Bukefalos 28 år!

Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag skickade in i sept -06 o har ännu inte fått passet o fått svaret 2 gånger på att det är på g...först i april i år o sedan för ca en månad sen... Handlingarna finns där.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!


Jag förstår inte riktigt det här resonemanget att det skulle vara fel att importera bra avelsmaterial och sedan försöka sälja svenskfödda/svenskavlade avkommor, så görs ju med gott resultat i halvblodsaveln. De svenskfödda/svenskavlade avkommorna blir ju uppfödda på svenskt vis med allt som är så bra här i Sverige på sin agenda, mycket utevistelse, god vård, bra foder etc etc.[/QUOTE]

Logiken går ej ihop...Köp mina svenska avkommor, men jag själv köper avelsmaterialet från utlandet för det är bättre:angel:
Folk gör inte det man säger utan gör som du gör.
Det är väl därför det importeras mer än säljs svenskt.:idea:
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Om uppfödarna själva tror på svenskavlat så gör nog köparna det med.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag skickade in i sept -06 o har ännu inte fått passet o fått svaret 2 gånger på att det är på g...först i april i år o sedan för ca en månad sen... Handlingarna finns där.

Ok, då fick min kompis uppenbarligen sitt pass väldigt snabbt, vet inte om det kanske berodde på att hästen skulle visas på utställning i juli.

Hoppas du har ditt pass inom kort!

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Det hoppas jag också. Kanske betalade hon snabbavgiften...
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

är i alla fall mitt personliga tips att kontakta kansliet om man inte fått sitt pass ännu och det är inskickat före 31 december 2006.

Är gjort, ingen positiv erfarenhet.

Jag är så trött på ASRP, det måste vara den sämsta rasföreningen i Sverige. Pinsamt hur de hanterar passituationen. Har det inte kommit tills den 31 december 2007 kommer de att höra av mig - varenda en i styrelsen.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Det hoppas jag också. Kanske betalade hon snabbavgiften...

Tyvärr verkar inte det heller hjälpa. Jag begärde expresshantering i mitten av aug och har fortfarande ej fått passet. Nu är det ingen panik längre så därför har jag inte brytt mig om att jaga dom per tel. Det kommer väl när det kommer :p
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

lånar en knapp...
jag skickade on mina passhandlingar i dec 05!!!!!! och har ännu inte fått det, har fått bekräftat att alla handlingar finns där, snart 2 år....
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag skickade också in passansökan i dec -05, utan att ha fått något pass ännu.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Är stark motståndare till "buskavel" om det är avel på mediokra ston och ej godkända hingstar. Hoppas och tror att dtta inte är något ASRP främjar. Jag har dock haft svenskuppfödda korsnings ponnyston födda före ASRPs tillkomat och ingen hingstägare har sett ner på mina ston utan välkomnat dem. En gång hämtade jag hem en tjock inte allt för vacker ponny hos en hingstägare som grattulerade mig till att ha ett så välmeriterat sto - hingst ägaren hade själv kollat tävlingsstatestiken :bump:
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Och varför hade de kollat tävlingsstatistiken tror du?? Hade de gjort det på ett Renrasigt sto också??
............................................................................................

Passhanteringen är, som många säger - under all kritik. ASRP är väl den förening som har flest anställda som jobbar med passfrågor, ändå tar det flera år innan passen kommer. Welsh har endast en registrator som gör detta ideellt (vid sidan om ett heltidsjobb) och de passen kom mycket fortare! Då registreras ju ändå merparten av de äldre inkommna ridponnyansökningarna trots allt med okänd härstamning också - vad är det då som tar sådan tid!

Jag tycker dessutom att ASRP skulle vara mer öppna och tillåta att visa sina "icke godkända ponnier" (alltså raskod 99). Förstår inte varför de inte kan tolerera dem! De får inte vara med i någon av SPAFS utställningar heller (i bästa fall får de visas utom tävlan - oftast inte ens det). Det borde finnas klasser för dessa ponnier på alla ponnyutställningar där Ridponnier får visas... Titta på Welsh - de tar emot sina partbred på utställningar (de får också vara med på SPAFS utställningar). De kan ju förstås inte tävla om bäst i rasen mm för renrasiga Welshar, men de får vara med!
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Är stark motståndare till "buskavel" om det är avel på mediokra ston och ej godkända hingstar. Hoppas och tror att dtta inte är något ASRP främjar. Jag har dock haft svenskuppfödda korsnings ponnyston födda före ASRPs tillkomat och ingen hingstägare har sett ner på mina ston utan välkomnat dem. En gång hämtade jag hem en tjock inte allt för vacker ponny hos en hingstägare som grattulerade mig till att ha ett så välmeriterat sto - hingst ägaren hade själv kollat tävlingsstatestiken :bump:

Buskavel och buskavel, jag förespråkar inte heller avel med var som helst. Men ta Cordo tex, ej godkänd men har avkommor som syns i tävlingstatistiken. Jag skulle inte tveka att använda en sån hingst( nu är han väl kastrerad).
Såg också en skimmel hingst som visades 2003( tror jag det var), som hoppade kanon, men pappan till han var en icke godkänd halvblodshingst med bra stam bakom sig.
Sen har det väl knorrats om New forestblod och halvblodsfäder. Titta på resultaten från championatet nu i helgen så visar den på vad som varit lyckat i avel.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag skickade också in passansökan i dec -05, utan att ha fått något pass ännu.

Hade jag varit du, så hade jag gått vidare med det. Det skall INTE ta nästan två år för ett pass, förutsatt att alla uppgifter är korrekt i fyllda.

Det finns ÅRSMÖTE, skriv motion, och åk dit, kräv en bättring.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

[Jag tycker dessutom att ASRP skulle vara mer öppna och tillåta att visa sina "icke godkända ponnier" (alltså raskod 99). Förstår inte varför de inte kan tolerera dem! De får inte vara med i någon av SPAFS utställningar heller (i bästa fall får de visas utom tävlan - oftast inte ens det). Det borde finnas klasser för dessa ponnier på alla ponnyutställningar där Ridponnier får visas... Titta på Welsh - de tar emot sina partbred på utställningar (de får också vara med på SPAFS utställningar). De kan ju förstås inte tävla om bäst i rasen mm för renrasiga Welshar, men de får vara med![/QUOTE]

Jag tycker att det hade varit bättre att SPAF hade fört register på de sk. 99-orna så att ASRP slapp att bli beskyllda för att det är deras " icke godkända ponnier ". ASRP har blivit tvingade att föra register på dessa ponnyer.Motsvarande register på stor häst för SH. SSå man kan nästan säga att ASRP gör pass för 2 föreningar.För mig är det inte konstigare att man inte får visa sin 99 ponny på ASRPS utställningar än att man kan komma med sin raslösa häst av halvblodstyp och tro att man får vara med på SWB arrangemang.
Man kan inte jämföra en WPB med en ponny som saknar härstamning.
Då vet du ju åtminstone att den innehåller 12.5% welsh. ASRP är ju ingen renrasförening och följaktligen kan du heller inte få en PB avel där.
Till övriga:
Personligen tycker jag att ASRP får ta oförtjänt mycket "skit" och det för verkligen inte aveln framåt. Styrelsen lägger ner otroligt mycket arbete för att det skall bli bra för oss andra.
Slutligen tycker jag att det hade varit trevligare att man hade diskuterat AVELN i trådarna och inte bara kasta skit på ASRP samt ridponnyhingstarna. Man behöver inte diskutera de hingstar som man själv inte tycker om. Hur blir bredden om alla avlar som jag gör?
Det är bara att konstatera att vi alla har olika tycke och smak och det är kanske det som blir avgörande för bredden på ridponnyaveln om några år.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Welsh har endast en registrator som gör detta ideellt (vid sidan om ett heltidsjobb) och de passen kom mycket fortare!
För vem går det fortare???
Om man har kontakter kanske.
Skickade in mina handlingar på renrasigt welsh sek B sto i dec -05 o har ännu inte fått något pass.
Har dessutom mailat 3-4 ggr utan att ens få ett svar, vilket man iaf får från ASRP.
Har även ringt utan framgång på tele tiden. Tycker inte welsh föreningen är ett dugg bättre vad gäller passen...men hon kunde gott få lite hjälp.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Håller med dig.
Tycker att de arrangerar o ordnar o jobbar på ett seriöst sätt(vad jag sett). Men passhanteringen är under all kritik!!!
Skulle vara kul om någon i styrelsen kunde bemöta detta här i tråden.
Sen hur alla väljer att avla ...det är ju knappast styrelsens sak att ta skit för o inte heller att lägga sig i eller behöva svara på.

Tror iofs inte att tanken var att någon skulle svara alls på deras Öppna brev...men nu blev det så o då tycker jag personligen att folk kunde hålla sig till saker som gäller styrelsen (inte avel), så kanske vi kunde få svar.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Eftersom de tydligen läser här på Buke och gör ett inlägg så skulle de väl lika öppet kunna besvara en del frågor.
Kritik kan vara positivt om man tar till sig det och gör något åt det tex gällande passen.
En sak som jag ringt och påtalat och fler med mig vet jag, är Asrp suveräna register över reggade ponnyer som de hade på hemsidan. Där du kunde söka alla avkommor till en viss hingst, alla reggade korsningar av speciell ras mm mm.
Den var helt outstanding perfekt gjord, varför togs den bort? Den hänvisas till nåt annat register som ej kommit igång ( 3 år) och som inte är i närheten av det reg som Asrp hade.
Jag vet att fler har efterfrågat att detta skulle komma tillbaka, varför ta bort nåt som alla var nöjda med?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Tror iofs inte att tanken var att någon skulle svara alls på deras Öppna brev...men nu blev det så o då tycker jag personligen att folk kunde hålla sig till saker som gäller styrelsen (inte avel), så kanske vi kunde få svar.

Taget från deras hemsida:

"På diskussionsforumet Bukefalos har ASRP skapat en tråd där styrelsen bla. ger sin version på stämning i styrelsen och hur man kan göra när man blir besviken på att sin hingst inte blir godkänd. Brevet är läst och underskrivet av samtliga i ASRP´s styrelse.

Gör gärna din åsikt hörd i tråden, alla i styrelsen har länk till platsen och därmed möjlighet att följa den. Åsikter som tas fram där kommer givetvis att diskuteras i föreningen!"

Dessutom är ju det här faktiskt ett diskussionsforum. Vill man inte ha sina åsikter ifrågasatta så bör man väl inte skriva här...
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Tycker absolut att de kan svara på kritik o åsikter..
Men då tycker jag man kan hålla sig till sådant de faktiskt kan svara på o inte annat... så kanske de bemödar sig att svara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 422
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp