Öronrengöring?

mian1

Trådstartare
Gör man rent öronen på hästar? Min känns lite "vaxig" i öronen - ska man göra rent och i så fall hur? Finns det örondroppar som för hundar och katter?

Min pålla älskar när man kliar henne i öronen. Alltså så tar jag rotborsten och borstar ur öronen på henne. Då kommer det ut lite "vaxflagor" och smuts som sitter i ytterörat. Jag är aldrig inne och gräver längst in i örat. Häsar är ju rätt duktiga att skaka på huvudet och jag tror att de får ut det som ska ut.

Hästar fixar normalt sett sina öron själva. tack o lov så har vi inte avlat fram hästar med hängöron (vilken syn) dessutom så har inte hästar samma 90-gradersböjning på hörselgången som hundar har.
PL

Luktar det illa kan det vara öronsinflamation, annars kan du nog låta vaxet vara... Du vet väll vad öronläkarna säger om våra öron!! Örona ska bara petas med armbågen :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Ajda
·
Katthälsa Min tioåriga siames har fått bakteriell öroninflammation I båda öronen. Hon är sedan tidigare diagnostiserad med husdammkvalsterallergi...
Svar
11
· Visningar
1 004
Övr. Katt Med fasa såg jag senaste avsnittet av lyxfällan där paret har tre hundar och nio katter + ett par kattungar (som såldes senare). Deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 119
Senast: Sol
·
Hästvård Är det någon mer än jag som sett filmerna med åsnor som verkas i Kina? Finns den här metoden på fler ställen i världen, eller är det en...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Soffa i skinn eller tyg