Bukefalos 28 år!

Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ok,visste inte att de skrivit att man kunde besvara det.
Tyckte snarare att brevet var format som just ett brev eller upplysning... inte som något dem ville ha respons på.

Självklart är detta ett diskussionsforum...ville bara öka chanserna att de faktiskt ska diskutera med oss... o då tycker jag man kan hålla sig till sådant som de faktiskt kan svara på...inte varför inte grannens o kreti o pletis hingst inte får visas osv... de kan man ju kolla upp i stadgarna.
Ja ja..alla har rätt att ta upp det de vill.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Håller med dig.
Tycker att de arrangerar o ordnar o jobbar på ett seriöst sätt(vad jag sett). Men passhanteringen är under all kritik!!!
Skulle vara kul om någon i styrelsen kunde bemöta detta här i tråden.
Jag sitter i styrelsen och försöker svara här i tråden efter min bästa förmåga. Men även om jag sitter i styrelsen så vet jag inte varför det eller det passet inte är klart. Det enda som egentligen går att göra när det gäller passen är ju att kontakta kansliet, det är där ansökningarna finns och det är där passen utfärdas.

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Taget från deras hemsida:

"På diskussionsforumet Bukefalos har ASRP skapat en tråd där styrelsen bla. ger sin version på stämning i styrelsen och hur man kan göra när man blir besviken på att sin hingst inte blir godkänd. Brevet är läst och underskrivet av samtliga i ASRP´s styrelse.

Gör gärna din åsikt hörd i tråden, alla i styrelsen har länk till platsen och därmed möjlighet att följa den. Åsikter som tas fram där kommer givetvis att diskuteras i föreningen!"

Dessutom är ju det här faktiskt ett diskussionsforum. Vill man inte ha sina åsikter ifrågasatta så bör man väl inte skriva här...

Precis som det står på hemsidan har alla i styrelsen möjlighet att följa den här tråden, sedan beror det tex. förstås på varje styrelsemedlems datavana och vilken tid man har över hur aktivt man följer den. Vad jag vet så har långt ifrån alla i styrelsen egna konton här på Bukefalos.

Jag tycker i alla fall att det här är en jättebra möjlighet för alla medlemmar att göra sin röst hörd, eftersom den här tråden är skapad för att föreningen skall kunna få medlemmarnas åsikter samlade. Ridponnytrådar dyker ju upp lite då och då, men dessa är inte alls säkert att de blir lästa av någon i styrelsen eller att man han läsa allt innan de raderades.

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag är så trött på ASRP, det måste vara den sämsta rasföreningen i Sverige.

Alla har vi olika erfarenheter. Själv har jag personligen betydligt sämre erfarenheter av en annan svensk ponnyavelsförening.

OBS! - notera att detta var mina personliga erfarenheter. Jag ville bara belysa faktum att det inte går smärtfritt till i alla föreningar.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag tycker dessutom att ASRP skulle vara mer öppna och tillåta att visa sina "icke godkända ponnier" (alltså raskod 99). Förstår inte varför de inte kan tolerera dem! De får inte vara med i någon av SPAFS utställningar heller (i bästa fall får de visas utom tävlan - oftast inte ens det). Det borde finnas klasser för dessa ponnier på alla ponnyutställningar där Ridponnier får visas...

Men 99-orna får ju vara med på alla ASRP´s lokalutställningar - och till och med tävla om Best in Show..? Även på riks, men där gäller annorlunda regler då alla unga ponnyer (från föl till tre år) skall vara e. RP-hingst eller motsvarande, men i övrigt är alla Ridponnyer välkomna. ASRP´s första riksutställning 1992 vanns av en valack med okänd härstamning.

Huruvida 99-orna får visas vid lokala ponnyföreningars utställningar eller ej, och hur de hanteras där - det är väl ändå inte ASRP´s fel om de måste gå utom tävlan vid en annan förenings utställning? Jag har för övrigt själv varit på många utställningar för alla raser där 99-orna visats "inom tävlan". Jag har även själv visat en liten korsningsponny utan härstamning, 112 cm hög och just då min sons absoluta favorit på ridskolan. Stylad som ridponny med flätat pannband, knoppar och allt. Jättekul även om medaljen givetvis blev brons (han ser mest ut som en lite större shetlandsponny och fick därmed också en 5:a på typ). Trots resultatet: helt med i tävlingen och med i alla resultatlistor osv.

ASRP´s eget arrangemang stotesten för tvååringar är öppet för 99-or. Däremot får 99-orna inte starta på treårstest och kvalitets. Jag känner inte till anledningen till detta, är det SPAF som beslutar vilka raser som får delta vid deras aktiviteter?

Att 99-orna inte kan delta vid tex. rådgivande bedömning av ridponnyhingstar har ju en naturlig förklaring i att dessa hingstar enligt gällande reglemente inte kan komma att bli aktuella som godkända avelshingstar.

Titta på Welsh - de tar emot sina partbred på utställningar (de får också vara med på SPAFS utställningar). De kan ju förstås inte tävla om bäst i rasen mm för renrasiga Welshar, men de får vara med!

Jag hänger faktiskt inte riktigt med här i kritiken då jag tycker den säger emot sig själv. Säg att du har en 99-registrerad ponny med WPBR-stämpel. Du visar den på en Welshutställning som WPBR och där kan du som mest bli BIR. Visar du den på en ASRP-utställning får du även vara med och tävla om BIS om den är så pass bra (och förutsatt att den är minst fyra år gammal om det är på en riksutställning du väljer att visa).

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Hade jag varit du, så hade jag gått vidare med det. Det skall INTE ta nästan två år för ett pass, förutsatt att alla uppgifter är korrekt i fyllda.

Det finns ÅRSMÖTE, skriv motion, och åk dit, kräv en bättring.

Håller fullkomligt med om att det inte ska ta två år att få ett pass.
Dock har jag inga som helst planer på att skriva motion, och åka på årsmöte för att få det. Det ska väl inte behövas?
Nu är ju inte ASRP en förening som jag har något som helst intresse i heller, eftersom jag inte sysslar med ridponnyavel.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Alla har vi olika erfarenheter. Själv har jag personligen betydligt sämre erfarenheter av en annan svensk ponnyavelsförening.

OBS! - notera att detta var mina personliga erfarenheter. Jag ville bara belysa faktum att det inte går smärtfritt till i alla föreningar.

Det är vi flera som kan vittna om :smirk: Om man nu ska rosa och risa olika rasföreningar så tror jag att Dartmoor föreningen är bäst ! De hör alltid av sig till avelsföreningarna om rosetter till deltagande Dartmoor på typ kvaliteer, utställningar mm.:bump:
ASRP ger bort stora vackra rosetter till alla deltagare på utställningar och kvaliteer. Jag måste erkänna att jag svurit galla över ASRP över att DE VILL att 990r ska få möjlighet att bedömmas på utställningar (öppen för alla raser) .
Mitt ASRP pass kom betydligt fortare än SWF passen någonsin har gjort. Detta trots att jag inte hade en 43a el en 93 a utan en helt annan raskod.
ALLA rasföreningar har både fördelar och nackdelar. Det är bara att bita i det sura äpplet och antingen acceptera det eller försöka förbättra det. Att sitta och gnälla på Buke leder ingen vart. Dessutom att sitta anonymt och gnälla på Buke är fegt. Skriv ett brev eller lägg ut ett öppet brev i denna tråden och skriv under med era namn, stå för era åsikter istället för att gömma er under anonma Nicks.:mad:

HUR aka man kunna veta att bakom ett NIck som Per Åke, sitter en person som tydligen är adjungerad till avelsrådet???? OM ASRP nu skulle ha en talseman för sig så kommer de nog att gå ut med det. HUR ska man med Svensk lag kunna stoppa en privatperson att skriva sina åsikter på Buke? PladderMadde kanske vet:smirk:

Jag är inte anonym då jag har länkat till mitt stuteris hemsida och mina åsikter står jag för !:D
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Men varför i hela friden ser inte SWF till att hjälpa registratorn om det nu inte hinns med att få ut passen inom rimlig tid???
Det har klagats på arb också men jag skickade in papprena o efter 2 v hade jag passet. Så GULD!!!
Skickade även in för mitt hbl föl för pass i aug o har redan fått passet.
Har skickat in för min rphingst också men jag hoppas att jag har fått passet när det är dags för bruksprovet...:devil:
/Kicki Nilsson (har också länkat till hemsida)
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag vet att SWF har haft dataprogram problem och då hjälps det inte att skaffa hjälp till registratorn som förövrigt gör ett bra jobb. Att föreningar som russ, shetland och ardenner är snabba med sina pass kan bero på att de inte har så många vuxna kvar att registrera utan nu är inne på årsfölen. De tar dessutom bara emot renrasiga med stam,inte som ASRP och SWF gör, de tar ju även emot korsningar.

Det skulle vara intressant att se hur många resp förening registrerar varje år och hur fördelningen ligger på renrasigt svenskfött med alla papper i ordning, importerat med papper i ordning och så denna hög med hästar som föds svenska alt imp utan stam (hur nu en svensk häst utan stam kan existera som föds -07).

Det är så lätt att gnälla när man inte vet varför det är produktionsstopp på passen.
Har ni sett listan på de som inte har hämtat ut sina SWF pass? Är det någon av dem som sitter här och gnäller mån tro? Undrar om ASRP har en likadan lista ?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ja jag har tittat efter mitt pass där. O det finns inte där.
Men om det tar 2 år att få dem så kanske folk inte hämtar ut dem för att hästen kanske gått bort.:angel:
Betvivlar inte att registratorn gör ett bra jobb, men alla kan väl behöva hjälp oavsett om ett dataprogram krånglar eller inte.
Kanske kan man dela upp renrasigt till en registrator o icke renrasiga till en annan. Och framförallt hålla medlemarna uppdaterade på sidan varför det tar sån tid, eller iaf försöka svara på mail.
Men nu var det här ASRP tråd så då kanske vi ska hålla oss till deras passkrångel;)
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

ASRP ger bort stora vackra rosetter till alla deltagare på utställningar och kvaliteer. Jag måste erkänna att jag svurit galla över ASRP över att DE VILL att 990r ska få möjlighet att bedömmas på utställningar (öppen för alla raser) .

Och jag som har en -99:a tyckte det var toppen att få henne visad !

Varför inte liksom ?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

hej. alla dom som har skickat in papper på pass i dec -05 och ännu inte fått dom måste ringa registratorn,dom har haft något strul så jag fick beskedet att jag måste göra om allt trots att jag har en bekräftelse från -05 på att dom har tagit emot alla papper
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Och jag som har en -99:a tyckte det var toppen att få henne visad !

Varför inte liksom ?

Jag förstår att du är glad, det var jag också när jag kunde visa mitt 99:a sto, nu fick hon ett stoföl i år efter godkänd ridponnyhingst som jag kommer att behålla och senare betäcka med ridponnyhingst, och om några generationer har jag en förhoppningsvis stamboksförd ridponny!!
Man måste väl börja nånstans för alla har inte råd att ta genvägen om köpa färdiga utländska avelsston som det verkar som den enda rätta enligt experterna. Se på den framgångsrika hingsten Valdo, hans farmor var efter den ej godkända fullblodshingsten Cedar, hade hon inte visats så hade vi inte haft hingsten Vermont och inte hans son Valdo.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

HUR aka man kunna veta att bakom ett NIck som Per Åke, sitter en person som tydligen är adjungerad till avelsrådet???? OM ASRP nu skulle ha en talseman för sig så kommer de nog att gå ut med det. HUR ska man med Svensk lag kunna stoppa en privatperson att skriva sina åsikter på Buke? PladderMadde kanske vet:smirk:

Jag är inte anonym då jag har länkat till mitt stuteris hemsida och mina åsikter står jag för !:D
Jag brukar läsa alla ridponnytrådar, och jag och ingen annan kan väl missaat vem peråke är då hon ingående beskrit sina tyska ston och hingstval och även att hon hade hingsten Derbino till avel.
Självklart kan vem som helst skriva på Buke, men frågan är väl om en person som har viss makt inom en förening kan göra det och ge högst personliga kommentarer om vissa hingstar och uppfödare? Man får väl välja, antingen är jag här som privatperson och inte engagerad i nån förening eller så klargör jag att jag är aktiv inom en/flera föreningar, det är min åsikt.

Jag heter Lena Petterson och bor i Lerkaka på Öland, är inte aktiv i någon förening och föder upp lite ponnys som hobby.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag brukar läsa alla ridponnytrådar, och jag och ingen annan kan väl missaat vem peråke är då hon ingående beskrit sina tyska ston och hingstval och även att hon hade hingsten Derbino till avel.
Självklart kan vem som helst skriva på Buke, men frågan är väl om en person som har viss makt inom en förening kan göra det och ge högst personliga kommentarer om vissa hingstar och uppfödare? Man får väl välja, antingen är jag här som privatperson och inte engagerad i nån förening eller så klargör jag att jag är aktiv inom en/flera föreningar, det är min åsikt.

Jag heter Lena Petterson och bor i Lerkaka på Öland, är inte aktiv i någon förening och föder upp lite ponnys som hobby.
Jag måste erkänna att jag läser sällan PerÅkes inlägg :o då jag tycker att det blir så tungradigt och tråkigt. Visste att hen hade något med SH att göra men missat totalt att hen har med ASRPs avelsråd att göra. Men så håller jag inte på med ridponnysar annat än att jag kommer i mkt kontakt med dem som ordförande i RPAF. Har även många bekanta som både avlar welsh o ridponny.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag heter Lisa Petterson och bor i Örebro, jag har ett ridponnyföl och väntar ett föl till och jag har varit och är aktiv i flera olika "hästföreningar".

Att vara adjungerad är att vara utan beslutsrätt.
ASRP har i trådstarten förklarat att dom adjungerar (rådfrågar) sakkunniga på olika områden.

Jag tycker att just charmen med ett sådant här forum är att ALLA såväl nybörjare som sakkunniga kan få skriva och diskutera.

Lisa Petterson
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

kl

Jag tycker inte att det överhuvudtaget passar sig att sitta anonymt eller icke anonymt och ventilera styrelsearbete på ett internet-forum. Tycker att det luktar lite illa. Man kan sitta som privatperson ja, men att sitta som styrelsemedlem och disskutera föreningen GÖR MAN INTE. En förening har ett Årsmöte dit alla kan komma och ventilera hur mycket dom vill. Där väljer dom sedan styrelsen som ska sitta kommande år. Att vara med i styrelsen är ett förtroendeuppdrag. Man arbetar för medlemmarnas bästa och ska inte sitta på privat tid och dryfta tillvägagångsätt vid diverse aktiviteter med okända på ett forum. Man har tystnadsplikt. Allt som framkommer på styrelsemötena ska stanna där.:mad:
Att sitta här och "kräva svar" är under bältet när ni i samma veva hänger dom för att dom inte svarar. Att det har gått så långt att ASRP måste skapa sig ett nick här för att ge sin sida av det hela är bara att beklaga som sorgligt. Då har nivån sjunkit lågt.

Ibland skäms jag över mina "bukekompisar" som sitter och hasplar ur sig både det ena och det andra och hänger folk och styrelser och föreningar till höger och vänster utan urskillning. Lätta på arslet ifrån stolen och GÖR någonting åt situationen istället.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Och jag som har en -99:a tyckte det var toppen att få henne visad !

Varför inte liksom ?

Det är lite struligt iom att man inte vet vilken raskod fölen kommer att få och många gånger inte heller unghästarna som är under reg. Tex så vet man om en welsh blir rätt raskod el ej men när det gäller ridponnyavel med korsningar utan stam så är det oklart. Bedömningen är densamma men ska de rangeras? Ska 99or alltid vara utan för tävlan? Ska de enbart tas in i mån av plats? Jag vet att ASRP vill att de ska bedömmas för de kommer i många fall bli en del av deras avelsmaterial. Kan de stambokföras om de har höga prestationsmeriter?

vi har iallfall i vår ponnyavelsförening valt att alltid ta in 99or för bedömning om de inkommer inom rätt tid för anmälning. I mån av plats på 3 årstest och kvalitetsbedömning
Oftast är ägare till 99or väldigt trevliga, de anmäler i tid är glada för sina poäng trots att de inte får vara med i BIS ringen, alltid de som kommer med glada tillrop till andras hästar och de som hör av sig efter en utställning och tackar för att få varit med. Tänk om alla som har rasrena hästar kunde vara lika trevliga och väluppfostrade!;)
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Tiderna förändras och så gör även sättet att kommunicera.

Det här är ju den första ponnyavelsföreningen som fått en utbrytargrupp som bildat en ny förening.

Utbrytarna kommer inte till något årsmöte och diskuterar utan agiterar här på BUKE och vad jag har förstått med den här tråden är väl att ASRP visar vilja att ta i situationen---kan dom inte möstas på annat sätt så varför inte här ???

Lisa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 422
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp