Oerhört osäker ung schäfer.

Jag håller med @russinbulle , när det anges i en rasbeskrivning att hunden kan eller ska vara reserverad så innebär det för mig att den ska vara ointresserad av främmande personer. Tyvärr så är det vanligt att osäkerhet och ren rädsla - inte minst inom dessa raser - bortförklaras med att hundar är reserverade.

Jag har en hund som brister lite socialt. Det märks inte jättemycket; han har inga problem med hantering eller att röra sig bland folk, han brukar strunta i de som rör sig runt oss. Om någon kommer fram för att prata är han neutral, vill en främmande person hälsa på honom gör han det för det för det mesta snabbt och oengagerat och går sedan undan även om han av någon anledning fattar tycke för vissa och då gärna stannar och blir klappad. Däremot blåser han upp sig och kan skälla om vi t ex är ute i skogen och det dyker upp någon människa på håll. Han kan även vakta från tomten. Inget är ju något jättemärkligt beteende men hans sociala osäkerhet märks framförallt när han ska interagera med okända människor - han varken kampar eller tar godis från främmande personer. Då är han ändå en hund som är väldigt glad både i lek och i mat. Om en leksak kastas så hämtar han den och han har inga problem att äta godis från marken heller men att kampa eller handmatas funkar inte. För mig en solklar brist även om det inte ställer till några egentliga bekymmer eftersom all hantering fungerar, även hos veterinären. Träningen är inte heller några problem, budföring funkar bra även om han inte är intresserad av att få godis av figgen.
 
Nej, din hund har sociala rädslor. Den är inte reserverad. Den är rädd.

Var snäll och sprid inte att din rädda hund är reserverad för det förstör mycket för oss som har hundraser som i rasbeskrivning benämns som att de ska vara reserverade då folk då fått uppfattningen att hunden ska vara rädd. Kanske av just sådana som har rädda hundar som de kallar reserverade.
När det gäller benämning inom mentalitet (tex MH och MT eller L-test) så används benämningen reserverad när hunden drar sig undan eller avvisar hantering oavsett övriga egenskaper. Om det kan man tycka vad man vill, men det är ett vedertaget begrepp.
 
När det gäller benämning inom mentalitet (tex MH och MT eller L-test) så används benämningen reserverad när hunden drar sig undan eller avvisar hantering oavsett övriga egenskaper. Om det kan man tycka vad man vill, men det är ett vedertaget begrepp.

Man använder väl fortfarande "reserverad" i den betydelsen på L-test men inte längre på MT. På MH har man nog aldrig gjort det vad jag vet, åtminstone aldrig officiellt. Oavsett så är "reserverad" i den betydelsen begränsad till just mentala utvärderingar.
 
Kopierat ett L-test hos polisen:

1. Tillgänglighet Reserverad
Socialt osäker*
2. Kamplust Stor Intensiv
3. Temperament Livlig Uppmärksam
4. Skärpa Måttlig Anpassad till hotet
5. Försvarslust Stor Avvisar med kraft, attacker
6. Nervkonstitution Måttligt nervfast Konc.
7. Hårdhet Något vek + Endast positiva
8. Dådkraft Stor Löser självständigt och snabbt
9. Skottfasthet Skottfast Något gnäll som avtar
*Vid anslutning av utomstående börjar hunden skälla, resa ragg och visa
 
Man använder väl fortfarande "reserverad" i den betydelsen på L-test men inte längre på MT. På MH har man nog aldrig gjort det vad jag vet, åtminstone aldrig officiellt. Oavsett så är "reserverad" i den betydelsen begränsad till just mentala utvärderingar.
Min gamle hane som fick 1 på hantering kallades av beskrivaren för reserverad vid muntlig utvärdering även om det inte står så. Det är en beskrivning, inte ett test.
 
Min gamle hane som fick 1 på hantering kallades av beskrivaren för reserverad vid muntlig utvärdering även om det inte står så. Det är en beskrivning, inte ett test.

Ja, det var precis det jag skrev - vad beskrivaren säger är inte officiellt. Att det är just en beskrivning är jag väl medveten om. Och som sagt så är det på L-test som man fortfarande använder termen "reserverad", på nya MT finns inte ordet med.
 
Håller med. Har aldrig hört någon dra den parallellen tidigare.
Hur många raser beskrivs inte som "reserverade"?
Är alla de hundarna rädda och socialt osäkra då eller :confused:

Tyvärr är det så många tänker. Vet många med rädda hundar som säger "Jamen han skaaaa vara sådan för rasen ska vara reserverad!"

Saluki ska också vara reserverad. Jag tar i princip för givet att varje saluki jag möter accepterar att bli hanterad av vem som helst som inte är helt hund-okunnig. De kanske inte gillar det, men inte tycker de att det är läskigt. (och de importer från ursprungsländerna jag träffat, eller de som haft sådana hundar väldigt nära i stamtavlan har inte varit ett dugg rädda, så de som förklarar rädlsa med "ursprungligt beteende" får gärna hålla käft tycker jag ;) )
 
Tyvärr är det så många tänker. Vet många med rädda hundar som säger "Jamen han skaaaa vara sådan för rasen ska vara reserverad!"

Saluki ska också vara reserverad. Jag tar i princip för givet att varje saluki jag möter accepterar att bli hanterad av vem som helst som inte är helt hund-okunnig. De kanske inte gillar det, men inte tycker de att det är läskigt. (och de importer från ursprungsländerna jag träffat, eller de som haft sådana hundar väldigt nära i stamtavlan har inte varit ett dugg rädda, så de som förklarar rädlsa med "ursprungligt beteende" får gärna hålla käft tycker jag ;) )

Jomen exakt. RR är ju oxå en hundras som ska vara reserverad mot främlingar men då vi ockå har problem med rädslor i rasen så är det jättevanligt att folk (t o m uppfödare :down:) försvarar sina skygga, skiträdda hundar med att "rasen skaaa ju vara reserverad" och då har man ju totalt missförstått då en rastypisk RR absolut inte ska vara rädd utan modig, orädd. trygg i sig själv och reserverad.
 
När det gäller benämning inom mentalitet (tex MH och MT eller L-test) så används benämningen reserverad när hunden drar sig undan eller avvisar hantering oavsett övriga egenskaper. Om det kan man tycka vad man vill, men det är ett vedertaget begrepp.

Men det är ju en ganska stor skillnad på att "dra sig undan" och det som TS beskriver.
Alltså, jag tänker att "dra sig undan" kan vara en hund som säger "njää, ta du och gå vidare, i'm not that into you" t ex - och det är ju väldigt långt ifrån TS hund som verkar alldeles sketrädd.
 
Kopierat ett L-test hos polisen:

1. Tillgänglighet Reserverad
Socialt osäker*
2. Kamplust Stor Intensiv
3. Temperament Livlig Uppmärksam
4. Skärpa Måttlig Anpassad till hotet
5. Försvarslust Stor Avvisar med kraft, attacker
6. Nervkonstitution Måttligt nervfast Konc.
7. Hårdhet Något vek + Endast positiva
8. Dådkraft Stor Löser självständigt och snabbt
9. Skottfasthet Skottfast Något gnäll som avtar
*Vid anslutning av utomstående börjar hunden skälla, resa ragg och visa

På våran sist L-testade schäfer hos polisen står det Tillgänglighet: resreverad.
BARA reserverad. Inte socialt osäker. Om det OCKSÅ hade stått hade hunden varit båda delarna. Nu är den bara ointesserad av folk.
Hunden godkändes för övrigt för all typ av tjänst och är nu i arbete. Absolut inte en mental svaghet/svårighet.
 
Det finns ju hundar som är mycket socialt osäkra men inte ett dugg reserverade. De där klängiga hundarna ni vet. Om hunden är reserverad eller inte kan alltså inte ha något att göra med hur hög hundens trygghet är i mötet med en främmande människa.

Jag har också haft två hundar som är väldigt närgångna mot främlingar utan att ha social osäkerhet. Den nuvarande är så intensiv i sitt sätt att han ser ut som en osäker klänghund. Men det är han inte, han är verkligen helt trygg i hantering.
 
På våran sist L-testade schäfer hos polisen står det Tillgänglighet: resreverad.
BARA reserverad. Inte socialt osäker. Om det OCKSÅ hade stått hade hunden varit båda delarna. Nu är den bara ointesserad av folk.
Hunden godkändes för övrigt för all typ av tjänst och är nu i arbete. Absolut inte en mental svaghet/svårighet.
Jag har också testat en hund som är ointresserad och han bedömdes som tillgänglig. Reserverad enl L-test är en hund som inte uppskattar främmande människor. En hund som biter bedöms ibland som aggressiv eller lömsk beroende på hundens beteenden i övrigt.
Min unge hane är också testad och bedömd som socialt osäker. Min gamle hane är inte L-testad men tittad på och bedömd som mycket reserverad. Han har en stor social osäkerhet och löste problem med utfall och bettförsök från början.
Reserverad i en rasbeskrivning är inte samma sak som i ett test.
 
Det finns ju hundar som är mycket socialt osäkra men inte ett dugg reserverade. De där klängiga hundarna ni vet. Om hunden är reserverad eller inte kan alltså inte ha något att göra med hur hög hundens trygghet är i mötet med en främmande människa.

Det där önskar jag att de haft koll på när jag gick BPH med Wahidah. Hon var helt cool i hanteringen, tittade lite vad det var för någon som kom fram och var sedan helt avslappnad med allt även om hon inte direkt brydde sig. Hon som skötte själva hanteringen skrattade t.o.m. och sa ungefär "Ja, det märks att hon är van vid hantering!". På det lilla protokollet jag sedan fick med mig hem så fick hon bara en 2a på "trygg" (4 är mest och 0 är inte alls trygg). Jag frågade då vad som hade krävts för att hon skulle fått en 4a, med tanke på att hon var helt trygg. "Då skulle hon behövt möta personen, springa fram och hälsa, tänk hur en golden retriever hade gjort ungefär!". Med tanke på att momentet är uppdelat i två bedömningsdelar, där den ena är trygg och den andra är just "glad i människor", så tycker jag det är otroligt konstigt att Wahidah fick nedslag på tryggheten...
 
Det där önskar jag att de haft koll på när jag gick BPH med Wahidah. Hon var helt cool i hanteringen, tittade lite vad det var för någon som kom fram och var sedan helt avslappnad med allt även om hon inte direkt brydde sig. Hon som skötte själva hanteringen skrattade t.o.m. och sa ungefär "Ja, det märks att hon är van vid hantering!". På det lilla protokollet jag sedan fick med mig hem så fick hon bara en 2a på "trygg" (4 är mest och 0 är inte alls trygg). Jag frågade då vad som hade krävts för att hon skulle fått en 4a, med tanke på att hon var helt trygg. "Då skulle hon behövt möta personen, springa fram och hälsa, tänk hur en golden retriever hade gjort ungefär!". Med tanke på att momentet är uppdelat i två bedömningsdelar, där den ena är trygg och den andra är just "glad i människor", så tycker jag det är otroligt konstigt att Wahidah fick nedslag på tryggheten...

Fast är inte BPH en beskrivning precis som MH? Då borde du ju kunna utläsa av protokollet varför hon fick den siffra hon fick?
 
Det där önskar jag att de haft koll på när jag gick BPH med Wahidah. Hon var helt cool i hanteringen, tittade lite vad det var för någon som kom fram och var sedan helt avslappnad med allt även om hon inte direkt brydde sig. Hon som skötte själva hanteringen skrattade t.o.m. och sa ungefär "Ja, det märks att hon är van vid hantering!". På det lilla protokollet jag sedan fick med mig hem så fick hon bara en 2a på "trygg" (4 är mest och 0 är inte alls trygg). Jag frågade då vad som hade krävts för att hon skulle fått en 4a, med tanke på att hon var helt trygg. "Då skulle hon behövt möta personen, springa fram och hälsa, tänk hur en golden retriever hade gjort ungefär!". Med tanke på att momentet är uppdelat i två bedömningsdelar, där den ena är trygg och den andra är just "glad i människor", så tycker jag det är otroligt konstigt att Wahidah fick nedslag på tryggheten...
Skumt, golden retriever är ju oftast väldigt intensiva i kontakten och det är inte alla raser som är som dem eller ska vara som dem. Sedan tycker jag att golden brukar vara intensiva i kontakten både om de är trygga eller osäkra med människor. Det är liksom deras sätt att hantera nya kontakter. Det kan ju inte vara ett mål för alla raser. Vad har Salukiklubben för önskad siffra på det momentet?
 
Skumt, golden retriever är ju oftast väldigt intensiva i kontakten och det är inte alla raser som är som dem eller ska vara som dem. Sedan tycker jag att golden brukar vara intensiva i kontakten både om de är trygga eller osäkra med människor. Det är liksom deras sätt att hantera nya kontakter. Det kan ju inte vara ett mål för alla raser. Vad har Salukiklubben för önskad siffra på det momentet?

Salukiklubben är måttligt intresserade av BPH/MH tyvärr och knappt någon saluki har gått beskrivning, det har mer varit jag som fått förklara för uppfödarna och andra vad BPH/MH är och varför det kan vara bra att ha koll på sådant. Skrev mycket om det på olika salukiställen när jag precis gått BPH med Wahidah just för att försöka få folk intresserade, resulterade väl i att någon gick BPH och jag tror att det skrivits lite om det i rasklubbens tidning någon gång, men that's it. Vet dock att en annan saluki, som reagerade precis som Wahidah, fick 4 på "trygg" på samma moment. Den gick dock sitt BPH på annan klubb.
 
Det där önskar jag att de haft koll på när jag gick BPH med Wahidah. Hon var helt cool i hanteringen, tittade lite vad det var för någon som kom fram och var sedan helt avslappnad med allt även om hon inte direkt brydde sig. Hon som skötte själva hanteringen skrattade t.o.m. och sa ungefär "Ja, det märks att hon är van vid hantering!". På det lilla protokollet jag sedan fick med mig hem så fick hon bara en 2a på "trygg" (4 är mest och 0 är inte alls trygg). Jag frågade då vad som hade krävts för att hon skulle fått en 4a, med tanke på att hon var helt trygg. "Då skulle hon behövt möta personen, springa fram och hälsa, tänk hur en golden retriever hade gjort ungefär!". Med tanke på att momentet är uppdelat i två bedömningsdelar, där den ena är trygg och den andra är just "glad i människor", så tycker jag det är otroligt konstigt att Wahidah fick nedslag på tryggheten...
Dålig beskrivare. Hunden ska få nerdrag för "glad i människor" men inte på tryggheten. OM nu inte beskrivaren har sett andra tecken på att hunden inte var helt bekväm vill säga. Följde hunden villigt med på promenaderna t ex?

Min fick 4 på tryggheten vilket var en korrekt bedömning den dagen, men 2 på glad i människor eftersom han inte bryr sig särskilt mycket om dem.
 
Min har alltså gjort BPH pga mitt intresse. Den andra har gjort ett inofficiellt. Båda har även gjort MH och MT, och siffrorna skiljer sig lite.
 
Jag har också testat en hund som är ointresserad och han bedömdes som tillgänglig. Reserverad enl L-test är en hund som inte uppskattar främmande människor. En hund som biter bedöms ibland som aggressiv eller lömsk beroende på hundens beteenden i övrigt.
Min unge hane är också testad och bedömd som socialt osäker. Min gamle hane är inte L-testad men tittad på och bedömd som mycket reserverad. Han har en stor social osäkerhet och löste problem med utfall och bettförsök från början.
Reserverad i en rasbeskrivning är inte samma sak som i ett test.
Olika testare kan ge ganska olika bedömningar. Man kan inte säga att så funkar det alltid. Du kan inte rätt över ta dina hundars tester som mall. Hunden vi testade sist stämmer inte alls in på den benämningen du har på dina hundar. Hon har absolut ingenting emot främande människor. Hälsar med ett snabbsniff och går sedan vidare utan att bry sig mer. Finns ingen osäkerhet bara ett totalt ointresse. Och hon fick benämningen Reserverad låg tillgänlighet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 847
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 530
Senast: YlvaG
·
Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp