Bukefalos 28 år!

Öppna och slutna?

Z

Zandora

Var så himla längesen ja kunde alla dessa ord som "öppna och slutna" osv... :confused:
någon som kan förklara vad man gör då?! :D

pinsamt värre...:crazy:
 
Sv: Öppna och slutna?

i skolorna rör sig hästen ställd i nacken och böjd i bålen runt inre skänkeln i en jämn och likformig båge från nacken till svansen, under ökad samling på dubbla spår.

skolorna som ska ridas i ett samlat tempo, utgöres av öppna och sluta. hästens tvärning i sidled får ej vara större än att i öppna (inre bak och yttre framhov) och i sluta (yttre bak och inre framhov) avstånden mellan spåren blir omkring 15 cm.

ändamålet med skolorna är att göra hästen än mera uppmärksam för hjälperna, öka bogfriheten, uppgymnastisera bakdelen och höja dess bärande förmåga samt att för ryttaren ytterligare klargöra de olika hjälpernas samverkan.

innan skolorna rides, måste hästen ha bragts i nöjaktig jämvikt och fullkommlig lydnad för de samsidiga hjälperna, varjämte ryttaren måste vara i stånd att genom riktig växelverkan mellan inre och yttre hjälper behärska hästens såväl fram som bakdel.

för tidigt ridna skolor, dvs. med otillräckligt förberedda hästar som ryttare, åstadkommer mera skada än gagn.
 
Sv: Öppna och slutna?

ok..men hur kan man träna hästen att förstå dessa hjälper om dom inte redan kan de?
 
Sv: Öppna och slutna?

är man inte säker själv så är det bäst att ta hjälp av tränare, tycker jag ;)
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 341
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 830
Senast: VLMF
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 518
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 696
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp