Bukefalos 28 år!

Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

Var står att nivån vid första passet är bättre än vad NO lyckades göra under ett helt liv?



Jaa du har ju själv satt den stämpeln på dig själv att vara ett fantastiskt underbarn när det gäller ridning så det är väl inte så konstigt att folk undrar.
Kul, hur många som i full rulle bara kastar sig in och gör sig dumma och omöjliga.
Och sen får man kritik för att man kallar dom för dumma ) en del är ju enastående roliga.


Ja men va bra!! Nu vet du ju precis hur det känns, så nästa gång du gör likadant så kan du ju tänka på det.
 
Precis, det var just det som var snacket, hjälpgivningen för att få hästen att göra. Att det sen tar oerhörd lång tid att slipa till det perfekta är en annan sak.
Sitsen, det är bara en hästtränar form :) ska inte på något sätt förväxlas med vacker positions ridning. Jag koncentrerar mig och kan focusera till andra ställen på banan utan att se dit sittandes så. Egentligen så ser jag inte hästen.
Mitt jobb är att fixa till hästar inte att rida dom i uppvisning, det finns många :) gör det frivilligt.
 
Du misstolkar mig, menade inte ur estetisk synpunkt, utan ur funktionell synpunkt, sitter jag med böjd nacke upplever jag personligen att jag tappar stadga, därför undrade jag om du hade något särskilt skäl till det, eftersom jag sett det vid flera tillfällen.
 
Re: Inverkan/icke inverkan

Jag tycker Heather Moffett sammanfattar det väldigt bra:
"There is a big difference between actually sitting
completly still on a horse, when the rider will
unavoidably bounce, and appearing to be still, which
is the result of horse and rider moving together as
one unit."

Vad kul, att du hänvisar till Heather M. Inte så många, tror jag, som känner till henne här. Jag har varit hos henne och ridit, har du det också?

OlleAtlas
 
Re: Inverkan/icke inverkan

Nej, men jag skulle verkligen vilja rida för henne någon gång (när man vunnit en miljon på lotto eller så :D ). Kanske man skulle kunna få henne till Sverige, elevunderlaget borde vara ganska stort, om hon nu skulle vilja åka hit då förstås :smirk: ;)

Läst boken en gång förut och nu lånat den igen och är på väg igenom ;)

Hon är ju ganska lik Sally Swift, fast hon istället för att använda analogier förklarar fysiologiskt, mycket mer min stil.
 
Re: Inverkan/icke inverkan

Lånar en knapp (och det är inte dig OlleAtlas jag syftar på)

Jag har följt dena tråd i smyg och vissa av er har en "hemlig beundrare", men jag blir j-vligt besviken på "barnungar" som ägnar sig åt en personlig vendetta och förstör för alla andra :(. Kan inte ni fridstörare hitta en sandlåda och varsin spann och spade om ni nu är mogna nog att klara det. Ännu bättre vore det dock om ni slöt fred eller åtminstone ignorerade varandra.
 
På nått sätt så blir sitsen djupare och mer avspänd om man bara säckar i hop. Som här då man bara ska vara ett paket på hästens rygg. Första ridturen går mest ut på att visa hästen att det är ingen skillnad på att gå med männska eller bara sadel. Som tex. på den andra bilden :) vad hästen gjorde där var att ta ner nosen till frambenet och klia sig, mitt i steget. Se hur den balanserar sig på två ben, hur den vinklar korset helt i frihet utan störning av ryttaren. När en häst plötsligt gör något ovanligt gäller det att ha is och se vad den gör. Många hästar får livslång dålig erfarenhet redan från första ridturen. Ryttaren drar in tyglarna i panik om hästen råkar ta en snabb fattning på egen hand :)
Sen kan man ju säga som insekten förstås, att hästen har redan lärts att knäppa av i nacken :) utan att ägna en sekund åt analys. Hur fort man går fram med en häst avgörs av hästen. Om den redan efter en stund visar att den kan börja styras och böjas så är det bara att göra det. För det sker med hästen. Vissa som denna kan man börja direkt. Andra kanske tar 10 gånger.
Och sen, som hästtränare så ser jag bara till vad hästen gör under mig, inte hur jag gör ovan den :)
 
Jag är frestad att låta hela denna tråd gå i graven eftersom Spider och Antti än en gång lyckats med fenomenet att fullständigt hacka sönder den med "tycka-illa-om-varandra-inlägg".

Ett sånt inlägg till och hela spektaklet åker i papperskorgen... Kan ni inte istället visa prov på ert kunnande genom att hjälpa de nybörjare som kommer med frågor, så ni gör NÅN nytta här...

/Irriterad moderator
 
Re: Öppna, hjälper, sittben och Oliveira *DELETED*

Inlägg raderat av jegra
 
Jag tror inte ens du själv vet hur korkad du gör dig när du låter det påskina att en häst som aldrig är riden ska göra bättre skola än nån annan häst, eller att min position ska vara bättre än nån nu levande eller död mästare har någonsin haft.

Orsaken till att jag frågade var just att jag tyckte det du skrev i inlägget jag citerade (finns att läsa här ) lät en liten aning överdrivet. Det du skriver nu känns mer verklighetsnära...

Men jag tackar för din omtanke om min "image". Jag tål att göra mig löjlig, och jag är väl medveten om att jag är väldigt okunnig i jämförelse med de flesta här. Om mina frågor får mig själv att framstå som korkad gör mig ingenting, så länge jag kan lära mig någonting av svaren och frågorna är relevanta för forumet. (Jag är övertygad om att jegra säger till ifall jag gör en felbedömning där!)

Som bonus för din höga tanke så får du se ett par bilder.
Dom är tagna första gången den 3-åriga hästen rids i hela sitt liv, hästen rids i 15 minuter den gången. Där ser du hur stora hjälper det kan behövas första gången på en aldrig riden häst.

Tack, det är alltid intressant att se bilder på mer kunniga ryttare - även om jag inte har tillräckliga kunskaper för att komma med några vettiga kommentarer eller kritik! :)
 
Det där är sandlådenivå! :mad:
Kan ni inte bara skärpa er så att man kan få följa de intressanta diskusionerna som berör AR och inte din och Spiders persoliga fajt! Fortsätter man att hacka sönder trådar så blir ju jegra tvungen att plocka bort trådarna och vi som vill läsa de intressanta inläggen som faktiskt har att göra med tråden går miste om det :crazy:
 
Det här tycker jag är intressant. Är den funktionella sitsen vacker - eller den vackra funktionell?
I dressyrtävling ges ju sitsbetyg innefattande effekten av hjälperna, man kan alltså ursäkta tex flaxande skänklar med att tex bytena blev rena, men skolningen måste ju alltid gå i riktning mot osynliga hjälper.
Men måste det inte vara så att sitsen ska vara så korrekt som möjligt från första början? Annars måste ju hästen lära om. Huvudets tyngd påverkar rätt mycket!mvh/T_B :)
 
Ögat gillar symmetri och balans. Och symmetri och balans gör det lättare för hästen att bära. Även en sits som avviker från normen kan vara balanserad - då kompenseras oftast den avvikelsen med en harmoni i arbetet som höjer sköhetsupplevelsen.
 
Det finns säkert många sitsar som är effektiva, det är bara en högst personlig reflektion att tappar jag mitt huvud så tappar jag styrsel och kontroll över hela min ryggrad OCH mitt bäcken, böjer jag fram huvudet kommer ryggraden automatiskt att vara lätt böjd vilket gör att balansen genom lodlinjen på mig själv rubbas. Förmodligen har dessa herra kommit på en väg runt den känslan, men inte jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 942
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 789
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 209
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp