Bukefalos 28 år!

Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

Z

Zora

Det här är en gammal diskussion som varit uppe några gånger. :)
Läste Oliveiras bok (Reflections of equestrian art) i helgen på semestern och konstaterade att han rider öppna på ett annat sätt än det Bent lär ut.

Någon som har hans bok och rider (typ) enligt Bent och vill lägga en kommentar? Om det finns intresse så kan jag alltid skriva en sammanfattning av vad Oliviera beskriver. Men det får jag göra när jag har boken i hand så det blir korrekt.
 
Köpte via nätet. Gjorde en prisjämförelse på böcker som är billiga utan att man betalar med kort. Är fortfarande inte helt bekväm med att skriva in kortsiffrorna på nätet. :)
Tror det var bokus eller adlibris.
 
Jag skulle gärna vilja läsa en liten sammanfattning av hans text!! Öppna är svårt..... :D
 
Jag rider egentligen inte öppna på det sättet CD lär ut så det vore ju intressant att veta hur han rider öppna och om det är mer som jag gör eller inte :)
 
Jag läste boken för en dryg månad sedan och funderade också på hans beskrivning av sitsen i öppna.

Tyvärr har jag ingen intelligent teori om det hela, dock en personlig reflektion.

Oliviera skriver ju om en betoning på det yttre sitbenet i öppna, dvs tvärtom ”Bentlärans” betoning av det inre sitbenet. Men handlar det inte i både fallen om en väg för att slutligen nå en korrekt öppna där man sitter mitt över hästen?

Det som kallas öppna för det mesta på de kurser och vid den ridning jag sett är väl oftast en gymnastisk övning för att få ryttaren att lära känna sin och hästens kropp och i de bästa fall en viss gymnastik för hästen.

I en korrekt ”uppvisningsbar” eller för hästen utvecklande öppna engagerar man väl både sittbenen. Det inre för att släppa fram hästens inre bak och det yttre för att påminna hästen om att bära framåt i princip lika mycket som det inre bär under.

Hmm, är det någon som förstår vad jag menar???
 
Vilka hjälper använder han sig av för att skapa böjning i hästen?

Genom att använda sittbenen anger jag vilket håll hästen ska böja sig. Höger sittben höger böjning.
För att aktivera bakbenen flyttar jag jag sedan tyngdpunkten med magen. (Inget som ska synas med blotta ögat) Har jag böjt med höger sittben och aktiverar höger bak blir det öppna och aktiverar jag vänsterbak blir det sluta. Genom att vara uppmärksam vart hästen har sina bakben så kan man genom att växla bakben plocka in dem längre och längre inunder hästen och således få hästen att bära lika mycket på båda.
 
Jag ska ta med boken till jobbet imorgon och kolla upp om han nämner något om böjning i halsen, tror inte det.

På det hela taget är det en underbar liten bok som gång på gång betonar känsla och lätthet.

Kontentan av boken är ungefär att har man känsla så blir det lätt. Några mer praktiskt inriktade tips finns det dock.

Men som sagt jag kan ta fram boken till imorgon. Alla borde läsa den, för han skriver lika vackert som han rider.
 
Så här står det på s 50.
Start turning a corner, having made sure that the horse is tracking correctly. At the moment when the horse enters the turn, the rider should turn his inside wrist, fingernails upward, torwards the horse's outside shoulder. The rider's inside leg must stay by the girth, above all never going further back. The weight should be on the rider's exterior buttock as the outside leg acts softly but firmly, a little farther back than the other leg in order to keep the incurvation and degree of obliquity required for shoulder-in.

Han anser som sagt att man inte ska sitta på inner för att det benet redan är under stor belastning.

När hästen lärt sig öppna går han vidare med half-pass (som översätts i andra böcker med diagonalsluta. Däremot så tvärar hästen med alla ben på de bilder jag sett av half-pass). Att byta mellan SI och halfpass är något NO gillar.
 
Jup, är med på att många menar inlärning.
Men har aldrig accepterat BB sitta inner, förkastligt i min värld. Hurra för Oliveira.
Värst är dock tygelöppna modell CS.
 
Nu har jag sett dig ett flertal gånger ondgöra dig över tygelöppna. Har du lust att upplysa en ovetande om vad det är du menar med det?
 
Nu blev jag nyfiken...

Citat från länken du lade in:

det ögonblick som hästens nos och framdel är på spåret så sätter sig ryttaren på det yttre sittbenet och för hela skänkeln bakåt för att hålla kvar bakdelen utanför spåret

Varför ska man sätta sig på yttersidan om det är det yttre bakbenet som ska träda in och bära mer vikt? Det är ju i så fall lika illa som att sitta på inner i öppna..?

Och hur går du vidare därifrån till det mer samlande arbete som ska leda till piaff?
 
Lätt som en plätt. Det är det ledande frambenet som är viktigast just då.
Detta är första slutan på hästen som rids för ca 10 gången i sitt liv. Sen efter några pass så räcker det med en lätt omsitning fortfarande till yttre.
Och i all framtid så kommer hästen att göra sluta på en lätt signal i sadeln.
Egentligen ska jag ju inte ge er hemligheterna gratis då ni slösar bort högar med stålar på div. tränare.
Men i alla bilder ni har lagt ut så sitter alla på fel sida och lastar hästen dit den ska. Det är som att slå igen dörren när den ska in i boxen. Ekipage klarar inte av att svänga utan hästen driver till andra sidan banan för att ryttaren sitter och hänger på insidan osv.
Lite skryt, jag kan sätta mig på i stort alla hästar och få dom i rörelserna på mitt sätt. Andra får lägga ner år och inte komma dit jag kommer på nån minut. Då är det inte min metod det är fel på utan andras. Detta är bevisat så många gånger nu, så att allt vidare diskusition om det är bara idiotiskt.
 
Då tycker jag att det är en mycket snäll benämning, skulle nog inte ens vilja kalla något sådant en öppna.

Det jag kan hålla med om är att jag ibland har sett de som rider öppna och glömmer ytterhjälperna totalt. Hänga i innertygeln är ju det vanligaste ryttare gör. Jag har testat en hel del nu med att få hästen i böjningen genom att fokusera mig på längning av yttersida istället för att få en kortning av innersidan.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 940
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 789
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 209
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp