Bukefalos 28 år!

Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

Men jag upplevde det mest som att tjejen på andra filmen har låst sitt bäcken, sin rygg och "fastnat" i en annan rörelse än den hästen erbjuder (försöker erbjuda). Det direkta resultatet syns på hästen som inte kan släppa igenom arbetet i bakdelen.

Att jämföra filmerna är dock svårt då hon skrittar på långa tyglar på första och har kortat tyglarna på andra - vore mer intressant att ha sett hur hon satt med korta tyglar innan.

Jag lever i den tron att man måste lära sej följa innan man kan börja "leda" - dvs den följsamma sitsen är a och o innan man kan börja jobba med att inverka.

Dock håller jag helt med i mycket av det du skriver om sitsen - men jag kan uppleva det som att den här tjejen skulle behöva praktisera teorin. Jag upplever dte som att hästen vill putta iväg ryttaren från ryggen (eller åtminstone skapa sej mer utrymme för ryggen) och att då be ryttaren "låsa" sitt bäcken när det både blir stolsits och bakvikt - tja, det är inte så konstigt att händerna blir låsta och hästen tjafsar emot bettet. Kanske måste hästen få mer utrymme för ryggen? Hur skapar du det? Eller det kanske inte är intressant?
Det sistnämnda du skriver håller jag helt med om, händerna är det sista du kan korrigera och att de är såpass stela här tycker jag mej finna i att tjejen är såpass "låst".

Skulle vara intressant att se samma tjej utan stigbyglar (eller i en annan sadel)!
 
I samma stund hon börjar röra sig i sadeln och följa med så kommer den samlade skritten att försvinna.

Men det du får i filmen är ju inte samlad skritt utan snarare kort (spänd) skritt? Hästen trampar inte in längre inunder sej, snarare tvärtom - den bara inte skjuter på lika långt bakom sej. Allt beroende av ett något låst bäcken.

Jag kortar hellre av skjuttiden på andra sätt än genom att låsa bäckenet. Och jo, jag vet att det funkar och jag använder mej av det till viss del med den svarta märren som är mycket "överrörlig" och kräver en mycket fokuserad, stabil och "stilla" sits. Men å andra sidan är följsamheten även på henne a och o.

Att sitta stilla är väl inte riktigt intressant men visst - när man väl sitter bra så är det ju det man gör, dvs man rör sej inte "på" sadeln/på hästen utan följer med i dess rörelse och påverkar utifrån rörelsen, så det ser ut som att man "sitter stilla".

Jag upplever det snarare som att jag får samma effekt som du nämner - om jag inverkar I rörelsen istället.
Tex på min röda dam - hon vill gärna skjuta iväg mej från vänstersidan. På henne använder jag mej av att jag drar upp skinkan/sittbenet något när hon för bak sitt bakben - dvs lämnar plats så hon inte "kan" skjutsa iväg mej och så att vi inte "studsar emot" varandra, sedan när hon plockar in bakbenet (dvs släpper ner ryggsidan) så sjunker jag försiktigt ner i samma sida, andas ut och blir lite "tung". Detta skapar en god cirkel och efter några steg kommer oftast en frust-tugg-längning/sträckning av överlinjen till handen samt att hon börjar slappna av och bär upp mej istället för att försöka skjuta iväg mej.
På det viset kortas hennes skjuttid av, hon börjar slappna av och "släppa ner" sina bakben.
 
Följsamheten i skogen är mitt sätt att uppnå det du vill uppnå. När ryttaren kan känna de stora rörelserna blir det lättare att identifiera de små rörelserna, och därefter kan ryttaren börja påverka hästen.
:bow:

Tack Jegra!
Visst är det som Djurjouren säger så att när hästen samlar sej blir längsledrörelsen liten, liten. I levadnära piaff sitter man väldigt, väldigt stilla och utan att ha lärt sej följsamhet i de större gångarterna så är det mycket svårt att identifiera vad man känner och ännu värre att försöka inverka.
Det är ju därför man ska ha välskolade hästar till nybörjare - så de får lära sej att följa med i alla rörelser och kunna identifiera vad det är de känner, INNAN de måste inverka.

Håller även med i det sistnämnda, jag tycker också Djurjouren förklarar bra - jag hänger med rätt väl i vad hon (du) menar, men kan inte hålla med om att det är den enda vägen.
 
Du får ta och komma hit, har ju en del andra böcker här med som du kanske inte läst. Hemma "i skogen" finns det bra många fler, vi får försöka leta reda på dem i allt annat gval sedan (men det är min systers böcker, jag har aldrig haft råd att köpa så mycket...).
 
Antagligen inte nån specelt hög kvalitet. Annat vore ju märkligt med tanke på att hästarna var inte att räkna som ridna innan :) Måste fundera på vilka hästar det var den gången. Tror det var en Morgan som inte var ridbar för den slängde av sin ägare, så den reds in. Sen var det ett trevlig hbl som hade lärt sig att gå emot alla hjälper, den vart riktigt lyhörd. Och var det inte en ns som bara markjobbades. Så det var väl ingen ridhäst där.
Det jag minns mest från den helgen var din ridning i ridhuset. Det hördes långt ut på gården, ryttaren skrek det slog i väggarna och hästen slängde sadeln i backen. Ville inte ens gå in och se eländet :) Och var det inte din den andra som inte gick att leda in i stallet?
Sen är det rätt korkat att ta en hanteringskurs med problemhästar som referens för skolridning. Om hjälpernas storlek så kan dom vara hur stora som helst när det behövs, men när det inte behövs mer än helt osynliga så är dom inte större. Det kommer att ta tösen 20-30 år till innan hon mognar så pass att att hon förstår hur saker fungerar i världen.
Så jegra ta inte bort hennes inlägg, den visar för andra läsare Evis rätta nivå, som är långt från vad hon skriver.
Och jag hann läsa det som togs bort inlagt av fio. Det finns en liten klick av pubertesflickor som är med i allt och lägger näsan i sånt dom inte vet om. Men dom blir vuxna också så småning om. Ingen "normal" skulle väl lägga ut privatmedelande som inehåller andra-tredje grad uppgifter?
 
Och var det inte din den andra som inte gick att leda in i stallet?
Jepp, det var det. Men hon är bra mycket bättre idag ;).

Slängde sadeln i backen? Slog i väggarna?
Hjälp alltså, jag kommer ihåg att det var ett uruselt pass men riktigt så illa visste jag inte det var.
 
Det hördes långt ut på gården, ryttaren skrek det slog i väggarna och hästen slängde sadeln i backen.


Antti alla som någon gång träffat Evis vet att du blåljuger just nu!
 
Antagligen inte nån specelt hög kvalitet. Annat vore ju märkligt med tanke på att hästarna var inte att räkna som ridna innan :)

Men lite tidigare i tråden skrev du ju att "Lite skryt, jag kan sätta mig på i stort alla hästar och få dom i rörelserna på mitt sätt. Andra får lägga ner år och inte komma dit jag kommer på nån minut. " Så hur hästarna var ridna innan borde väl inte göra någon skillnad mer än den första minuten?
 
Jag tror inte ens du själv vet hur korkad du gör dig när du låter det påskina att en häst som aldrig är riden ska göra bättre skola än nån annan häst, eller att min position ska vara bättre än nån nu levande eller död mästare har någonsin haft. I och för sig så ska jag ju tacka för den höga tanken :) men det är ju ändå en verklighet som vi lever i. Tänk om ni hade samma krav på alla andra. Och då speciellt dom som kallar sig för AR.
Som bonus för din höga tanke så får du se ett par bilder.
Dom är tagna första gången den 3-åriga hästen rids i hela sitt liv, hästen rids i 15 minuter den gången. Där ser du hur stora hjälper det kan behövas första gången på en aldrig riden häst. Och enligt evis så är det illa :) men dom kan vara både större och mindre än så.
http://w1.472.telia.com/~u47204838/horses/carlos/kulo1.jpg
http://w1.472.telia.com/~u47204838/horses/carlos/kulo2.jpg
 
Jag har aldrig någonsin påstått att jag är normal, jag följer inte den grå massan....

Bilderna är fina är det du som rider??
 
Vart är Djurjouren ??? Hon har sedan många år en tendens att försvinna så fort hon blir emotsagd, synd för jag vill verkligen se en ny film om en månad för att se hur det ser ut då.
ja jag vet att hon läser här åndå så se till att ta en ny film ;)
 
På den översta bilden har du lyckats få en unghäst som bara är riden 15 minuter att knäcka av!! Grattis!!

Nåste verkligen kännas som en stor prestation. Andra bilden...tja så ser det ut när de flesta rider en unghäst för första gången.


Du har själv skrivit att en häst lär sig allt den ska kunna första gången du rider den och sen sitter du bara och finjusterar det resten av livet...vad bra att du säger emot dig själv.
 
Re: Öppna, hjälper, sittben och Oliveira *DELETED*

Inlägg raderat av jegra
 
Var står att nivån vid första passet är bättre än vad NO lyckades göra under ett helt liv?
Kul, hur många som i full rulle bara kastar sig in och gör sig dumma och omöjliga.
Och sen får man kritik för att man kallar dom för dumma ) en del är ju enastående roliga.
 
Nu har jag hunnit titta på bilderna i lugn och ro, var stressad sist jag var inne, den andra bilden ser mycket trevlig ut, och utan att kritisera utan bara en ärlig fundering så slår det mig att du liksom många andra herrar jag sett rida alltid tittar ner i backen med framåtlutad nacke? är det en ovana eller någonting du gör med flit?
 
nej, men tänkte på det du sa "Lite skryt, jag kan sätta mig på i stort alla hästar och få dom i rörelserna på mitt sätt. Andra får lägga ner år och inte komma dit jag kommer på nån minut. "
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 942
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 789
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 209
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp