Östtyska avelsförbund

Fredag

Trådstartare
Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund.

"Pferdezuchtverband Sachsen e.V." står det i passet, det står även "Sächs. Reitpferd" - sachsisk ridhäst antar jag att det betyder.

När jag googlar lite på nätet (förstår knapphädigt tyska) tolkar jag det som att nämnda avelsförbund liknar vårt svenska SH väldigt mycket. Registrerar de flesta raser - är det korrekt?
Betyder det att de inte har några rasvisa krav heller?

Mödernet på denna häst är okänt, eller rättare sagt mormor har okänd stam.
Mamma och mormor är annars registrerade i Brandenburg med t ex följande nummer: Namn VII DE 357-5702845-97. Betyder väl att hästen är född -97 med ett tyskt registreringsnummer (man kan säkert läsa ut mer). Men de inledande tecknen, gissningsvis antingen romersk 7:a eller bokstaven V och därefter siffran II (2). Det ser likadant ut på mamma och mormor.
Kan det stå för att stona är registrerade i ett "B-register" kanske? Brandenburg torde ju ha krav på känd stam antar jag.

Pappa och morfar på nämnda häst är "välkända" eller i alla fall med kända europeiska stammar bakom sig, så resten av hästen är helt ok. Ett hopkok av Westfalen, Brandenburg och "Edles Warmblut".

Det är då nästa fråga: "Edles warmblut" - vad är det för stambok egentligen??? Stoet ifråga som har denna registrering är faktiskt mormor till Samba Hit I och II samt Poetin, så det bör ju inte vara alltför "udda"...?
Detta sto står dock med okändstam på sin mamma hos blup.se, konstigt nog (kanske är okänd i verkligheten också?).

Mycket tacksam för den som vill sprida lite ljus på mina funderingar - jag vill lära mig mer!!! :bow:
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Såvitt jag kan se är Parabiose från Berlin-Brandenburg, liksom dottern Primadonna. På blup är sällan hela stammarna inmatade när det gäller utländska hästar, det betyder inte att stammen är okänd.

Parabiose var e Sekurit u Parabel ue Adept.
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Nä, Primadonna har nog en känd stam, det förstår jag nästan.
Fast i passet står hon registrerad som "Edles Warmblut" faktiskt, vad är det för stambok?
Det förbundet förekommer på fler ställen har jag sett.
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Nu blir jag nyfiken på vad du har för stam på hästen? Jag var nyligen nere på Neustadt och tittade på Samba Hit-hingstarna, Poetin-arna, QB, Prima Ballerina mfl.

Det mödernet måste vara bland det bästa i världen när det kommer till gångartshästar... Spelar ingen roll vad de lägger på för hingstar, avkommorna blir lika bra i vilket fall!
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Nä, Primadonna har nog en känd stam, det förstår jag nästan.
Fast i passet står hon registrerad som "Edles Warmblut" faktiskt, vad är det för stambok?
Det förbundet förekommer på fler ställen har jag sett.

"Edles warmblut" var en satsning i DDR mellan 1970 och 1990. En statligt styrd, centraliserad avelsverksamhet av ädla halvblodshästar i exportsyfte. Den nya märkningen ersatte alla gamla, regionala stamböcker. Aveln baserades framförallt på hästar från mecklenburg och brandenburg-förbunden, kompletterat med förädlande trakhener och fullblod.

Så "edles warmblut" är helt enkelt en ädel sporthäst född i DDR mellan 1970 och 1990.
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Aha... Tack! :)

Du vet inget mer om "Pferdezuchtverband Sachsen e.V." eller Brandenburgs eventuella "B-register" som jag gissar att VII först i registreringsnumret innebär?
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Stammen är inget spännande alls egentligen (vill inte att detta blir en efterlysningstråd, det är därför jag håller namnen lite anonyma).
Pappan till hästen ifråga heter Frühtau, vars mamma alltså är fina Primadonna.
Frühtau själv verkar dock inte vara någon utmärkande individ vad jag kan hitta, trots sitt fantastiska möderne.
Fast godkänd hingst är han förstås. :)
 
Sv: Östtyska avelsförbund

För den som kan tyska så är här en intressant artikel om stostammen.

T ex var Parabioses mormor Panik efter en Budjonny-hingst, Ipikur. Man använde budjonny eftersom det var det enda ädla blodet som stod till buds i öst.

En lite rolig detalj är att Passionata, Quaterbacks mamma, är så snäll att hon sätts in som ridskolehäst ibland och flertalet gånger har vats till stallfavoriten av ridlägerbarnen.

Apropå de uppfödare som åtminstone här på Bukefalos brukar hävda att hästar för eliten självklart inte behöver kunna hanteras av hobbyryttare, och inte ens ägnar en tanke på att fundera om något annat än världseliten kan rida hästarna utan fara för livet. Med det inte sagt att Quaterback eller Poetin vore bra hobbyhästar, men däremot att elit och hobby faktiskt kan gå hand i hand ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Östtyska avelsförbund

Stammen är inget spännande alls egentligen (vill inte att detta blir en efterlysningstråd, det är därför jag håller namnen lite anonyma).
Pappan till hästen ifråga heter Frühtau, vars mamma alltså är fina Primadonna.
Frühtau själv verkar dock inte vara någon utmärkande individ vad jag kan hitta, trots sitt fantastiska möderne.
Fast godkänd hingst är han förstås. :)

Frühtau blev bästa hopphingst på sitt bruksprov med 132,71 i index, gick svår hoppning, och blev sedan landbeschäler, så nånting har han ju åstadkommit. ;)
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Jag har sett testresultaten och han gick bra där (3:a i gångarter har jag för mig), men sedan inte hittat annat än starter (utan resultat) i 145 cm. Har haft svårt med träffar på hingsten överhuvudtaget faktiskt.
Tack för infon att han presterat en del själv i alla fall!
Hittar inga avkommor att tala om, men han är ju inte så gammal. "Min" avkomma är 8 år i och för sig, typ andra årgången tror jag.
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Fuxen härtill höger sades vara QB's mamma.

ostergarden



QB själv med Malin Rinné i sadeln

ostergarden



Prima Ballerina e Lord Sinclair u Primadonna och Christian Flamm

ostergarden
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Quaterback var en tunnis på bilden i artikeln, det är han inte idag. Tycker det är kul att han och Prima Ballerina har så lik rörelsemekanik trots att de på fädernet har så olik stam! PB är alltså BQs moster.
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Sachsen har numera gått samman med grannstaten Thüringen om ett gemensamt förbund http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/
De för stambok för en mängd olika häst och ponnyraser.

Frühtau är en Brandenburger, fux f.96 uppfödd och ägd av Neustadt/Dosse
e.Frühlingsbote (Westf) - Gotland (Hann) - Sekurit (Meckl) - Adept (Hann).
Avkommeindex
Dressyr 116 79%
Hoppning 100 74%
Egen vinstsumma 3569 €
9 placeringar i svår hoppning
Avkommor med tävlingslicens 14 st.
Mest framgångsrika avkommor förra året var 3 avkommor i körning som vann 23 placeringar.
Inga godkända söner , 9 stamboksförda döttrar, varav 2 med St.Pr.

Horse_Frhtau.jpg
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Sachsen har numera gått samman med grannstaten Thüringen om ett gemensamt förbund http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/
De för stambok för en mängd olika häst och ponnyraser.

Är det ett förbund man "frivilligt" registrerar hästar med full stam i tro? Det verkar så udda med en mängd raser inom förbundet.

F ö, tack för infon om Frühtau!

(PS, Athenes papper är på G och "tvillingen" är borta...;))
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Det är inget konstigt att ett avelsförbund registrerar hästar av flera raser, så är det i alla tyska Bundesländer vad jag vet. Varje ras har sina rasvisa krav men passen utfärdas från ett och samma kontor.

När det gäller registreringsnumret VII DE 357-5702845-97 så är det uppbyggt enligt följande:

VII = Vorbuch II = "slaskregister" för hästar som ej har far och morfar införd i stambokens huvudavsnitt.

3 = Född före år 2000

57 = Brandenburg, Warmblut (ras)

57 (igen) = Brandenburg, Warmblut (förbund)

02845 = löpnummer

97 = födelseår
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Nämen ser man på! Då var inte mina gissningar helt ute och cyklade.

Tack så mycket för förtydligandet! :bow:
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Hej!
En häst jag rider har pappan Frühtau
och uppfödaren till Fahro (hästeb jag rider) heter Sandro Hauß.
Är det samma pappa som vi pratar om?:d
skulle gärna vilja veta för letar efter stamtavlan :p
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Vi pratar om samma häst stumpan och stammen behöver du inte leta efter - den står i passet! ;)
 
Sv: Östtyska avelsförbund

Har också en Sächsiches Reitpferd lebensnr. DE 487-871665302 och han är också en mix av en massa olika hästar....

Mamma Rabella är en trakhener, men morfar är 50 % trakhener 50 % fullblod.

Pappa står som "german warmblood", farfar westfalen (Pilot) och farmor "german warmblood" (50% "german warmblood" & 50% mecklemburg-vorpommern).

Väldigt märkligt att min häst ens får kallas för något saxiskt, då det enbart verkar som att han råkar vara född i ett visst bundesland och är en blandning mellan trakhener och fullblod i princip...

Kul att se en annan "saxisk ridhäst", aldrig någonsin sett eller hört om :)
 

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 924
Avel Som är registrerad i tyskt avelsförbund? Jag har ju betäckt min häst, och när jag registrerade henne på språngrulla så kom en bild upp...
Svar
6
· Visningar
3 072
Senast: kopparberg
·
D
Avel Hej, Skulle behöva lite hjälp av avelsproffsen. :p Har precis fått titta på passet till gammel farbrorn. Blir lite förvirrad, för...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Doneloge
·
T
Avel Har fått mig ett litet korsningsföl från en tjuvparning. Vet ju mycket väl vem både mamma och pappa är, men är INTE (då det är en...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp