinnan blivit ihjälsparkad av en älg.
 
Jag tror att det är väldigt vanligt att man överskattar hur lätt det är att avgöra på vilket sätt skador uppkommit.

En obduktion av ett misstänkt mordoffer är mycket mer noggrann än den undersökning en veterinär gör av en potentiellt skuren häst men det är sällan man ser några tvärsäkra uttalanden om exakt hur en skada uppkommit i obduktionsprotokoll.

Som när en man blev misstänkt för att ha mördat sin fru och kört över henne med en åkgräsklippare. I obduktionen framgick att skadorna ”talade för att de uppkommit av skärande eller huggande mekaniskt våld”, vilket polisen såg som stöd för sin teori. Senare visade det sig att kvinnan blivit ihjälsparkad av en älg.

När det kommer till att bedöma om skadorna uppkommit pga rovdjur är dem väldigt kunniga att kunna avgöra det, och t.o.m om det är lo, varg eller hund som orsakat skadan. Så kanske snarare handlar om att veterinärerna inte är utbildade i att kunna bedöma detta?
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp