Oenighet kring misstänkta hästskärningar

Naturliga skador eller djurplågeribrott – det råder delade meningar om raden av misstänkta hästskärningar som nyligen skett i Halland. Men knäckfrågan är inte ny, hästskärningar är ett fenomen som har funnits länge i Sverige. En veterinär som Hallands Nyheter har pratat med tror inte alls på tesen om att hästar blir skurna i hagen.
 
Givetvis kan man anlita experter såsom med skadade hundar, experterna kan till och med vara veterinärer, men att det ska ingå i veterinäryrket att vara rättsmedicinska experter är definitivt att gå för långt och lägga ansvaret på fel instans. Sen är det frågan om hur mycket samhället vill satsa på misstänkta hästskärningar, som det är mest kvällstidningar som tjänar pengar på. Är det ett reellt allvarligt problem? Kanske men då i så fall mest för att de som eventuellt kan utföra dådet blir uppmärksammade på att brottet ens existerar.
Ja alltså hur många BEKRÄFTADE fall per år förekommer? Är det ett problem eller finns det typ två galningar?
 
Jag har själv varit med och sett hästar som själva orsakat skador som skulle kunna tas som skärningar genom att klia sig på olämpliga ställen. Ett sto var så skadat kring slidöppningen att hade inte ägaren själv sett hur hästen kliat sig hade kunnat tro att någon människa skadat henne. Mitt gamla sto lyfte flera gånger på bakbenet över någon buske för att klia sig på insidan av låret och fick flera gånger skador som hade kunnat ses som om någon människa gjort det om jag inte sett henne göra det flera gånger.

Min nuvarande sto ser för jävlig ut runt slidöppningen efter en komplicerad fölning och jag får alltid berätta det när vi kommer till nya stall eftersom det tidigare funnits de som tror att hon blivit medvetet skadad av en människa.

Givetvis förnekar jag inte att det finns sjuka typer som skär hästar, jag vill bara påpeka att jag sett många skador som uppkommit utan att någon människa haft uppsåt att skada hästen.
 
Att utbilda en typisk utredare i de veterinära kunskaper som krävs för att rättssäkert kunna bedöma hur en skada på en häst uppkommit tycker jag låter rejält avlägset, gränsande till orealistiskt. Betydligt mer närliggande då imho att använda befintliga veterinärer och deras kunskaper, eventuellt förstärkta med vidareutbildning.

Min egen uppfattning ligger rätt nära den här. Jag tror inte att det går att utesluta enstaka fall orsakade av sadistiska människor, men jag tror att det är sällsynt.
 
Eftersom det är brist på veterinärer så bör vi nog lämna brottsutredningar till någon annan veterinärerna är väl överarbetade redan i många fall
Min häst kom nyligen in med ett snitt strax under bakknät och veterinären frågan hur hon hade lyckats med det
Hon hade varit och klivit i en sälgbuske förmodligen ställt sig på en gren som brast och gjorde ett ca fem cm snitt
 
Att utbilda en typisk utredare i de veterinära kunskaper som krävs för att rättssäkert kunna bedöma hur en skada på en häst uppkommit tycker jag låter rejält avlägset, gränsande till orealistiskt. Betydligt mer närliggande då imho att använda befintliga veterinärer och deras kunskaper, eventuellt förstärkta med vidareutbildning.

Min egen uppfattning ligger rätt nära den här. Jag tror inte att det går att utesluta enstaka fall orsakade av sadistiska människor, men jag tror att det är sällsynt.
Det går säkert bra att rekrytera/anlita en veterinär med kunskaperna (eller eventuellt med vidareutbildning) att kalla in som expert om man så önskar. Jag antar att det finns fler tillfällen det kan behövas veterinärmedicinska kunskaper.

För mig låter det helt uteslutet att befintliga veterinärer som inte regelbundet anlitas som experter skulle kunna bygga upp en vettig kunskap i ämnet. I och för sig låter det inte så troligt att man satsar på kompetens när det gäller knivskurna hästar alls, det är knappast prioritet alls om det inte finns behov inom andra angränsande områden.
 
Ja alltså hur många BEKRÄFTADE fall per år förekommer? Är det ett problem eller finns det typ två galningar?

Det är det som är problemet, idag bekräftas inte om det faktiskt är en människa som skadat hästen eller inte, utan alla hästar som får en skärskada där ägaren tror en människa har gjort det anmäls till polisen. Sedan ska polisen försöka hitta den skyldiga, vilket blir svårt ifall det är en pinne eller hagkompis som är den skyldige.
Och polisen kan inte heller undersöka/bedöma såret eller liknande eftersom ägaren redan haft ut en veterinär som sytt ihop såret.
 
Om någon hästägare väljer att tro att ett drama har inträffat men utan mer "bevis" än en sårskada, så hanteras anmälan enligt gängse rutiner. Det finns gott om folk som anmäler allt möjligt och omöjligt. Finns det däremot en blodig kniv kvarglömd på platsen, kombinerat med skadegörelse och film på gärningsmannen, så harpolisen åtminstone något att gå vidare på.
 
Det är det som är problemet, idag bekräftas inte om det faktiskt är en människa som skadat hästen eller inte, utan alla hästar som får en skärskada där ägaren tror en människa har gjort det anmäls till polisen. Sedan ska polisen försöka hitta den skyldiga, vilket blir svårt ifall det är en pinne eller hagkompis som är den skyldige.
Och polisen kan inte heller undersöka/bedöma såret eller liknande eftersom ägaren redan haft ut en veterinär som sytt ihop såret.

Misstänker du brott tar du väl foton innan veterinären syr ihop? Veterinären kan även beskriva skadans art.

Får vi in djur på kliniken där det misstänks ligga brott bakom skadan tar vi foton och lägger in i journalen.
 
Om någon hästägare väljer att tro att ett drama har inträffat men utan mer "bevis" än en sårskada, så hanteras anmälan enligt gängse rutiner. Det finns gott om folk som anmäler allt möjligt och omöjligt. Finns det däremot en blodig kniv kvarglömd på platsen, kombinerat med skadegörelse och film på gärningsmannen, så harpolisen åtminstone något att gå vidare på.

Precis.

Gängse rutiner i fallet ”hästägare anmäler att hästen har ett sår som ser ut att vara orsakat av människa” är knappast att undersöka sår eller leta efter en gärningsman. Snarare kommer den anmälan hanteras med beslutskod 1 eller 3 - ”Spaningsuppslag saknas” respektive ”Brott kan ej styrkas”.
 
Precis.

Gängse rutiner i fallet ”hästägare anmäler att hästen har ett sår som ser ut att vara orsakat av människa” är knappast att undersöka sår eller leta efter en gärningsman. Snarare kommer den anmälan hanteras med beslutskod 1 eller 3 - ”Spaningsuppslag saknas” respektive ”Brott kan ej styrkas”.

Nu kanske polisen ljuger, men i denna artikel säger dem iaf att visa fall prioriteras av polisen.
"Även i Sverige har flera hästar knivskurits i år. I Varberg har polisen registrerat sex händelser där åtta hästar blivit skadade. Två av attackerna, i Valinge i januari och juni, prioriteras av polisen."
https://www.atl.nu/hast/misstankt-hastplagare-gripen-i-frankrike/

Så nog verkar dem utreda dem anmälningar dem får om misstänkta knivskärningar = tar på polisens tid om folk anmäler när det är hagskador.
 
Nu kanske polisen ljuger, men i denna artikel säger dem iaf att visa fall prioriteras av polisen.
"Även i Sverige har flera hästar knivskurits i år. I Varberg har polisen registrerat sex händelser där åtta hästar blivit skadade. Två av attackerna, i Valinge i januari och juni, prioriteras av polisen."
https://www.atl.nu/hast/misstankt-hastplagare-gripen-i-frankrike/

Så nog verkar dem utreda dem anmälningar dem får om misstänkta knivskärningar = tar på polisens tid om folk anmäler när det är hagskador.

Det står också att bara 3 förundersökningar från de 6 händelserna fortfarande är öppna...
 
Ja, så dem har utrett alla och bedömt vilka dem ska ha öppna. Det tar tid

Såg du beslutskoderna ovan? Man kan lägga ner en förundersökning rätt snabbt om man inser att det är fruktlöst att försöka utreda.
Det är klart att det tar tid, men det är inte att leta efter en gärningsman eller undersöka sår som tar tid. Det är pappersarbetet som kommer sig av att folk anmäler allt möjligt.
 
Här är ett fall där veterinären som undersökt trots allt inte vill utesluta att hästen skadat sig själv - men ägaren anmäler, för hon är säker på vad som hänt. Polisen lägger ner förundersökningen efter bara några dagar och nämner lustigt nog båda de skäl jag nämnde, även om det inte framgår vilket av dem som blev den officiella grunden till nedläggningsbeslutet.

Misstänkt hästmisshandel blev viral
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp