Öppna tygaffär

Hur tror ni förutsättningarna för att lyckas driva en tygaffär idag ser ut?
Köper folk tyger nu för tiden?
Att komplettera utbudet med sybehör, symaskiner, garn osv måste väl vara ett vinnande koncept?
En komplett slöjdbutik hade varit spännande, men det måste väl vara svårare att få att gå runt?
Vill så gärna...men hur sjutton ska man våga?
Företagare kan lite grovt delas upp i två kategorier:

Entrepenörerna: De som är bra på att starta upp nya företag. De är riskbenägna, de ser möjligheter när andra ser problem, de triggas av motgångar och tar i hårdare, de ser in i framtiden, läser marknaden och hittar de utvecklingsmöjligheter som finns, de är uthålliga och är beredda att satsa tid och kraft för att komma framåt och få företaget att växa.

Förvaltarna: De uppskattar den dagliga driften av ett etablerat företag, tryggheten i en etablerad kundkrets och kända produkter. De trivs med att utveckla långvariga relationer med sina kunder och leverantörer och vardagslivet som företagare. De uppskattar att känna en viss trygghet i företagets ekonomi.

Entrepenören startar företaget hen funderar på. Förvaltaren kanske hellre köper ett etablerat, välmående företag.
 
Det kommer helt klart bli tufft...är ensamstående så jag har ingen sambo att luta mig mot...
Starta eget bidrag kan man ju få 6 månader iaf, efter det så vet jag inte.
Har du kollat upp så du är berättigad det? Reglerna kring starta eget bidrag från Arbetsförmedlingen är tuffare nu är tidigare.

Plockat från arbetsförmedlingens broschyr om starta eget:

Kan jag få stöd till start av näringsverksamhet?
Din arbetsförmedlare bedömer först vilka förutsättningar du har att få ett arbete. Arbetsförmedlaren utgår från dina erfarenheter och det yrkesområde du söker arbete inom, men tar också hänsyn till den konjunktur som råder. Du måste även ha goda förutsättningar att driva företag. Det betyder att verksamheten ska kunna ge tillfredsställande lönsamhet och en varaktig sysselsättning.
Du måste dessutom uppfylla något av följande:
* vara minst 25 år, anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och i behov av fördjupat stöd
* vara ung och ha en funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan
* vara 18 år och stå långt från arbetsmarknaden på grund av särskilda skäl
* uppfylla villkoren för att få delta i arbetslivsintroduktionen
* vara minst 20 år och uppfylla villkoren för att delta i jobbgarantin för ungdomar
* delta i jobb- och utvecklingsgarantin.
 
Är det verkligen smart att räkna med ett bidrag? Jag tror att man måste göra en budget som går runt utan att räkna in något bidrag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 719
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 319
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 514
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp